Skip to main content

Näyttöön perustuva mielenterveyden edistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSSK0102-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Katja Kokkinen
Vastuuopettaja
Katja Kokkinen
Ryhmät
YSY21SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija
YSY21ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, terveyden edistäminen
Opintojakso
YSSK0102

Oppimateriaalit

Kirjasta Santos, JC. & Cutcliffe, JR. 2018. European Psychiatric/Mental Health Nursing in the 21st Century. A Person-Centered Evidence-Based Approach. Springer International Publishing Switzerland. Luvut 17, 18, 23.
Doyle, L., Ellilä, H., Jormfedlt, H., Lahti, M., Higgins, A., Keogh, B., Meade, O, Sitvast, J., Skärsäter, I. Stickley, T. & Kilkku, N. (2017). Preparing master-level mental health nurses to work within a wellness paradigm: Findings from the eMenthe project. International Journal of Mental Health Nursing 27(2), pp. 823-832. doi: 10.1111/inm.12370.
Tamminen, N., Solin, P., Kannas, L., Linturi, H., Stengård, E. & Kettunen, T. (2018). Mental health promotion competencies in the health sector based on a Delphi study. The Journal of Mental Health Training, Education and Practice 13(6), 297-306. Saatavilla: https://doi.org/10.1108/JMHTEP-01-2018-0003.

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Opintojakso on osa Mielenterveys- ja päihdetyön syventävät YAMK-opinnot opintokokonaisuutta eikä sitä voi suorittaa erillisenä.

Virtuaaliosuus

2

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä 1 op, intensiivipäivät 1 op, opintojakson kirjallinen tehtävä 3 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opintojakson arvosana muodostuu opintojakson kirjallisen tehtävän perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 1 tai 2 kykenet hakemaan tietoa opintojakson aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä. Kykenet soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa, mutta et osoita aihealueen kriittistä arviointia. Osallistumisesi opintojaksolle on vaihtelevaa ja kirjallisissa tehtävissä tuotat vain osin tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 3 tai 4 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista, että kansainvälisistä tietolähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella. Osaat tehdä analyysiä ja synteesiä aihealueesta ja osoitat kykeneväsi käyttämään hankkimaasi tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojen arvosana muodostuu opintojakson kirjallisten tehtävien perusteella. Tehtävien arvoinnissa käytetään mielenterveys- päihdetyön opintokokonaisuuden yhteisiä arviointikriteereitä. Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, arvosana alenee yhdellä numerolla.

Saadaksesi arvosanan 5 kykenet hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin. Osoitat syvällisen näkemyksen aihealueesta ja kykenet kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia, tutkimukseen perustuvia toimintatapoja. Osallistumisesi opintojaksolla kokonaisuutena on aktiivista ja ammatillista. Kirjallisissa tehtävissä tuotat selkeää, tutkimusperustaista asiantuntijatekstiä.

Sisällön jaksotus

Opintojakson ennakkotehtävä annetaan noin kuukausi ennen intensiivipäiviä. Kirjallinen tehtävä annetaan intensiivipäivillä.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Ennakkotehtävä, kaksi peräkkäistä intensiivipäivää Jyväskylässä (sisältää luentoja, ryhmätöitä), kirjallinen tehtävä

Aika ja paikka

Intensiivipäivät ovat 2.-3.12.2021 Jyväskylässä

Opintopistemäärä

5

Sisältö

- Mielenterveyden edistämiseen liittyvät strategiat, ohjelmat ja kampanjat (kunta-, kansallinen-, EU- ja kansainvälinen taso
- Promootio ja preventio, tutkittuun tietoon perustuvat mielenterveyden edistämisen menetelmät
- Mielenterveyden edistämiseen liittyvät eettiset kysymykset ja stigma
- Osallisuus ja syrjäytymisen ehkäiseminen
- Recovery-ajattelu
- Varhainen vuorovaikutus ja traumaorientaatio
- Digitaaliset menetelmät mielenterveyden edistämisessä

Tavoitteet

Opintojakson tarkoituksena on syventää ymmärrystä näyttöön perustuvasta mielenterveyden edistämisestä sekä siihen liittyvistä näkökulmista.

Opintojakson jälkseen osaat kriittisesti arvioida mielenterveyden edistämiseen liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä näkökulmia, erityiskysymyksiä ja hyviä käytäntöjä. Osaat analysoida palvelujärjestelmän toimintaa, kehittämishaasteita ja tulevaisuuden näkymiä mielenterveyden edistämisen näkökulmasta sekä kriittisesti tarkastella ja kehittää osallisuuden toteutumista yksilön, perheen, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta. Osaat soveltaa mielenterveyden edistämiseen liittyvää tutkittua, monitieteistä tietoa kehittämistoiminnassa sekä ottaa käyttöön mielenterveysttä edistäviä menetelmiä omalla asiantuntijuusalueellasi ja kriittisesti arvioida menetelmien vaikuttavuutta

Go back to top of page