Skip to main content

Tutkiva ja kehittävä opettajuus (Aalto 2) (8 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BO24-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.06.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.03.2022 - 31.10.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 370
Koulutus
Ammatillinen opettajankoulutus
Opettajat
Kaisa Räty
Mari Petäjä
Siru Lehto
Mikael Viitasaari
Ari Hyyryläinen
Ryhmät
AJA21SJJ
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJS
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJHK
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJH
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVO
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVI
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJF
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJB
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVN
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVU
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVY
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVM
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVA
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJV
Ammatillinen opettajankoulutus
AJA21SJVE
Ammatillinen opettajankoulutus
Opintojakso
AJ00BO24

Oppimateriaalit

Kaikille orientoiva teos: Toikko ja Rantanen (2009) Tutkimuksellinen kehittämistoiminta – näkökulmia kehittämisprosessiin, osallistamiseen ja tiedontuotantoon. Tampere University Press. Lisäksi käytät kehittämistehtävän edellyttämää materiaalia ja lähteitä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen hankkiminen:  

Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämistehtävän.   

Osaamisen osoittaminen:  

Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä kehittämistehtäväraportin, jossa ilmenee kehittämistehtävän perustelut, kehittämistehtävän toteuttamisen vaiheet ja sen tulokset sekä oma arviointisi tehtävän onnistumisesta. Lisäksi tuotat tulosseminaariin tiivistelmän/posterin kehittämistehtävästä.


Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineistona ovat opintojakson oppimistehtävät. 

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämä opintojakso on kahdeksan opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 162 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä. 

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Kehittämisosaaminen
- toimit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämiseksi ja hankit tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käytät sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi

Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja asetat itsellesi uusia
tavoitteita oppimisen ohjaajana

Toimijuusosaaminen
- osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa

Sisällön jaksotus

Opintojen toteuttamista varten lukuvuosittain on tarjolla TUTKE-pajoja.

Toteutusten jaksotus: (opiskelija valitsee yhden toteutuksen, jolle hän osallistuu)

Toteutus 1. 7.10.2021 - 27.4.2022
TUTKE-paja 1, 7.10.2021
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 1, 27.4.2022

Toteutus 2. 17.3.2022 - lokakuu 2022
TUTKE-paja 2, 17.3.2022
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 2, lokakuu 2022

Toteutus 3. lokakuu 2022 - huhtikuu 2023
TUTKE-paja 3, lokakuu 2022
TUTKE-tietoiskuja ja kehittämistiimien kokoontumisia
TUTKE-tulospaja 3, huhtikuu 2023

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tähän opintojaksoon ei sisälly tenttiä.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso käynnistetään kunkin toteutuksen yhteisellä verkkotyöpajalla. Opiskelija suorittaa opintojakson osallistumalla monialaisen kehittämistiimin työskentelyyn. Kehittämistiimit kokoontuvat joko kasvokkain tai verkossa. Opintojaksoon sisältyy kehittämistiimikohtaista verkko-ohjausta. 

Opintojakson suorittamiseksi toteutat pedagogisen kehittämistehtävän. Se tarkoittaa kehittämistehtävää, jonka avulla kehität oppimista, opiskelua ja/tai niiden mahdollistamista. Toteutat kehittämistehtävän monialaisessa kehittämistiimissä.

Opintopistemäärä

8

Sisältö

Tämän opintojakson sisältönä on kehittämistehtävä, jonka olet määrittänyt yhdessä muiden opintojakson opiskelijoiden kanssa (kehittämistiimi). Reflektoit omaa oppimistasi opintojakson oppimistehtävissä suhteessa henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) asettamiisi tavoitteisiin. Hyödynnät vertaisohjaajilta saamaasi palautetta.

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla edistät tutkivaa ja kehittävää työotetta osana opettajuuttasi. Suunnittelet, toteutat ja arvioit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen kehittämistehtävän. Yhteistyökumppaneitasi voivat olla opiskelutoverisi, kollegasi työpaikalla tai joku muu taho, jonka kanssa kehittätte pedagogista toimintaa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla edistät kehittämisosaamistasi, reflektio-osaamistasi ja toimijuusosaamistasi.

Kehittämisosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että osaat toimia yhteistyössä muiden kanssa oman ja yhteistyökumppaniesi pedagogisen toiminnan, työelämän ja yrittäjyyden kehittämiseksi. Osaat myös hankkia tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käyttää sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi.

Reflektio-osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.

Toimijuusosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.

Osaamistavoitteet

Osaat kehittää suunnitelmallisesti oman ja/tai pedagogisen yhteisösi toimintaa yhteistyössä muiden kanssa asianmukaiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Osaat myös arvioida kehittämistyösi tuloksia ja asettaa kehittämistoiminnalle uusia tavoitteita.

Go back to top of page