Tiedot, taidot ja metodit (EduFutura-tarjonta) (2 op)
Toteutuksen tunnus: YS00BB91-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
04.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Opintojakso on osa EduFutura-yhteistyötä, ja JAMKin ja Gradian opiskelijat ilmoittautuvat EduFuturan kautta (https://edufutura.fi/opiskelijalle/). Kaikilla EduFutura-oppilaitoksilla on opintojaksolla oma vastuuopettajansa, joka mm. tarkastaa oppmistehtävät.
Ilmoittautumisohjeet löytyvät EduFutura -opintotarjottimelta: Metodiopinnot opintokokonaisuudesta.
Virtuaaliosuus
2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointikriteerit kuvattu Jyväskylän yliopiston opintojaksokuvauksissa.
Opetuskieli
fi
Opintopistemäärä
2
Sisältö
Opintojakso on johdanto eri koulutusyksiköitä yhdistävään metodiopetukseen ottamalla tarkastelun kohteeksi metodisen ajattelun eroja ja yhtäläisyyksiä työ- ja tutkimusmenetelmien kehityksessä ja kehittämisessä. Opintojakso alkaa koulutuksen ja työelämän suhteen tarkastelulla, erityisesti jäsentämällä yksilökohtaisia siirtymiä koulutuksesta työelämään, sen kehitystä ja tapahtumassa olevia muutoksia.
Tämän jälkeen jaksossa ”Minä ja maailma” jäsennetään kokemuksen, havainnon, kokeneisuuden ja oppimisen suhdetta tiedon ja taidon kehittymiseen. Sen jälkeen eritellään eri elämänpiirien vaikutusta tietojen ja taitojen kehitykseen ja niiden hankinnan menetelmiin. Seuraavaksi hahmotetaan ihmisen ja luonnon suhdetta teknologian kehityksen eri vaiheiden kautta ja miten eri instituutiot, yliopistot, ammattikorkeakoulut, ammattikunnat ovat vastanneet menetelmällisiin kysymyksiin.
Tämän jälkeen tehdään yhteenveto ja johtopäätökset metodisesta tilanteesta avaten kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen sekä kehittävän työntutkimuksen menetelmällisiä eroja, yhtäläisyyksiä ja ongelmia (kompleksisuus). Lopuksi palataan mistä aloitettiin: jaksossa ”Minä ja työnteko” arvioidaan henkilökohtaista suhdetta työhön ja tutkimukseen ja odotettavissa olevia haasteita (mm. 4. teollinen vallankumous).
Tavoitteet
Tiedot, taidot ja metodit -opintojakso on johdantokurssi tutkimus- ja työkäytäntöihin liittyvien tiedon ja taidon muodostamisen menetelmien opiskeluun. Sen tavoitteena on avata tiedon ja taidon oppimisen suhde tutkimusmetodeihin ja työmenetelmiin. Opintojakso avaa opinpolkuja metodisten kiinnostusten ja suuntautumisten näkökulmasta sekä tarkastelee nähtävissä olevia tutkimuksen ja työelämän metodisia haasteita. Opintojakso yhdistää eri koulutusyksiköiden tarjoaman metodikoulutuksen yhteiseksi jatkumoksi.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee muodostamaan itselleen käsityksen metodikoulutuksen erilaisista tavoitteista ja viitekehyksistä eri koulutusasteilla sekä osaa hahmottaa koulutusasteiden ja -alojen koulutuksen erilaisuuden metodisesta näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa tiedon ja taidon muodostuksen erilaisuuden eri elämänpiireissä. Hän osaa eritellä tiedollisia, eettisiä, esteettisiä ja oikeudenmukaisuuden näkökulmia tutkimuksessa ja työnteossa. Hän osaa myös asettaa, arvioida kriittisesti ja ratkaista työhön liittyviä tiedollisia, eettisiä ja esteettisiä kysymyksiä tilanne- ja tehtäväkohtaisesti. Hän tuntee tulevia tutkimuksen ja työelämän muutoshaasteita ja osaa suhtautua niihin omakohtaisesti.