Kuntoutustarpeen arviointi I (3 op)
Toteutuksen tunnus: SKOS1802-0K0S4
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Aila Pikkarainen
- Minna Seikkula
- Ryhmät
-
ZJA19SSKKDAvoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
- Opintojakso
- SKOS1802
Oppimateriaalit
Autti-Rämö Ilona, Salminen Anna-Liisa, Rajavaara Marketta, Ylinen Aarne (toim.) 2016. Kuntoutuminen. E-kirja www.oppiportti.fi/op/opk04612 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. ICF-luokitus.https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Monimuotototeutus: Yksilötehtävä (1 op) Ryhmätehtävä (1 op)Osallistuminen kontaktiopetukseen (0,5 op)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 10 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 17 hYhteensä 81 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tuntee kuntoutus- ja palvelutarpeen moniammatillisen arvioinnin toimintaympäristöjä. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa sekä näihin vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa ja jäljellä olevan työ- ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutumisessa.
Opetuskieli
fi
Opintopistemäärä
3
Esitietovaatimukset
Opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan palveluita, hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakaslähtöisen työskentelyn perusteet sekä tietää terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen ja ohjauksen perusteita.
Sisältö
Työkyvyn, toimintakyvyn, kuntoutustarpeen ja palvelutarpeen käsitteet. Kuntoutus-ja palvelutarpeen arvioinnin moniammatilliset toimintaympäristöt. Toiminta- ja työkyvyn kehittyminen ja muuttuminen elämänkulun eri vaiheissa sekä niihin vaikuttavat tekijät. Kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkitys kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa sekä näihin vaikuttavia yksilöllisiä, yhteisöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä. Opiskelija tunnistaa jäljellä olevan työkyvyn ja toimintakyvyn merkityksen kuntoutumisessa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.