Siirry suoraan sisältöön

Gerontologinen hoitotyö (3 op)

Toteutuksen tunnus: SHZP1510-0S0H1

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 18.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 40
Opettajat
Irmeli Matilainen
Vastuuopettaja
Irmeli Matilainen
Ryhmät
ZJA20KSSP
Avoin amk, HYVI, Sairaanhoitajan polkuopinnot (päivätoteutus)
ZJA20KSSK
Avoin amk, HYVI, Kätilön polkuopinnot
SAR20K1
Sairaanhoitaja
SOK20K1
Kätilö (AMK)
Opintojakso
SHZP1510

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit on nähtävissä Optima-työtilassa.

Arviointiasteikko

0-5

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajan kanssa.

Lisätiedot

Opintojakso kestää 31.8.-25.10.2020 (Seminaari 8h ja tentti opintojakson lopussa erikseen sovittavana ajankohtana).
Lisätietoja: Irmeli:matilainen@jamk.fi
Avoin AMK

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.

Virtuaaliosuus

1

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktioppiminen + seminaari (8h) 1op (27h)
Verkko-oppiminen 1op (27h)
Yksilö-/ryhmätehtävät/case-tehtävät ja/tai tentti/ohjattu kirjallisuuteen perehtyminen 0.5op (13h)
Itsenäinen työskentely 0.5op (14h)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5
Opiskelija analysoi oppimistehtäviensä kautta ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä eri näkökulmista. Hän arvioi menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä selvitetään sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Oppimistehtävissä hän osoittaa ymmärtävänsä hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä analysoi gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Hän osaa arvioida osaamistaan ja tunnistaa vahvuutensa sekä kehittämishaasteensa gerontologisessa hoitotyössä.
4
Opiskelija osoittaa oppimistehtävissä tunnistavansa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Hän soveltaa tehtävissä menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän ymmärtää hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä. Hän tarkastelee omaa osaamistaan osaamisalueella.
3
Opiskelija osoittaa tehtävien kautta tunnistavansa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Oppimistehtävissä hän tuo esille menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
2-1
Opiskelija muistaa ikääntymismuutoksia sekä terveyden ja toimintakyvyn vaaratekijöitä. Hän tunnistaa menetelmiä, joilla terveyttä ja toimintakykyä arvioidaan sekä onnistunutta ikääntymistä edistetään. Hän tunnistaa hoitotyön vastuun ja roolin moniammatillisessa yhteistyössä sekä pohtii gerontologiseen hoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä.
Hylätty 0
Opiskelija ei saavuta opintojaksolle asetettuja tavoitteita eikä täytä edellä kuvattuja kriteereitä.

TKI-osuus

1

Sisällön jaksotus

31.8.-25.10.2020

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on tiettyyn ajankohtaan liittyvä seminaari ja tentti (ajankohdat ilmoitetaan opintojakson aloituksen yhteydessä kontaktitunnilla).

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Kontakti- ja etäoppiminen, oppimistehtävät/tentti ja seminaari.

Aika ja paikka

31.8.-25.10.2020

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

-

Sisältö

Gerontologinen hoitotyö käsitteenä Iäkäs ihminen ja hänen perheensä/läheisverkostonsa hoitotyön asiakkaana
Ikääntymisprosessi ja siihen vaikuttavia tekijöitä
Terveyden ja toimintakyvyn arviointi sekä edistäminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Muistiterveys ja sen edistäminen sekä muistisairaudet
Palliatiivisen hoidon ja saattohoidon perusteita
Iäkkään ihmisen lääkehoidon erityispiirteitä
Hoitotyön asiantuntijan osaaminen sekä rooli monialaisessa työryhmässä

Tavoitteet

Opiskelija tuntee terveeseen ikääntymiseen liittyviä muutoksia sekä iäkkäiden ihmisten terveyttä ja toimintakykyä edistäviä tekijöitä. Hän ymmärtää iäkkään ihmisen/asiakkaan terveyden ja toimintakyvyn edistämisen merkityksen ja osaa hyödyntää monipuolisesti menetelmiä, joilla aktiivista ikääntymistä edistetään. Hän osaa hakea gerontologiseen hoitotyöhön liittyvää näyttöön perustuvaa tietoa ja seurata ajankohtaista keskustelua. Hän motivoituu tarkastelemaan ikääntymistä voimavaralähtöisesti eri näkökulmista.

Siirry alkuun