Tutkimus- ja kehittämisopinnot (5 op)
Toteutuksen tunnus: YLBM02000-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- TA16 - Biotalousinstituutti
- Toimipiste
- Biotalousinstituutti
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Biotalouden kehittäminen, ylempi AMK
- Opettajat
- Tarja Stenman
- Laura Vertainen
- Tero Vesisenaho
- Hannariina Honkanen
- Opintojakso
- YLBM02000
Oppimateriaalit
Eskola, J. & Suoranta, J. 2014 tai uudempi painos. Johdatus laadulliseen tutkimukseen. Tampere: Vastapaino
Tuomi, J.& Sarajärvi, A. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällön analyysi. Tammi
Vilkka, H. 2007. tai uudempi painos. Tutki ja mittaa: määrällisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: Tammi.
Yin, R. K. 2018. Case study research and applications : design and methods. Los Angeles: SAGE
Stolt, M. & Axelin, A. & Suhonen, R. 2015 tai uudempi painos. Kirjallisuuskatsaus hoitotieteessä. Turun yliopisto 2. korjattu painos
Toikko, T. & Rantanen, T. 2009. Tutkimuksellinen kehittämistoiminta. Tampere: Tampereen yliopistopaino Oy. eKirjana TamPub- julkaisuissa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-44-7732-4
Ojasalo, K. Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2015. Kehittämistyön menetelmät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOYpro. (soveltuvin osin)
Hyvä tieteellinen käytäntö ja sen loukkausepäilyjen käsitteleminen Suomessa. 2013. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje 2012. www.tenk.fi
Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa. Tutkimuseettisen neuvottelukunnan ohje. 2019. https://tenk.fi/fi/eettinen-ennakkoarviointi-ihmistieteissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi opinnollistaa tutkintosäännön mukaisesti.
Virtuaaliosuus
4
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- webinaarit tai luennot 25 tuntia
- oppimistehtävät 80 tuntia
- opiskelumateriaaliin perehtyminen 30 tuntia
Yhteensä 135 opiskelijan työtuntia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakso on suoritettu hyväksytysti, kun tarvittava osaaminen on osoitettu.
Opintojakson kirjallisesti ja suullisesti osoitettu hyväksyttävä osaaminen:
Opiskelija tuntee tutkimus- ja kehitystyön keskeiset käsitteet sekä laadullisen, määrällisen ja kehittävän tutkimuksen perusmenetelmät.
Hän osaa tehdä perusteltuja valintoja tutkimus- ja kehitystyön toteutustapaan liittyen: määrittää tutkimusongelman, johtaa siitä tutkimuskysymykset, valita tutkimusotteen ja aineiston keruuseen sekä käsittelyyn soveltuvat menetelmät.
Hän ymmärtää tutkimuksen luotettavuuden ja eettisyyden merkityksen osana vastuullista asiantuntijuutta.
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Yksilölliset oppimistehtävät
Pienryhmätyöskentely
Luennot tai webinaarit
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
-
Sisältö
Tieto, tiede ja tutkimus.
Tutkimus- ja kehittämisaiheen määrittely ja rajaus .
Määrällinen ja laadullisen tutkimukset periaatteet.
Kehittämistyön keskeiset periaatteet ja menetelmät.
Tiedonhankinta ja sen luotettavuuden arviointi.
Aineiston keruun ja tiedon käsittelyn keskeiset menetelmät.
Tutkimusetiikka, tutkimuksen luotettavuus .
Tavoitteet
Opiskelija mieltää tutkimustyön osaksi ammatillista asiantuntijuutta. Hän pystyy tunnistamaan ja rajaamaan mielekkäitä kehittämiskohteita ja kysymyksiä alallaan ja omassa toiminnassaan. Hän osaa jäsentää tietoa, totuutta ja todellisuutta koskevia käsityksiä sekä ymmärtää tutkimusetiikan merkityksen omassa tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan.
Opiskelija ymmärtää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen perusteet ja niiden keskeisiä menetelmiä. Hän hahmottaa tutkimustyön taustaoletukset, tutkimusprosessin eri vaiheet ja aineistonkeruun eri vaihtoehdot. Hän ymmärtää määrällisen ja laadullisen tutkimuksen vahvuuksia ja heikkouksia sekä osaa arvioida niiden soveltuvuutta erityyppisten tutkimustehtävien ratkaisemiseen. Opiskelijalla on valmiudet tehdä määrällistä ja laadullista tutkimusta.
Opiskelija tuntee työelämälähtöisen kehittämistyön periaatteet ja keskeisiä menetelmiä. Hän osaa soveltaa niitä oman alansa vaativassa kehittämistyössä ja toimia asiantuntijana työ- ja tutkimusyhteisössä. Opiskelija osaa hankkia sekä jäsentää asiantuntijuusaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Hän kykenee kriittisesti arvioimaan tietoa ja sen lähteitä ja osaa soveltaa niitä omassa tutkimus- ja kehittämistyössään.
Opiskelija osaa tuottaa selkeän, hyvärakenteisen ja asiatyylisen raportin. Hän tuntee tutkivan kirjoittamisen erityispiirteet, opinnäytetyön raportin rakenteen ja kirjoittamiskäytännöt.