Ammatillisen opettajuuden kehittäminenLaajuus (7 op)
Opintojakson tunnus: AJ00BC15
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 7 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä tavoitteita, seuraat opintojesi etenemistä, osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja lopulta arvioit opintojesi tuloksia.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität
reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se on myös kykyä osallistua yhteisöllisen tiedon rakentamiseen sekä taitoa toimia monenlaisissa kumppanuusverkostoissa oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.
vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutus-suhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.
Opintojakson osaamistavoite
Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita ja kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen. Kykenet arvioimaan ja dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille sekä kykenet antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi. Osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin. Kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Sisältö
Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Reflektio-osaaminen:
Kykenet arvioimaan oppimisprosessiasi ja osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin.
Toimijuusosaaminen:
Asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.
Vuorovaikutusosaaminen:
Kykenet dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille ja antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.