Palveluliiketoiminta (AMK)
Osaamiskuvaus
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman ytimessä ovat tulevaisuuden palvelut, vastuullinen liiketoimintaosaaminen sekä asiakaslähtöinen kehittäminen ravitsemisalalla. Tutkinto-ohjelmassa edistetään YK:n kestävän kehityksen tavoitteita ja sen mukaisia toimintamalleja osana kilpailukykyistä ravitsemisalan palveluliiketoimintaa.
Valmistunut restonomi osaa kehittää ravitsemispalvelujen laatua ja johtaa kestävää sekä kannattavaa alan liiketoimintaa. Esimiehinä toimiessaan restonomit luotsaavat vastuullisesti monikulttuurisia työyhteisöjä sekä Suomessa että ulkomailla. Uusien palveluiden kehittäminen asiakasta kuunnellen, luovuutta ja uusia ideoita hyödyntäen ovat koulutuksen keskiössä.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Opiskelijana olet oppimisessa aktiivinen toimija ja kehität työelämävalmiuksia osana ammattiopintojasi tutkinnon aikana. Asiantuntijuutesi ja osaamisesi kehittyvät opintojen aikana perusosaamisesta syvällisempään ammatilliseen osaamiseen. Syventävissä opinnoissa keskityt palveluiden konseptointiin, digitalisaatioon osana palveluiden kehittämistä sekä alan uusimpiin tutkimuksiin. Tutkinnon loppupuolella toteutat oman kiinnostuksesi ja urasuunnitelmaasi mukaisen opinnäytetyön.
Työelämätaidot ja työelämäverkostot rakentuvat tutkinnossa vaiheittain vuositasolla. Työelämäpolku esitellään sinulle opintojen alussa, jotta voit tehdä urasuunnittelua sen mukaisesti. Työelämäyhteydet ovat tärkeä oppimisen väline koko tutkinnon ajan ja osana lähes kaikkia opintojaksoja.
Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelman osaamisalueet jakautuvat kestävän gastronomian osaamisalueeseen, vastuullisen palveluliiketoiminnan osaamisalueeseen ja ruoka- ja ravintolapalvelujen johtamisen osaamisalueeseen yhteisten perusosaamisten kanssa.
Opintojen alussa laadit henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman ja keskustelet oman tutoropettajan kanssa uratavoitteistasi. Uraohjauksen avulla sinua tuetaan henkilökohtaisen urapolun rakentamisessa läpi opintojen.
Opintojen joustava toteuttaminen
Päivätoteutus tapahtuu kampuksella. Monimuotokoulutus on mahdollista suorittaa ajasta ja paikasta riippumattomasti verkko-opintoina. Koulutuksen alkaessa toteutetaan aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tutoropettajan johdolla ja arvioidaan työn opinnollistamisen mahdollisuuksia. Omaa työpaikkaa on mahdollista käyttää oppimisympäristönä.
Tutkintoon voi sisällyttää opintoja muiden ammattikorkeakoulujen verkkotarjonnasta (CampusOnline-tarjonta), kansainvälisestä vaihtokorkeakoulusta tai toisesta alan kotimaisesta korkeakoulusta ja niillä voidaan korvata tutkintoon kuuluvia opintojaksoja. Opiskelija voi valita vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös EduFutura-yhteistyöoppilaitoksista (Jyväskylän yliopisto ja Gradia).
Työelämäläheinen oppiminen
Työelämäläheistä oppimista sisältyy AMK-opintoihin koko opiskelun ajan, kuten ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja erilaiset työelämäprojektit. JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan.
Myös työn opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, Future Factory tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja dokumentoidaan se opettajan kanssa sovitulla tavalla.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Restonomit työllistyvät alalle erittäin hyvin. Restonomien tehtäväkenttä on laaja ja alan palveluliiketoiminnan kenttä tarjoaa kaikille valmistuville restonomeille yksilölliset uramahdollisuudet. Yleisimmät työpaikat ovat ravitsemispalveluissa vuoropäällikön, ravintolapäällikön, palveluvastaavan tai myyntitehtävien parissa. Uusia työnkuvia syntyy alalle koko ajan ja erityisesti digitaalinen osaaminen yhdistettynä palveluasenteen ymmärtämiseen takaavat valmistuvalle restonomille hyvät mahdollisuudet etenemiseen uralla. Ongelmanratkaisutaidot ovat tärkeitä työelämän osaamisia tulevaisuudessa, joita pyritään harjoittamaan monialaisesti opintojen alusta alkaen.
Kelpoisuudet
Ammattialalla ei ole tutkintoon liittyviä ja säädöksiin perustuvia erityisiä kelpoisuusvaatimuksia.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija voi valmistuttuaan ja vähintään kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakeutua ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on luonnollisesti mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Jos opiskelija suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hän voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisiin jatko-opintoihin (37 §/558/2009).
Restonomitutkinnolla voit hakea jatko-opintoihin restonomi YAMK- tutkintoon kahden vuoden työkokemuksen jälkeen. Ruoka- ja ravintolapalveluihin suuntautunut restonomin tutkinto antaa hakukelpoisuuden maisterivaiheen hakuun Helsingin yliopiston elintarviketieteiden ohjelmiin.
Koulutuksen suunnittelu
Koulutusta kehitetään aktiivisessa vuoropuhelussa alan työelämän kanssa sekä opiskelijoiden kanssa. Opetussuunnitelmaa tarkastellaan vuosittain ja se pidetään joustavana työvälineenä työelämän kehittämiseen tuottaen mahdollisimman relevanttia osaamista alalle.
Vastuuhenkilö
Väisänen Karoliina
Lehtori, Matkailu ja palvelut
+358408656879
etunimi.sukunimi@jamk.fi
Palveluliiketoiminta (AMK)
Palveluliiketoiminta (AMK)
Ajoitussuunnitelmat:
Palveluliiketoiminta (AMK)
Palveluliiketoiminta (AMK)
Ajoitussuunnitelmat:
Palveluliiketoiminta (AMK)
Ajoitussuunnitelmat: