Skip to main content

Seniori- ja vanhustyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: SOSS1506-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
31.08.2020 - 23.10.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 41
Koulutus
Sosionomi (AMK)
Opettajat
Tarja Tapio
Vastuuopettaja
Asta Suomi
Ryhmät
SOS19S1
Sosionomi
Opintojakso
SOSS1506

Oppimateriaalit

Seppänen, M., Karisto, A. ja Kröger, T. 2007. Vanhuus ja sosiaalityö, sosiaalityö avuttomuuden ja toimijuuden välissä. PS-kustannus.

Kulmala, J. 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Jyväskylä: Ps-kustannus.

Pikkarainen A., (2013). Gerontologisen kuntoutuksen käsikirja : OSA 1. , In: Jyväskylän ammattikorkeakoulun julkaisuja 159/2013, Jyväskylän ammattikorkeakoulu. Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-830-285-1



muut materiaali sovitaan opintojakson alussa

Arviointiasteikko

0-5

Virtuaaliosuus

3

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Päiväopiskelu: Kontaktiopiskelua 45 h (toteutetaan verkossa), verkko-opiskelua 30 h, kirjallisuuden lukeminen 40 h, projektiopinnot 20 h. Yhteensä 135 h. • Monimuoto-opiskelu: Kontaktiopiskelu 24 h (toteutetaan verkossa on-line opetuksena), omaehtoista verkko-opiskelua 20 h, kirjallisuuteen perehtyminen 60h, projektiopinnot 31 h. Yhteensä 135 h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Erinomainen (5) Opiskelija
• ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta
• osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa

Kiitettävä (4) Opiskelija
• osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä
• hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä

Hyvä (3) Opiskelija
• osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä)
• ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta

Tyydyttävä (2) Opiskelija
• hallitsee sosiaalialan seniori-ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä-tyydyttävällä tasolla
• osaa joitakin seniori- ja vanhustyön menetelmiä

Välttävä (1) Opiskelija
• hallitsee pääosin sosiaalialan seniori- ja vanhustyön perustiedot ja -taidot tiedonhankinnassa, soveltamisessa viestinnässä sekä perusmenetelmien käytössä
• osaa joitakin asiakasohjaamisen menetelmiä ja taitoja

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Opiskelija • osaa kuvata sosiaalialan seniori-ja vanhustyön tietoperusperustaa (tiedonhankinta, soveltaminen, viestintä sekä menetelmien perusosaaminen omassa työssä ja työyhteisöissä) • ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta.

Kiitettävä (4) Opiskelija • osaa selittää seniori- ja vanhustyön asiakastyötä koskevaa tietoperustaa sekä soveltaa seniori- ja vanhustyön menetelmiä • hallitsee aihealueen ongelmanratkaisua, ottaa vastuuta itsearvioinnista ja työn kehittämisestä, tiedon ja osaamisen jakamisesta, omien kehittymishaasteidensa arvioinnista sekä aihealueen kehittämisestä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Opiskelija • ymmärtää seniori ja vanhustyön tietoperustaa ja sen pohjalta omaa kriittistä ja kehitysmyönteistä ymmärrystä seniori- ja vanhustyön osaamisesta • osaa löytää soveltuvia asiakastyömenetelmiä ja uusia toimintamalleja ja kokeilla niitä työprosesseissa

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Päiväopiskelu: Luennot (toteutetaan verkkoluentoina) ja ryhmäkeskustelut, vierailijat ja opintokäynnit, harjoitukset ja oppimistehtävät.
• Monimuoto-opiskelu: Luennot (toteutetaan verkkoluentoina) ja ryhmäkeskustelut, vierailijat ja opintokäynnit, harjoitukset ja oppimistehtävät.

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Opiskelija
• tuntee sosiaalialan työn yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason monitieteelliset lähestymistavat
• tuntee sosiaalialan asiakastyön arvolähtökohdat ja peruskäsitteet ja osaa jäsentää sosiaalialan asiakastyön erilaisia toimintamalleja ja työmenetelmiä
• ymmärtää dialogisen vuorovaikutuksen merkityksen sosiaalialan asiakastyössä
• osaa arvioida omia asiakastyöhön liittyviä arvojaan

Sisältö

• Elämänkulkuajattelu ja elämänkulun käännekohdat (ihmissuhteet, kriisit)sekä niihin liittyvä tuen tarve ja palvelut
• Kodin ja asuin/luontoympäristön merkitys.
• Sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys ikääntyessä
• Sosionomin paikka seniori- ja vanhustyön toimintaympäristöissä
• Voimavarakeskeisyys seniori- ja vanhustyön menetelmissä
• Ikääntyvien ryhmän ohjaamisen perusteet
• Vanhustyön työmuotoja ja menetelmiä; muistelutyö, yhteisö- ja verkostosuuntautunut työ.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on, että osaat tunnistaa ikäihmisen elämänkulun voimavaroja ja hyödyntää niitä asiakastyössä

Opintotavoite:
• ymmärrät elämänkulun eri vaiheiden merkityksen ihmisen psyykkis-fyysis-sosiaalisessa kehityksessä ja voimavarojen kasvussa
• tunnet riittävästi vanhenemisen monitieteistä teoriaa
• osaat jäsentää vanhenemista ja seniori- ja vanhustyötä sosiokulttuurisesta näkökulmasta ja ymmärtää erilaisten tietoperustojen yhteyden palvelu- ja toimintaympäristöjen ikääntymiskulttuureihin
• tunnet ikäihmisen elämänkulun käännekohtia ja palvelujärjestelmän mahdollisuuksia ikäihmisen tukemiseen
• ymmärrät vanhustyön työmuotojen ja – menetelmien periaatteita ja kykenee soveltamaan niitä sosiokulttuurisen seniori- ja vanhustyön ammattikäytäntöihin

Go back to top of page