Video pedagogisena työkaluna (5 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BA22-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.09.2021 - 26.11.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Mika Loponen
- Ryhmät
-
AJA19SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJJAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJFAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHKAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJHOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA19SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJBAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA20SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVEAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVIAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJVOAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJLAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA18SJEAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00BA22
Oppimateriaalit
- Hakkarainen & Kumpulainen (toim.) 2011. Liikkuva kuva – muuttuva opetus ja oppiminen. Lapin yliopisto, kasvatustieteiden tiedekunta, mediapedagogiikkakeskus. Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Kokkola 2011.
- eTEVÄ, eTeknologiavälitteinen taidon oppimisen ohjaus. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/raportointiohje/lahteet/
- Ajatus liikku – iloa oppimiseen! Ammatillisen osaamisen ja taidon tarkastelu videolta. Viitattu 10.3.2020. https://oppimateriaalit.jamk.fi/ajatusliikkuu/ammatillisen-osaamisen-ja-taidon-tarkastelu-videolta/
- Oppiminen.fi: Opetus- ja palautevideot opettajan työkaluna. Viitattu 10.3.2020. http://www.oppiminen.fi/2016/03/opetus-ja-palautevideot-oppimisen-opettamisen-ja-ohjauksen-tukena/
- Apogee.fi: Videotuotannon perusteet. Viitattu 10.3.2020. https://www.apogee.fi/oppaat/videotuotannon-perusteet/
- YLE: Opettaja: näillä ohjeilla teet hyvän videon – katso Yle Uutisluokan opetusvideot. Viitattu 10.3.2020. https://yle.fi/uutiset/osasto/uutisluokka/opettaja_nailla_ohjeilla_teet_hyvan_videon__katso_yle_uutisluokan_opetusvideot/9347161
Arviointiasteikko
0-5
Lisätiedot
Saat ohjausta ja palautetta opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta osaamistavoitteisiin pohjautuvan palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.
Virtuaaliosuus
5
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä. Toteutus muodostuu 3 osiosta. Opintopisteet ja ajankäyttö jakautuvat seuraavasti:
- osio 1: 1,5 op = 40,5 h
- osio 2: 2 op = 54 h
- osio 3: 1,5 op = 40,5 h
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit
Kehittämisosaaminen
- Opit ymmärtämään videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti.
- Kykenet tuottamaan itsenäisesti pedagogisen videon käyden läpi edellä mainitun videotuotantoprosessin.
Vuorovaikutusosaaminen
- Hahmotat kuinka hyödynnät monipuolisesti asynkronista videota oppimisprosessin eri vaiheissa.
Reflektio-osaaminen
- Osaat arvioida omaan oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tavalla.
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina sisältäen vapaaehtoisia webinaareja. Aloituswebinaariin osallistuminen on kuitenkin erittäin suositeltavaa. Opiskelu on aikataulutettua, mutta luonteeltaan se on hyvin itsenäistä. Oppimistehtävät ovat oppija- ja työelämälähtöisiä eli hyödynnät niissä aiempaa oman alasi osaamistasi. Ohjausta saat opintojakson nivelpisteisiin sijoitetuilla ohjausklinikoilla sekä viikottaisten ohjausviestien muodossa. Saat yhteisöllistä palautetta kaikista oppimistehtävistäsi. Lisäksi saat kouluttajalta palautteen itse toteuttamastasi videosta sekä itsearvioinnistasi.
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
tietokoneen peruskäyttötaidot, verkko-opiskelun perustaidot
Sisältö
Tämä opintojakso muodostuu 3 osiosta.
Osiossa 1 tutustut erilaisiin tapoihin käyttää videota opetuksessa sekä kartoittamaan omalle alallesi soveltuvaa videomateriaalia. Lisäksi opit toteuttamaan pedagogisesti perustellut interaktiivisen videon.
Osiossa 2 sovellat edellä opittuja taitoja suunnitellessasi ja toteuttaessasi oman videon ideoinnista käsikirjoittamisen ja kuvaamisen kautta julkaisuun.
Osiossa 3 opettelet laatimaan tehtävänannon, jossa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Videot ovat monella tavalla läsnä opiskelijoiden ja opettajien arjessa. Entistä useammalle videosta on tullut luonnollinen tapa viestiä sekä tehdä näkyväksi omaa osaamistaan. Video on myös monipuolinen pedagoginen työkalu, jota opiskelijat ja opettajat voivat hyödyntää oppimisprosessin eri vaiheissa.
Tällä opintojaksolla tutustut monipuolisesti erilaisiin mahdollisuuksiin hyödyntää videota osana oppimisprosessia. Käyt konkreettisesti läpi videotuotantoprosessin, jotta voit jatkossa tuottaa itsenäisesti videoita sekä suunnitella oppimistehtäviä, joissa opiskelijat osoittavat osaamistaan videon avulla.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla kehität reflektio-, kehittämis- ja vuorovaikutusosaamistasi.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.
Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.
Opintojakson osaamistavoite
Osaat hahmottaa kuinka hyödyntää monipuolisesti videota oppimisprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät videotuotantoprosessin käsikirjoittamisesta julkaisuun ja jakeluun asti. Valinnoissasi osaat ottaa tekijänoikeudet huomioon.