Fysioterapeutti (AMK)
Osaamiskuvaus
Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistunut fysioterapeutti osaa toimia asiakaslähtöisesti fysioterapia-alan asiantuntijana kansainvälistyvässä työkentässä erilaisissa organisaatiossa sekä moniammatillisissa tiimeissä ja yhteistyöverkostoissa. Hän on omaksunut kehittävän, tutkivan ja näyttöön perustuvan työotteen, jonka avulla hän pyrkii sekä itsensä, työnsä että monialaisen kuntoutuksen kehittämiseen. Hän soveltaa toiminnassaan uusinta tietoa fysioterapian vaikuttavuudesta ja omaa valmiuksia tutkimustyöhön, palvelumuotoiluun, yrittäjyyteen ja tiimijohtamiseen. Erityisesti hän osaa hyödyntää toimintakyvyn arvioinnin, terveyttä edistävän ohjauksen, terapeuttisen harjoittelun, manuaalisen terapian, fysikaalisen terapian, ergonomian ja hyvinvointiteknologian menetelmiä. Hän on kykenevä arvioimaan, valmentamaan ja vaikuttamaan asiakkaansa toimintakykyyn erilaisissa toimintaympäristöissä kollegiaalisuutta hyödyntäen. Lisäksi fysioterapeutti toimii moniammatillisesti yhteiskunnassa terveyttä ja hyvinvointia edistäen.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Ensimmäisenä opiskeluvuotena opiskelija hankkii perusosaamisen sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan asiakastyöstä ja toimintaympäristöistä, kuntoutujan suorituskyvystä ja toimintakyvyn arvioinnista sekä kuntoutujan hyvinvoinnin, terveyden ja osallisuuden edistämisestä.
Toisena ja kolmantena opiskeluvuonna osaamisalueina ovat: terapeuttinen harjoittelu, toimintakyvyn edistäminen fyysisen aktiivisuuden ja fysioterapian keinoin sekä fysioterapian kliininen soveltaminen. Lisäksi tavoitteena on, että opiskelija osaa hyödyntää kansainvälistyvän toimintaympäristön ja teknologian tulevaisuuden mahdollisuudet mm. etäkuntoutuksessa ja moniammatillisessa yhteistyössä.
Kansainvälistä osaamista on mahdollista lisätä suorittamalla opintoja tai harjoittelua yhteistyökorkeakouluissamme ulkomailla. Opinnoista myös osa toteutuu englanninkielisenä. Opinnäytetyö on työelämän kehittämistarpeiden pohjalta toteutuva pitkäkestoinen tutkimus-, kehittämis- tai innovaatiotyö. Fysioterapeutin kehittyvä asiantuntijuus syvenee viimeisenä opiskeluvuotena vaihtoehtoisten ammattiopintojen, IV harjoittelun (päättövaiheen harjoittelu) ja vapaasti valittavien opintojen myötä. Opiskelijalla on mahdollisuus tunnistaa olemassa olevaa osaamista ja pyytää sen tunnustamista. Sen lisäksi opiskelija voi hankkia osaamista opintojensa aikana opinnollistamalla omaa työtään erillisen suunnitelman mukaisesti.
Opintojen joustava toteuttaminen
Päiväopiskelussa opiskelijat toimivat itseohjautuvasti ja vastuullisesti erilaisissa oppimistilanteissa, esim. projekteissa. Opiskelijoiden yhteinen perusosaaminen sosiaali- terveys- ja kuntoutusalalla työskentelyn pohjaksi rakentuu dialogin avulla. Oppiminen tapahtuu yhdessä tekemällä ja vuoropuhelun merkitys korostuu oppimisessa. Opettaja / valmentaja tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelu sisältää dialogitreenejä, luentoja, ryhmän yhteisiä ja myös yksilöllisiä oppimistehtäviä, tenttejä, verkko-opintoja ja ammattitaitoa edistävää harjoittelua sekä osallistumista työelämän hankkeisiin. Päivätoteutus edellyttää halua ottaa vastuuta omasta oppimisesta ja aktiivista osallistumista opintoihin.
Monimuoto-opiskelussa yhdistyvät verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöskentely ja kontaktiopiskelu. Opiskelutyötapoina ovat mm. oppimistehtävät, webinaarit, pienryhmätyöskentely, tentit ja ohjaus. Opiskelu sisältää myös ammattitaitoa edistävää harjoittelua sekä osallistumista työelämän hankkeisiin. Opiskelu edellyttää aktiivista opiskeluotetta, motivaatiota ja halua ottaa vastuuta omasta oppimisesta, laskennallisesti keskimäärin 40 tuntia viikossa. Verkko-opiskelu edellyttää hyviä tietoteknisiä taitoja. Monimuoto-opiskelu soveltuu opiskelijalle, mikäli hänellä on aiempaa alaan liittyvää osaamista tai hän haluaa elämäntilanteen johdosta enemmän joustoja opintojen suorittamisajankohdan tai -paikan suhteen.
