Skip to main content

Kuntoutustarpeen arviointi I (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1802-0K0S4

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Aila Pikkarainen
Minna Seikkula
Ryhmät
ZJA19SSKKD
Avoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
Opintojakso
SKOS1802

Oppimateriaalit

Autti-Rämö Ilona, Salminen Anna-Liisa, Rajavaara Marketta, Ylinen Aarne (toim.) 2016. Kuntoutuminen. E-kirja www.oppiportti.fi/op/opk04612 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. ICF-luokitus.https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Monimuotototeutus: Yksilötehtävä (1 op) Ryhmätehtävä (1 op)Osallistuminen kontaktiopetukseen (0,5 op)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 10 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 17 hYhteensä 81 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tuntee kuntoutus- ja palvelutarpeen moniammatillisen arvioinnin toimintaympäristöjä. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa sekä näihin vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa ja jäljellä olevan työ- ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutumisessa.

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita, hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisen työskentelyn perusteet sekä tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja ohjauksen perusteita.

Sisältö

Työkyvyn, toimintakyvyn, kuntoutustarpeen ja palvelutarpeen käsitteet. Kuntoutus-ja palvelutarpeen arvioinnin moniammatilliset toimintaympäristöt. Toiminta- ja työkyvyn kehittyminen ja muuttuminen elämänkulun eri vaiheissa sekä niihin vaikuttavat tekijät. Kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkitys kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa sekä näihin vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa jäljellä olevan työkyvyn ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutumisessa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.

Go back to top of page