Skip to main content

Video pedagogisena työkaluna (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA22-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.11.2020 - 30.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.01.2021 - 11.04.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
Logistiikka, ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Kestävä energia, ylempi AMK
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Robotiikka, ylempi AMK
Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
Opettajat
Mika Loponen
Vastuuopettaja
Mika Loponen
Ryhmät
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YLO20S1
Logistiikka
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTM20S1
Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
ZJA21KA
Avoin AMK, AOKK
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Opintojakso
AJ00BA22

Oppimateriaalit

- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta.
Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit

Kehittämisosaaminen
- Opit ymmärtämään videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti.
- Kykenet tuottamaan itsenäisesti pedagogisen videon käyden läpi edellä mainitun videotuotantoprosessin.

Vuorovaikutusosaaminen
- Hahmotat kuinka hyödynnät monipuolisesti asynkronista videota oppimisprosessin eri vaiheissa.

Reflektio-osaaminen
- Osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.

Sisällön jaksotus

Vapaaehtoiset verkkotapaamiset: ​
- aloituswebinaari to 21.1.2021 klo 14-15.30 ​
- ohjausklinikka 1 to 11.2.2021 klo 14-15 ​
- ohjausklinikka 2 to 25.2.2021 klo 14-15 ​
- ohjausklinikka 3 ke 10.3.2021 klo 14-15 ​
- gaala to 8.4.2021 klo 14-16

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

tietokoneen peruskäyttötaidot, verkko-opiskelun perustaidot

Sisältö

Tämä opintojakso muodostuu 3 osiosta.
Osiossa 1 tutustut erilaisiin tapoihin käyttää videota opetuksessa sekä kartoittamaan omalle alallesi soveltuvaa videomateriaalia. Lisäksi opit toteuttamaan pedagogisesti perustellut interaktiivisen videon.
Osiossa 2 sovellat edellä opittuja taitoja suunnitellessasi ja toteuttaessasi oman videon ideoinnista käsikirjoittamisen ja kuvaamisen kautta julkaisuun.
Osiossa 3 opettelet laatimaan tehtävänannon, jossa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Videot ovat monella tavalla läsnä opiskelijoiden ja opettajien arjessa. Entistä useammalle videosta on tullut luonnollinen tapa viestiä sekä tehdä näkyväksi omaa osaamistaan. Video on myös monipuolinen pedagoginen työkalu, jota opiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää oppimisprosessin eri vaiheissa.

Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla. 

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität reflektio-, kehittämis- ja vuorovaikutusosaamistasi.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Opintojakson osaamistavoite

Osaat hahmottaa kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Valinnoissasi osaat ottaa tekijänoikeudet huomioon.

Go back to top of page