Molemmissa opiskelumuodoissa toteutetaan LAB-työskentelyä, joka tarkoittaa työelämän tarpeista sekä tutkimus-, kehittämis- että innovaatiohankkeista syntyvien palvelutuotteiden nopeaa testausta tai kokeilua. Opiskelussa hyödynnetään digitaalisia oppimismahdollisuuksia, esimerkiksi e-aineistoja, verkostoissa tapahtuvaa vuorovaikutusta, videomateriaalin tuottamista ja etäosallistumista.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Työelämäläheinen oppiminen
Työelämäläheistä oppimista sisältyy AMK-opintoihin koko opiskelun ajan, kuten ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja erilaiset työelämäprojektit. JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan.
Myös opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, Future Factory tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja dokumentoidaan se opettajan kanssa sovitulla tavalla. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutetaan opiskelijan henkilökohtaisen ura- ja opiskelusuunnitelman mukaisesti erilaisissa alan työpaikoissa, kuten sairaaloissa, terveyskeskuksissa, yrityksissä, kuntoutuslaitoksissa, järjestöissä ja/tai erityiskouluissa sekä projekteissa ja kehittämishankkeissa.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Fysioterapeutti työskentelee eri-ikäisten ja toimintakyvyltään erilaisten ihmisten parissa joko julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla. Fysioterapeutin työpaikka voi olla esimerkiksi yritys, sairaala, terveyskeskus, liikunta- ja kuntoutuskeskus, tutkimus- ja kuntoutuslaitos, työterveyshuolto, liikunta- tai vammaisjärjestö, koulu- ja liikuntatoimi, seniori- tai päiväkoti. Fysioterapeutti voi toimia myös yrittäjänä. Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistuneet fysioterapeutit ovat työllistyneet hyvin.
Valmistuneita työskentelee mm. seuraavissa tehtävissä: fysioterapeutti, osastonhoitaja, yrittäjä, urheilufysioterapeutti, projektipäällikkö, apuvälineneuvoja, yksilö- ja ryhmäliikuntaohjaaja, liikuntakeskusjohtaja, asiakaspalvelupäällikkö, tuote-edustaja.
Kelpoisuudet
Fysioterapeutti vastaa itsenäisesti työnsä suunnittelusta, toteutuksesta, arvioinnista ja kehittämisestä ottaen huomioon eettiset ja lainsäädännölliset näkökulmat sekä vaikuttavuuden, tehokkuuden ja taloudellisuuden vaatimukset. Fysioterapeutti pystyy toimimaan muuttuvissa toimintaympäristöissä, sekä huomioimaan globaalivastuun. Fysioterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut laillistettu fysioterapeutti. Toimintaa valvoo aluehallintovirastot sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto VALVIRA.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon suoritettuaan ja vähintään kahden vuoden työkokemuksen jälkeen voi jatkaa opintoja ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Fysioterapian pääaineopintoja voi suorittaa Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteiden tiedekunnassa. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Jos opiskelija suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hän voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisiin jatko-opintoihin (37 §/558/2009).
Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Koulutuksen suunnittelu
Koulutuksen suunnittelu perustuu analyysiin sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristön tulevaisuudesta sekä asiantuntijoiden haastatteluihin tulevaisuuden osaamisesta. Suunnittelutyöhön on osallistunut opettajien ohella opiskelijoiden edustajia sekä sosiaali- ja terveysalan edustajia julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun Fysioterapeutin tutkinto-ohjelman opetussuunnitelmatyön keskeisinä lähtökohtina ovat olleet Suomen Fysioterapeutit ry:n, ammattikorkeakoulujen ja Jyväskylän yliopiston laatima ydinosaamisraportti (2016), eurooppalaisen fysioterapeuttikoulutuksen pätevyydet ”The Competence Chart of the European Network of Physiotherapy in Higher Education” ja fysioterapeuttien maailmanjärjestön (World Confederation for Physical Therapy) suositukset (WCPT Guidelines for Physical Therapist Professional Entry – Level Education) fysioterapeutin osaamisesta.
Vastuuhenkilö
Anu Myllyharju-Puikkonen
Lehtori, HYVI Kuntoutus- ja sosiaaliala
+358400329678
etunimi.sukunimi@jamk.fi
Fysioterapeutti
Ajoitussuunnitelmat:
Fysioterapeutti
Fysioterapeutti
Ajoitussuunnitelmat:
Fysioterapeutti
Ajoitussuunnitelmat:
Fysioterapeutti
Ajoitussuunnitelmat: