Siirry suoraan sisältöön

Yrittäjyyskasvatus opettajan osaamisena (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA23-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.01.2021 - 30.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
Logistiikka, ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Kestävä energia, ylempi AMK
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Robotiikka, ylempi AMK
Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
Opettajat
Piia Kolho
Ryhmät
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YLO20S1
Logistiikka
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTM20S1
Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
ZJA21KA
Avoin AMK, AOKK
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Opintojakso
AJ00BA23

Oppimateriaalit

Opettajan opas yrittäjyyspedagogiikkaan. 2020. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/sy_opettajan_opas_yrittajyyspedagogiikkaan_a4.pdf

Potinkara, H. 2017. Uskalla innostua – opettajan opas yrittäjyysosaamiseen. Suomen Yrittäjät. https://www.yrittajat.fi/sites/default/files/sy_opettajan_opas_yrittajyysosaamiseen.pdf
Yrittäjyyslinjaukset. 2019.Opetus- ja kulttuuriministeriö. https://minedu.fi/yrittajyyslinjaukset

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y. & Van den Brande, G. 2016. EntreComp: The Entrepreneur-ship Competence Framework. Luxembourg: Publication Office of the European Union. EN; doi:10.2791/59388.

McCallum E., Weicht, R., McMullan L., Price, A. , Bacigalupo M. & O'Keeffe W. 2018. EntreComp into Action - Get inspired, make it happen: A user guide to the European Entrepreneurship Competence Framework. Publications Office of the European Union. https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/entrecomp-action-get-inspired-make-it-happen-user-guide-european-entrepreneurship-competence.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Arvioinnissa hyödynnetään oppimisanalytiikkaa ja seurataan opiskelijan aktiivisuutta oppimisympäristössä. Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä:
- orientoituminen 2 h
- aineistoon perehtyminen, oppimistehtävät ja keskustelut 124 h
- vertaisarviointi ja itsearviointi 8 h
- palaute 1 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Tulevaisuusosaaminen:
sinulla on valmiuksia kehittää yrittäjyyskasvatusta osana ammatillista oppimista, työelämää ja yhteiskunnan tulevaisuutta.

Kehittämisosaaminen:
sinulla on valmiuksia kehittää yrittäjyyskasvatusta omalla toimialallasi ja kouluasteellasi.

Reflektio-osaaminen:
osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

Sisällön jaksotus

Opintojakso sisältää kaksi osaa, joissa molemmissa on 4 - 5 oppimistehtävää ja niihin liittyvät materiaalit. Opiskelijan aiemmasta osaamisesta riippuen opintojakso on suoritettu 1 - 3 kk aikana oman työn ohessa.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelu on itsenäistä työskentelyä, vertaiskommentointia sekä keskusteluja omassa verkostossa. Opintojen päätyttyä kouluttaja antaa henkilökohtaisen palautteen.

Opiskelua tukevat oppimisympäristössä olevat materiaalit, kuten artikkelit, kirjat, videot ja muu materiaali aiheesta.

Opintopistemäärä

5

Sisältö

Tällä opintojaksolla tutustut yrittäjyyskasvatuksen keskeisiin käsitteisiin, sisältöihin ja linjauksiin sekä yrittäjyyskasvatuksen toimijoihin, verkostoihin ja tukimateriaaleihin. Saat ymmärrystä yrittäjyyskasvatuksen merkityksestä yhteiskunnassa, perehdyt yrittäjyyskasvatuksen pedagogisiin lähtökohtiin, oppimisympäristöihin ja yrittäjyysosaamisiin.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tavoitteena on uudistaa käsitystä yrittäjyyskasvatuksesta opettajan työssä sekä korostaa sen merkitystä yhteiskunnassa ja osana kaikkien kouluttajien työtä. Kun käyt tämän opintojakson, ymmärrät mitä yrittäjyyskasvatuksella tarkoitetaan ja miten opettajana voit pedagogisilla ratkaisuillasi edistää sen arvojen toteutumista omassa opetuksessasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität tulevaisuusosaamistasi, kehittämisosaamistasi ja reflektio-osaamistasi.

Tulevaisuusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä ja halua olla tekemässä ammatillisen oppimisen, työelämän ja yhteiskunnan tulevaisuutta näiden välisten suhteiden ymmärtämiseen perustuen. Se tarkoittaa myös opettajan tutkivaa ja kriittistä suhtautumista olemassa oleviin toimintatapoihin ja rakenteisiin sekä rohkeutta ajatella ja tehdä asioita uudella tavalla yhteiskunnallisen tasa-arvon, demokratian ja ihmisoikeuksien kehittämiseksi.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Opintojakson osaamistavoite

Opintojakson suoritettuasi sinulla on valmiuksia suunnitella, toteuttaa ja kehittää yrittäjyyskasvatusta omassa toimintaympäristössäsi.

Siirry alkuun