Gerontologisen kuntoutuksen kehittämistyö (10op)
Opintojakson tunnus: SZZZ3700
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää kehittämistyön periaatteet sekä kehittämistyöprosessin vaiheet. Hän osaa kehittää teoreettisesti perustellulla tavalla gerontologista kuntoutusta yhdessä erilaisten toimijoiden kanssa. Hän osaa valita kehittämistyöhönsä sopivan kehittämisotteen ja -menetelmät, soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat. Toiminnassaan opiskelija kykenee itsenäiseen pätöksentekoon ja ongelmanratkaisuun, asiakaslähtöisyyteen huomioiden eettiset periaatteet.
Hän osaa julkistaa kehittämistyönsä tuloksia mielekkäällä tavalla. Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan, kehittämistyönsä vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä.
Sisältö
Kehittämistyön prosessi, projektisykli ja kehittämismenetelmät. Kehittämistyön suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tietää ikääntyneiden monialaisen kuntoutuksen perusteet käsitteineen. Hän osaa hyödyntää ikääntymiseen sekä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää näyttöön perustuvaa, ajankohtaista tietoa erilaisten ikääntyneiden asiakkaiden ja asiakasryhmien kuntoutusprosessin eri vaiheissa. Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vahvistaa ikääntyneen kuntoutujan toimintakykyä ja osallisuutta erilaisissa ympäristöissä. Osaa käyttää gerontologisen kuntoutuksen menetelmiä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 (erinomainen)
Opiskelija analysoi kehittämiskohteita gerontologisen kuntoutuksen alueelta ja valitsee kehittämistyön aiheen perustellen. Opiskelija löytää laajasti kehittämistehtäväänsä koskevaa, näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä kehittämistyössään.
Opiskelija soveltaa kehittämistyön suunnittelussa projektisyklin vaiheita erinomaisesti.
Hän toteuttaa sovitun kehittämistyön ja käyttää perustellusti valitsemiaan kehittämismenetelmiä.
Opiskelija analysoi ja arvioi tuloksia ja niiden hyödynnettävyyttä sekä tarkastelee kriittisesti kehittämistyönsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija julkistaa ja levittää yhteisen kehittämistoiminnan tulokset ymmärrettävällä ja jäsentyneellä tavalla.
Kehittämistehtävän toteutuksessa näkyy kyky ratkaista ongelmia, itsenäinen päätöksenteko, asiakaslähtöisyys ja eettiset periaatteet sekä kyky rakentavaan yhteistyöhön.
Opiskelija arvioi realistisesti kehittämisvalmiuksiaan sekä asettaa itselleen uusia tavoitteita osaamisensa kehittämiseksi.
4 (kiitettävä)
Opiskelija tunnistaa ajankohtaisia kehittämiskohteita gerontologisen kuntoutuksen alueelta ja perustelee kehittämistyönsä aiheenvalinnan.
Opiskelija löytää kehittämistehtäväänsä koskevaa, näyttöön perustuvaa tietoa ja hyödyntää sitä.
Opiskelija soveltaa kehittämistyön suunnittelussa projektisyklin vaiheita.
Hän toteuttaa sovitun tutkimus- tai kehittämistyön ja käyttää perustellusti valitsemiaan kehittämismenetelmiä.
Opiskelija arvioi tuloksia ja niiden hyödynnettävyyttä sekä tarkastelee työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija julkistaa ja levittää yhteisen kehittämistoiminnan tulokset ymmärrettävällä tavalla.
Kehittämistehtävän toteutuksessa näkyy kyky ratkaista ongelmia, itsenäinen työskentely, asiakaslähtöisyys ja eettiset periaatteet sekä kyky yhteistyöhön.
Opiskelija arvioi kehittämisvalmiuksiaan sekä asettaa itselleen uusia tavoitteita osaamisensa kehittämiseksi.
3 (hyvä)
Opiskelija määrittelee gerontologisen kuntoutuksen alueelta kehittämistyön aiheen itsenäisesti ja perustelee valintansa.
Opiskelija löytää kehittämistehtäväänsä koskevaa tietoa ja hyödyntää sitä.
Opiskelija laatii kehittämistyön suunnittelman ohjeiden mukaisesti.
Hän toteuttaa sovitun tutkimus- tai kehittämistyön ja käyttää valitsemiaan kehittämismenetelmiä.
Opiskelija tarkastelee tuloksia ja niiden hyödynnettävyyttä sekä tarkastelee työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija julkistaa ja levittää yhteisen kehittämistoiminnan tulokset.
Kehittämistehtävän toteutuksessa näkyy itsenäinen työskentely, asiakaslähtöisyys ja eettiset periaatteet sekä kyky yhteistyöhön.
Opiskelija arvioi kehittämisvalmiuksiaan
2 (tyydyttävä)
Opiskelija määrittelee gerontologisen kuntoutuksen alueelta kehittämistyön aiheen.
Opiskelija löytää kehittämistyötänsä koskevaa tietoa.
Opiskelija pystyy laatimaan kehittämistyön suunnittelmaan ja totuteuttamaan sen
Opiskelija tarkastelee työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija viestii kehittämistyötään kirjallisesti ja suullisesti.
Kehittämistehtävän toteutuksessa näkyy itsenäinen työskentely, asiakaslähtöisyys ja eettiset periaatteet sekä kyky yhteistyöhön.
Opiskelija arvioi kehittämisvalmiuksiaan
1 (välttävä)
Opiskelija määrittelee gerontologisen kuntoutuksen alueelta kehittämistyön aiheen.
Opiskelija tietää miten hankkia omaa kehittämistyötään koskevaa tietoa.
Opiskelija pystyy laatimaan kehittämistyön suunnitelmaan ja toteuttamaan sen pääosin.
Opiskelija tarkastelee työnsä vahvuuksia ja heikkouksia.
Opiskelija pystyy viestimään kehittämistyöstään kirjallisesti ja suullisesti.
Kehittämistyön toteutuksessa näkyy eettiset periaatteet sekä kyky yhteistyöhön.