Siirry suoraan sisältöön

Web-analytiikka (5 op)

Toteutuksen tunnus: HBD30300-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
04.01.2021 - 10.01.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.01.2021 - 21.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Liiketoimintayksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 37
Koulutus
Liiketalous (AMK)
Opettajat
Teemu Laitinen
Peppi Teacher
Ryhmät
HTK18S1
Tietojenkäsittely
HTK17S1
Tietojenkäsittely
HTL18S1
Liiketalous
HTLDIG
Digitaalinen liiketoiminta, liiketalous
ZJA21KH
Avoin AMK, lita
Opintojakso
HBD30300

Oppimateriaalit

Google Analytics Guide, viitattu 29.5.2020 https://analytics.google.com/analytics/academy/course/6

Arviointiasteikko

0-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Lisätiedot

Avoin amk 3

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoitustyöt voidaan tehdä työ- tai harjoittelupaikalle.

Virtuaaliosuus

5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

5 Opiskelija osaa käytännössä arvioida verkkosivujen hyvyyttä ja osaa hyödyntää analytiikkaohjelmia optimoinnissa
4 Opiskelija osaa hyödyntää optimointia ja analytiikkaa teoriassa hyvin
3 Opiskelija osaa hyödyntää analyysimenetelmiä ja optimointia tyydyttävästi
2 Opiskelija tuntee analytiikka ja optimointi sovellukset
1 Opiskelija ymmärtää optimoinnin merkityksen verkkoliikenteessä.

Sisällön jaksotus

Luennot 10 h
Itsenäinen opiskelu 65 h
Haroitustehtävät 60 h

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Luennot, itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, tentti.

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Digimarkkinointi, sosiaalisen median markkinointi. Riittävä määrä digimarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin opintoja.

Sisältö

Toiminnan lähtökohtana on liiketoimintasuunnitelma, jonka toteutumista seurataan analyysiohjelmilla. Yrityksen strateginen suunnittelu: toiminta-ajatus, liike-idea, strategiat, vuosisuunnitelmat. Strategian muodostus ja tavoitteiden asetanta: tavoitteille asetettavat vaatimukset (SMART). Tavoitteiden ja keinojen välinen suhde ja niiden operationalistaminen mitattaviksi tavoitteiksi (verkkosivujen ja sosiaalisen median strategiset suunnitelmat). Tavoitteiden ja konversiopisteiden logiikka ja kytkeminen osto- ja myyntiputkeen sekä sosiaalisen median rooli ostoputkessa/myyntiputkessa.
Analyysimenetelmät: verkkosivut (Google Analytics), sosiaalinen media (Facebook: Insights; LinkedIn: Analytics; Twitter: Analytics: Instagram: Analytics: Pinterest; Snapchat:) sekä kaupalliset analyysiohjelmat. Tulosten tulkinta ja implimentointi markkinoinnin päätöksentekoon.
Lisäksi: verkkosivujen käytettävyysanalyysit, hakukoneoptimoinnin työkalut ja sisällön hallinnan työkalut/analyysiohjelmat.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää yrityksen kokonaisvaltaisen strategisen suunnittelun ja sen osat, ja miten sosiaalinen media liittyy strategioihin. Opiskelija osaa johtaa liiketoimintasuunnitelmista tavoitteet, joiden toteutumista mitataan analyysimenetelmillä. Opiskelija hallitsee tärkeimmät verkkosivujen ja sosiaalisen median ilmaisohjelmat ja on näkemys kaupallisista sovelluksista, joita voidaan käyttää eri analyysikohteissa.

Siirry alkuun