Skip to main content

Kuntoutuksen lähtökohdat (3 op)

Toteutuksen tunnus: SKOS1801-0K0R3

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettajat
Satu Tuomimäki
Aila Pikkarainen
Ryhmät
SKO19SM
Kuntoutuksen ohjaaja
ZJA19SS2
Avoin amk, HYVI, ryhmä 2, AMK-polut
ZJA19SS1
Avoin amk, HYVI, ryhmä 1, AMK-polut
Opintojakso
SKOS1801

Oppimateriaalit

Autti-Rämö, I., Salminen,A-L., Rajavaara, M. & Ylinen, A. (toim). 2016. Kuntoutuminen. Helsinki: Duodecim. Kuntoutuksen uudistamiskomitean ehdotukset kuntoutusjärjestelmän uudistamiseksi. 2017. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistiota 41. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/160273/RAP2017_41.pdf?sequence=2&isAllowed=y Muu ajankohtainen materiaali

Arviointiasteikko

0-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistuminen lähiopetukseen (0,5op) Ryhmätehtävä: kuntoutuksen uudistaminen ja sote-uudistus (0,5 op), arviointi hyväksytty/hylätty Yksilötehtävä: yhteiskunta ja EU (0,5 op), arviointi hyväksytty/hylätty Yksilötehtävä: kuntoutustarpeita aiheuttavat tekijät (1 op), arviointi 0-5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Monimuotototeutus:Kontaktiopetus 10 h Verkkotyöskentely 31Oppimistehtävät 30 hYhteensä 81 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä 1. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija tietää kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tuntee kuntoutuksen peruskäsitteet ja kuntoutuksen merkityksen yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää suppeasti lähteitä oppimistehtävissä. Opiskelija tietää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.

Tyydyttävä 2. Opiskelija osaa kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tietää kuntoutuksen peruskäsitteet ja kuntoutuksen merkityksen yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää lähteitä oppimistehtävissä. Opiskelija tietää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3. Opiskelija osaa monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja käyttää uutta relevanttia tietoa oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.

Kiitettävä 4. Opiskelija osaa monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa hyvin perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee hyvin kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa uutta relevanttia tietoa oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen 5. Opiskelija osaa analyyttisesti, kriittisesti ja monipuolisesti kuvata kuntoutuksen lähtökohtia ja kuntoutustarvetta aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa erinomaisesti perustella kuntoutuksen arvojen, etiikan ja ihmiskäsityksien merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija hallitsee erinomaisesti kuntoutuksen peruskäsitteet ja ymmärtää kuntoutuksen merkitystä yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija osaa hakea ja soveltaa uutta relevanttia tietoa laaja-alaisesti oppimistehtävissä. Opiskelija osaa selittää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden yhteiset sosiaali- ja terveysalan opinnot.

Sisältö

Kuntoutuksen ja kuntoutumisen käsitteet ja merkitys yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Kuntoutuksen arvot, etiikka, ihmiskäsitykset ja kuntoutuksen peruskäsitteet. Erilaisten kuntoutujien, ryhmien, perheiden ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä. Kuntoutus monitieteisenä ilmiönä ja näyttöön perustuva kuntoutus. Kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja ohjauksen perusteet.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää kuntoutuksen ja kuntoutumisen käsitteet, merkityksen ja perustelut yksilön ja yhteiskunnan kannalta. Opiskelija on perehtynyt kuntoutuksen arvoihin, etiikkaan, ihmiskäsityksiin ja peruskäsitteisiin. Opiskelija tuntee erilaisten kuntoutujien, ryhmien, perheiden ja yhteisöjen kuntoutustarpeita aiheuttavia tekijöitä. Opiskelija ymmärtää eri tieteenalojen ja näyttöön perustuvan tutkimuksen merkityksen kuntoutuksessa. Opiskelija tietää kuntoutuksen tavoitteiden asettamisen ja ohjauksen perusteita.

Go back to top of page