Kuntoutustarpeen arviointi II (3 op)
Toteutuksen tunnus: SKOS1803-0K0S5
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Aila Pikkarainen
- Minna Seikkula
- Ryhmät
-
ZJA19SSKKDAvoin amk, KKD, Kotikuntoutus kotihoidossa
- Opintojakso
- SKOS1803
Oppimateriaalit
Autti-Rämö Ilona, Salminen Anna-Liisa, Rajavaara Marketta, Ylinen Aarne (toim.) 2016. Kuntoutuminen. E-kirja www.oppiportti.fi/op/opk04612 Kykyviisari –arvioi työ- ja toimintakykysi. TTL. https://www.ttl.fi/tutkimushanke/kykyviisari-arvioi-tyo-toimintakykysi/YTerveyden ja hyvinvoinnin laitos. ICF-luokitus.https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/icf-luokitus Toimintakyvyn mittaamisen ja arvioinnin kansallinen asiantuntijaverkosto. TOIMIA-tietokanta.http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Monimuotototeutus: Yksilötehtävä (2 op) Osallistuminen kontaktiopetukseen (0,5 op)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Monimuotototeutus: Kontaktiopetus 10 h Oppimistehtävät 54 h Itsenäinen opiskelu 17 hYhteensä 81 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija tietää luotettavan, perustellun ja systemaattisen arvioinnin periaatteet. Opiskelija osaa käyttää toimintakyvyn arviointimittareita sekä ICF-viitekehystä ja ICF-työkaluja työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa. Opiskelija osaa dokumentoida arvioinnin tulokset. Opiskelija osaa arvioida kuntoutujan kokonaistilanteen ja kuntoutus- ja palvelutarpeen.
Opetuskieli
fi
Opintopistemäärä
3
Esitietovaatimukset
Opiskelija ymmärtää käsitteet työkyky, toimintakyky, kuntoutustarve ja palvelutarve. Opiskelija tunnistaa kentän, jossa kuntoutus- ja palvelutarpeen arviointia tehdään. Opiskelija ymmärtää toiminta- ja työkyvyn kehittymisen ja muuttumisen elämänkulun eri vaiheissa. Opiskelija tunnistaa kuntoutus- ja palvelutarpeen arvioinnin merkityksen kuntoutusprosessin alkuvaiheessa.
Sisältö
Luotettava, tarkoituksenmukainen ja systemaattinen toiminta- ja työkyvyn arviointi kuntoutuksen ohjaajan ja moniammatillisen työn välineenä. Asiakkaan kokonaistilanteen arviointi ja dokumentointi ja arvioinnin merkitys palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kannalta. Lasten, nuorten, aikuisten ja ikääntyneiden asiakkaiden toimintakyvyn arvioinnin menetelmät ICF-viitekehyksen mukaan. Toimia-tietokannan mittarit.
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää toiminta- ja työkyvyn arviointimenetelmiä tarkoituksenmukaisesti ja perustellusti. Opiskelija osaa arvioida ja dokumentoida asiakkaan kokonaistilanteen sekä ymmärtää arvioinnin ja siitä saatujen tulosten merkityksen palvelu- ja kuntoutustarpeen ja kuntoutusprosessin kokonaisuuden kannalta.