Web-analytiikka (5 op)
Toteutuksen tunnus: HBD30300-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
04.01.2021 - 10.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.01.2021 - 21.05.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 37
- Koulutus
- Liiketalous (AMK)
Oppimateriaalit
Asiantuntija-artikkelit, applikaatioiden verkkosivut, luennoitsijan ilmoittama kirjallisuus.
Arviointiasteikko
0-5
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Luennot, tentti (60 %) ja harjoitukset (40 %).
Lisätiedot
Avoin amk 5
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median opintojaksot. Erillisenä kurssina opintojaksoa ei voi suorittaa ilman perusosaamista.
Virtuaaliosuus
5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
35 h luennot, 60 h etätyö, 40 h harjoitukset
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
5 Opiskelija osaa käytännössä arvioida verkkosivujen hyvyyttä ja osaa hyödyntää analytiikkaohjelmia optimoinnissa
4 Opiskelija osaa hyödyntää optimointia ja analytiikkaa teoriassa hyvin
3 Opiskelija osaa hyödyntää analyysimenetelmiä ja optimointia tyydyttävästi
2 Opiskelija tuntee analytiikka ja optimointi sovellukset
1 Opiskelija ymmärtää optimoinnin merkityksen verkkoliikenteessä.
Opetuskieli
fi
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
Digimarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi. Riittävä määrä digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin opintoja.
Sisältö
Toiminnan lähtökohtana on liiketoimintasuunnitelma, jonka toteutumista seurataan analyysiohjelmilla. Yrityksen strateginen suunnittelu: toiminta-ajatus, liike-idea, strategiat, vuosisuunnitelmat. Strategian muodostus ja tavoitteiden asetanta: tavoitteille asetettavat vaatimukset (SMART). Tavoitteiden ja keinojen välinen suhde ja niiden operationalistaminen mitattaviksi tavoitteiksi (verkkosivujen ja sosiaalisen median strategiset suunnitelmat). Tavoitteiden ja konversiopisteiden logiikka ja kytkeminen osto- ja myyntiputkeen sekä sosiaalisen median rooli ostoputkessa/myyntiputkessa.
Analyysimenetelmät: verkkosivut (Google Analytics), sosiaalinen media (Facebook: Insights; LinkedIn: Analytics; Twitter: Analytics: Instagram: Analytics: Pinterest; Snapchat:) sekä kaupalliset analyysiohjelmat. Tulosten tulkinta ja implimentointi markkinoinnin päätöksentekoon.
Lisäksi: verkkosivujen käytettävyysanalyysit, hakukoneoptimoinnin työkalut ja sisällön hallinnan työkalut/analyysiohjelmat.
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää yrityksen kokonaisvaltaisen strategisen suunnittelun ja sen osat, ja miten sosiaalinen media liittyy strategioihin. Opiskelija osaa johtaa liiketoimintasuunnitelmista tavoitteet, joiden toteutumista mitataan analyysimenetelmillä. Opiskelija hallitsee tärkeimmät verkkosivujen ja sosiaalisen median ilmaisohjelmat ja on näkemys kaupallisista sovelluksista, joita voidaan käyttää eri analyysikohteissa.