Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutustarpeen arviointi II (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1803-0K0S5

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Aila Pikkarainen
Minna Seikkula
Ryhmät
ZJA19SSKKD
Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
Opintojakso
SKOS1803

Oppimateriaalit

Autti-Rämö Ilona, Salminen Anna-Liisa, Rajavaara Marketta, Ylinen Aarne (toim.) 2016. Kuntoutuminen. E-kirja www.oppiportti.fi/op/opk04612 Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. TTL. https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/YTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. ICF-luokitus.https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. TOIMIA-tietokanta.http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Monimuotototeutus: Yksilötehtävä (2 op) Osallistuminen kontaktiopetukseen (0,5 op)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 10 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 17 hYhteensä 81 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija tietää luotettavan, perustellun ja systemaattisen arvioinnin periaatteet. Opiskelija osaa käyttää toimintakyvyn arviointimittareita sekä ICF-viitekehystä ja ICF-työkaluja työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa dokumentoida arvioinnin tulokset. Opiskelija osaa arvioida kuntoutujan kokonaistilanteen ja kuntoutus- ja palvelutarpeen.

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.

Sisältö

Luotettava, tarkoituksenmukainen ja systemaattinen toiminta- ja työkyvyn arviointi kuntoutuksen ohjaajan ja moniammatillisen työn välineenä. Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi ja dokumentointi ja arvioinnin merkitys palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kannalta. Lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen mukaan. Toimia-tietokannan mittarit.

Tavoitteet

Opiskelija osaa käyttää toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan kokonaistilanteen sekä ymmärtää arvioinnin ja siitä saatujen tulosten merkityksen palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kokonaisuuden kannalta.

Siirry alkuun