Siirry suoraan sisältöön

Ammatillisen opettajuuden kehittäminen (7 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BC15-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2020 - 21.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 340
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Anu Utter
Päivi Kauppila
Mika Loponen
Pirjo Hänninen
Outi Pylkkä
Siru Lehto
Maarit Miettinen
Marja Olsonen
Heli Kinnunen
Essi Silvennoinen
Mikael Viitasaari
Virva-Liisa Pekkarinen
Ari Langén
Tuulia Kiilavuori
Ritva Ylitervo
Markku Rissanen
Mari Kolu
Arja Pakkala
Kirsti Vänskä
Annu Niskanen
Ryhmät
AJA20SJE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJL
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA20SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00BC15

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit asettamalla itsellesi opettajan-koulutukseen liittyviä tavoitteita, etenemällä niiden mukaisesti opinnoissasi, dokumentoimalla ja arvioimalla omaa oppimisprosessiasi sekä antamalla palautetta opiskelijakollegoillesi heidän oppimisensa tueksi. Oppimispiirien yhteistyö on merkittävää tällä opinto-jaksolla. Myös ohjauspäivät rakentuvat ammatillisen opettajuuden kehittämisen ympärille.

Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä oppimistehtävät, jotka muodostuvat HOPSista, portfoliosta, oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkea-koulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineisto muodostuu HOPSista, portfoliosta ja oppimispiiri- ja ohjauspäivätyöskentelystä sekä koulutuksen päättävästä arviointikeskustelusta ja siihen liittyvästä aineistosta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 189 h (7 op x 27 h opiskelijan työtä), joka muodostuu kasvokkaistyöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Reflektio-osaaminen:
Kykenet arvioimaan oppimisprosessiasi ja osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin.

Toimijuusosaaminen:
Asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita, kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen ja kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.

Vuorovaikutusosaaminen:
Kykenet dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille ja antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa heti opintojesi alussa ja kestää koko opiskelusi ajan.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Tämän opintojakson alussa arvioit henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassasi (HOPS) omia lähtökohtiasi opettajaopintoihin. HOPSin avulla suunnittelet ja arvioit opintojesi etenemistä opiskelusi eri vaiheissa. Opintojesi aikana pidät yllä myös portfoliota. Kokoat siihen tärkeimpinä pitämiäsi kokemuksia ja oppimistuloksia opintojesi ajalta. HOPSin ja portfolion ohella kolmas ylläpidettävä asia on henkilökohtainen oppimispäiväkirja.

Näiden kolmen koko opintojen ajan ylläpidettävien aineistojen lisäksi tähän opintojaksoon kuuluu yhtenä oppimistehtävänä osallistuminen ohjauspäiviin ja oppimispiiritoimintaan, joissa saat vertaisohjausta ja –palautetta opintoihisi liittyen ja toimit myös itse vertaisohjaajana ja palautteen antajana. Opintojesi päättövaiheessa teet kokoavan itsearvioinnin ja käyt kouluttajasi kanssa koulutuksen päättävän arviointikeskustelun.

Opintopistemäärä

7

Sisältö

Henkilökohtaiseen opiskelusuunnitelmaan (HOPS), oppimispäiväkirjaan, vertais- ja itsearviointiin sekä portfoliotyöskentelyyn liittyvät asiat.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen ja ammatilliseen kehittymiseesi liittyviä tavoitteita, seuraat opintojesi etenemistä, osallistut oppimispiirisi keskusteluihin ja lopulta arvioit opintojesi tuloksia.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität

reflektio-osaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

toimijuusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan aloitteellista asennetta oman ammatillisen kehittymispolkunsa rakentajana ja kykyä asettaa tavoitteita omalle ammatilliselle kehittymiselleen. Se tarkoittaa opettajan kykyä tehdä erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se on myös kykyä osallistua yhteisöllisen tiedon rakentamiseen sekä taitoa toimia monenlaisissa kumppanuusverkostoissa oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi. 

vuorovaikutusosaamistasi, jolla tarkoitetaan opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutus-suhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Opintojakson osaamistavoite

Tällä opintojaksolla asetat itsellesi opettajankoulutukseen liittyviä tavoitteita ja kehität omaa ammatillista toimijuuttasi opettajana omiin lähtökohtiisi perustuen. Kykenet arvioimaan ja dokumentoimaan omaa oppimisprosessiasi muille sekä kykenet antamaan palautetta toisille opiskelijoille heidän oppimisensa tueksi. Osaat arvioida osaamistasi suhteessa omiin ja opettajankoulutuksen tavoitteisiin. Kykenet asettamaan uusia tavoitteita ammatillista kehittymistäsi varten.

Siirry alkuun