Monipuoliset verkko-oppimistehtävät (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA21-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.01.2021 - 06.04.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 5
- Koulutus
- Logistiikka, ylempi AMK
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
- Kestävä energia, ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
- Robotiikka, ylempi AMK
- Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
- Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
- Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
- Opettajat
- Mika Loponen
- Vastuuopettaja
- Mika Loponen
- Ryhmät
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YTK20S1Kestävä energia (YAMK)
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
-
YSV20S1Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
-
YSB20S1Projektijohtaminen YAMK
-
YLO20S1Logistiikka
-
YTV20S1Verkostojohtaminen, teknologia
-
YTG20S1Robotiikka YAMK
-
YTH20S1Elinkaaren hallinta (YAMK)
-
YTM20S1Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
-
YTO20S1Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
-
ZJA21KAAvoin AMK, AOKK
-
YTB20S1Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
- Opintojakso
- AJ00BA21
Oppimateriaalit
- Vanninen, R. 2013. Oppimistehtävät verkossa, Ideoita lähi- ja verkkotyöskentely sisältävälle kurssille, https://www.slideshare.net/RiikkaVanninen/oppimistehtvt-verkossa-290813-ss?qid=2c69bb20-c03b-443c-810c-de1a6c03fbbf&v=&b=&from_search=2
- Johns Hopkins University. 2014. Course Design on a Shoestring Budget: Meaningful Learning Activities, https://www.youtube.com/watch?v=OOfotsHDIwE
- Pönkä, H. 2016. (Verkko-)vuorovaikutus ja ohjaus, https://www.slideshare.net/hponka/verkkovuorovaikutus-ja-ohjaus?qid=1ce1cdc2-7e2a-4d27-b009-f657d373a46d&v=&b=&from_search=1
- Leppisaari, I. 2004. Oppimistehtävät ja palaute verkko-opetuksessa ja -ohjauksessa, http://www.averko.fi/tiedostot/verkkomentorointi/Leppisaari_oppimistehtavatjapalaute.pdf
- Top 100 Tools for Learning, https://www.toptools4learning.com/
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Saat myös yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Virtuaaliosuus
5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä.
Opintojakso toteutetaan aikataulutettuna verkkototeutuksena hyödyntäen erilaisia verkkovälineitä ja työskentelytapoja. Itsenäistä työskentelyä on noin 6 - 8 h/viikko. Opintojakso muodostuu yhteensä neljästä osiosta. Opiskeluprosessi osioissa 1 - 3 on etukäteen aikataulutettu ja etenee tasaisella kuormituksella, joten opiskelijan kannattaa kalenteroida opiskeluaika itselleen etukäteen. Osiossa 4 on reilummin aikaa suhteessa opiskeltavaan aiheeseen, jotta halukkaat ehtivät testata käytännön opetustyössä aiemmissa osioissa suunnittelemaansa oppimistehtävää/-prosessia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Oppimisen ohjaamisen osaaminen:
- Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana.
- Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiasi oppimisprosesseja opetustyössäsi.
- Osaat perustella tekemäsi oppimistehtävät pedagogisesti ja osaat valita tehtävän suorittamista varten soveltuvan tivi-ympäristön.
Reflektio-osaaminen
- Osaat reflektoida oppimistehtäviäsi ja omaa oppimistasi.
Kehittämisosaaminen
- Osaat kehittää suunnittelemaasi oppimisprosessia eteenpäin saamasi vertaispalautteen perusteella.
- Kykenet hyödyntämään oppimistehtäväaihioita suunnitellessasi uusia oppimistehtäviä.
Sisällön jaksotus
Vapaaehtoiset verkkotapaamiset:
- aloituswebinaari to 21.1.2021 klo 14 - 15.30
- ohjausklinikka to 18.2.2021 klo 10 - 11
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Opiskelu on aikataulutettu, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Ohjausta saat viikottaisten ohjausviestien muodossa. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Saat yhteisöllistä palautetta osasta oppimistehtäviäsi. Opintojakson lopussa saat kouluttajalta kokoavan videomuotoisen, eteenpäin suuntaavan palautteen ja arvioinnin.
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
Verkko-opiskelun perustaidot
Sisältö
Tämä opintojakso muodostuu 4 osiosta.
Osiossa 1 opettelet tuntemaan erilaisia oppimistehtävätyyppejä sekä opit tunnistamaan hyvän oppimistehtävän elementit.
Osiossa 2 opettelet suunnittelemaan oppimistehtäviä/oppimisprosessin ottamalla huomioon mm. osaamistavoitteet sekä oppijan näkökulman.
Osiossa 3 rakennat aiemmin suunnittelemasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Saat tietoa erilaisista digitaalisista sovelluksista sekä ympäristöistä ja osaat sijoittaa niitä perustellusti suunnittelemaasi oppimistehtävään tai oppimisprosessiin.
Osiossa 4 toteutat aiemmin rakentamasi oppimistehtävän/oppimisprosessin. Vaihtoehtoisesti syvennyt vertaisten rakentamiin tehtäviin/prosesseihin ja annat niistä rakentavaa palautetta.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin työelämälähtöisiin ja osallistaviin oppimistehtäviin ja opit suunnittelemaan, rakentamaan ja ohjaamaan monipuolisia oppimisprosesseja, jossa verkkoa hyödynnetään tarkoituksen mukaisella tavalla.
Opit laatimaan pedagogisen käsikirjoituksen oppimisprosessille. Laajennat oppimisympäristöajatteluasi hyödyntämällä oppimistehtävän eri vaiheissa erilaisia Tivi-mahdollisuuksia (ohjelmistot, verkko-palvelut, laitteet ja välineet). Opit tiivistämään oppimisprosessin tehtävänannoksi.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamisen osaamista, reflektio-osaamista ja kehittämisosaamista.
Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.
Opintojakson osaamistavoite
Tunnet erilaisia työelämälähtöisiä ja osallistavia menetelmiä ja tiedostat niiden merkityksen oppimisprosessin osana. Osaat suunnitella, rakentaa, ohjata ja arvioida laatimiaan oppimisprosesseja opetustyössään. Osaat perustella tekemänsä oppimistehtävät pedagogisesti sekä valita tehtävän suorittamista varten soveltuvan tivi-ympäristön.