Tiimiakatemia (AMK)
Osaamiskuvaus
Tiimiakatemian tutkinto-ohjelmasta valmistuu kokonaisvaltaisen liiketoimintaosaamisen hallitsevia tiimiyrittäjä-tradenomeja, jotka kykenevät tehokkaasti hankkimaan erityisosaamista henkilökohtaisen opintopolkunsa ja oppimissopimuksensa avulla ja siten kehittymään digitalisoituvan työelämän muutosten mukana. 96% Tiimiakatemialta valmistuneista työllistyy tai suuntaa jatko-opintoihin. Vuodesta 1993 toiminut Tiimiakatemia on valittu 2017 Euroopan komission toimesta 25 parhaan eurooppalaisen käytännön joukkoon yrittäjyyden edistämisessä, ja se on saanut useita kansallisia ja kansainvälisiä tunnustuksia. Tiimiakatemian oppimismalli on levinnyt Jyväskylästä useisiin maihin Euroopassa, Aasiassa ja Etelä-Amerikassa. Tutkinto-ohjelma toteutetaan päivätoteutuksena.
Johdattavien moduuliopintojen jälkeen oppijat jatkavat erikoistumistaan Tiimiakatemiassa perustamissaan tiimiyrityksissä. Tiimiakatemia on tekemällä oppimisen ja yrittäjyyden edistämiseen keskittynyt yksikkö, jossa opitaan tekemällä omassa osuuskunnassa soveltaen liiketalouden teoriaa käytäntöön. Tiimiakatemiassa opiskelijoita kutsutaan tiimiyrittäjiksi. Tiimiakatemiaan hakevat opiskelijat ovat profiililtaan erilaisia toisistaan. Usein hakijat ovat abiturientteja, joiden ensisijaisena tavoitteena ei ole yrittäjyys, vaan vahvojen työelämätaitojen omaksuminen jo opintojen aikana. Tiimiakatemiassa työskentelee myös oppijoita, joilla on jo olemassa olevaa substanssiosaamista joltakin alalta. Tiimiakatemia tarjoaa kolmantena vuotena opintopolun myös yksilöiden omien yritysideoiden kehittämiseen.
Tiimiyrittäjät kehittävät perustamaansa tiimiyritystä oppien yhdessä oikeiden asiakkaiden kanssa. Tiimiyrityksen tavoitteena on toteuttaa erilaisia projekteja sekä kehittää omia palveluja ja tuotteita tarjoten niitä asiakkaille. Tiimiyritykset ja yksilöt oppivat ja kehittävät osaamistaan ja palveluitaan erilaisten kokeilujen ja kokemusten kautta. Kokemuksellinen oppiminen onkin tiimiakatemian taustalla toimiva oppimisteoria.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Ensimmäisen vuoden aikana opiskelijat hankkivat liiketalouden perusosaamisen ja aloittavat työskentelyn perustamassaan tiimiyrityksessä. Opiskelija-tiimiyrittäjä oppii kokonaisvaltaisesti toimimalla omassa tiimiyrityksessä. Ensimmäisen vuoden keväällä tiimiyrittäjä saa oman tiiminsä ja tiimilleen valmentajan. Tiimiyritys aloittaa valmentajansa kanssa säännölliset treenit (vrt. kontaktiopetus) ensimmäisen vuoden keväällä, rakentaen perustaitoja. Tiimiläiset laativat ensimmäiset tavoitteensa ja oppimissopimuksensa. Ensimmäisen vuoden keväällä tiimiyritys on jo toteuttanut ensimmäiset kokeilunsa ja projektinsa.
Toisena vuonna tiimiyrityksen toimintaa kehitetään edelleen asiakkaiden ja valmentajan kanssa yhdessä oppien. Tiimiakatemia on oppiva yhteisö, joten uudet tiimiläiset saavat tukea oppimisen aloittamiseen valmentajan lisäksi myös kokeneemmilta tiimiyrittäjiltä.
Toisen vuoden syksyn päätteeksi Tiimiyrityksen johtamis- ja työskentelykäytännöt alkavat muodostua. Tiimiyritys ja sen yksilöt sekä valmentaja ja asiakkaat arvioivat jatkuvasti oppimista ja osaamisen kehittymistä seitsemällä osaamisalueella. Jokainen tiimiyrittäjä käy kehityskeskustelunsa oman valmentajansa kanssa, ja etsii aktiivisesti tietoa ja verkostoja.
Opintojen loppuvaiheessa tiimiyrittäjät tekevät myös opinnäytetyönsä, jonka tavoitteena on oman osaamisen ja liiketoiminnan edelleen kehittäminen.
Opintojen joustava toteuttaminen
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Työelämäläheinen oppiminen
Tiimiakatemian tutkinto-ohjelmassa työskentelet omassa tiimiyrityksessä tekemällä oppien. Suunnittelet ja toteutat projekteja asiakkaillesi, ja kokemuksellisen oppimisen kautta oppiminen on sekä työelämä-, asiakas-, että oppijalähtöistä. Työelämäharjoittelusi on jatkuvaa ja integroitu tiimiyrityksen päivittäiseen toimintaan.
Yleisesti työelämäläheistä oppimista sisältyy AMK-opintoihin koko opiskelun ajan, kuten ammattitaitoa edistävä opinnäytetyö ja erilaiset työelämäprojektit. JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan.
Myös opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, Future Factory tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja dokumentoidaan se opettajan kanssa sovitulla tavalla. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Tiimiakatemian tutkinto-ohjelmasta työllistyneiden esimerkkiprofiileja ovat: yrittäjä, yritysneuvoja, valmentaja, konsultti, kirjanpitäjä, palkanlaskija, tilintarkastaja, palveluneuvoja, rahoituspäällikkö, markkinointijohtaja, myyjä, myyntipäällikkö, myymäläesimies, asiakaspalvelupäällikkö, hallintojohtaja, HR-assistentti, henkilöstöpäällikkö, projektikoordinaattori, vientimyyjä, vientiassistentti ja opettaja.
Kelpoisuudet
Ammattialalla ei ole tutkintoon liittyviä ja säädöksiin perustuvia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija voi valmistuttuaan ja vähintään kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakeutua ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on luonnollisesti mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Jos opiskelija suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hän voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisiin jatko-opintoihin (37 §/558/2009).
Koulutuksen suunnittelu
Liiketoimintayksikön neuvottelukunta on ollut aktiivinen palautteen antaja, sillä neuvottelukunnassa ovat edustettuina merkittävä määrä tradenomiopiskelijoiden harjoittelun ohjaajia ja valmistuneiden opiskelijoiden työllistäjiä. Lisäksi suurille alueen työllistäjille on esitelty suuntautumisvaihtoehtoja eli kärkiä. Yhteistyö alueen sidosryhmien kanssa on jatkuvaa ja monipuolista ja koko opetushenkilökunta osallistuu verkottumiseen.
Opiskelijoilta kerätään monipuolista palautetta opinnoista ja opiskelijat ovat olleet mukana Korkeakoulujen arviointineuvoston auditoinnissa sekä laatuyksikkökilpailuissa viime vuosien aikana. Opiskelijoiden antama palaute on vaikuttanut merkittävästi oppimismenetelmien monipuolistumiseen ja verkko-opintojen tarjonnan laajentumiseen. Monimuotokoulutuksen 100 % verkkototeutus on kehitetty aikuiskoulutuksesta saadun palautteen perusteella.
Vastuuhenkilö
Hirsilä Matti
Päällikkö, global competence,
+358405215637
etunimi.sukunimi@jamk.fi