Tutkiva ja kehittävä opettajuus (8 op)
Toteutuksen tunnus: AJ00BO24-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.06.2022 - 25.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2022 - 30.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ammatillinen opettajakorkeakoulu
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 370
- Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
- Opettajat
- Kaisa Räty
- Kirsti Vänskä
- Pasi Savonmäki
- Hanna Laitinen
- Ari Hyyryläinen
- Ryhmät
-
AJA22SJPAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJAAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJHAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJSAmmatillinen opettajankoulutus
-
AJA22SJFAmmatillinen opettajankoulutus
- Opintojakso
- AJ00BO24
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen hankkiminen:
Tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen hankit suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämistehtävän.
Osaamisen osoittaminen:
Tavoitteena olevan osaamisen osoitat tekemällä kehittämistehtäväraportin, jossa ilmenee kehittämistehtävän perustelut, kehittämistehtävän toteuttamisen vaiheet ja sen tulokset sekä oma arviointisi tehtävän onnistumisesta.
Vaihtoehtoisesti:
Olet voinut jo hankkia tässä opintojaksossa tavoitteena olevan osaamisen työelämässä tai muissa yhteyksissä ennen opettajaopintoja tai niiden aikana. Osaamisen tunnustamiseen ei riitä vain todistus suoritetusta koulutuksesta, vaan osaamisesta tarvitaan muunlainen arviointiaineisto ja näyttö. Opintojakson kouluttajat arvioivat osaamisesi suhteessa opettajankoulutuksen osaamisiin ja päättävät tunnustamisesta.
Lisätiedot
Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineistona ovat opintojakson oppimistehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tämä opintojakso on 8 opintopisteen laajuinen. Se merkitsee, että sinulle on varattu erilaisiin tehtäviin laskennallisesti 216 tunnin työskentelymahdollisuus. Opintojakson todellinen kuormittavuus riippuu lähtökohdistasi ja niihin perustuvista oppimistehtävien työllistävyydestä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat
Kehittämisosaaminen
- toimit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen toiminnan kehittämiseksi ja hankit tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käytät sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi
Reflektio-osaaminen
- arvioit realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja asetat itsellesi uusia
tavoitteita oppimisen ohjaajana
Toimijuusosaaminen
- osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monialaisina kehittämistiimeinä. Kehittämistiimit kokoontuvat joko kasvokkain tai verkossa. Opintojaksoon sisältyy kehittämistiimikohtaista verkko-ohjausta.
Opintojakson suorittamiseksi toteutat pedagogisen kehittämistehtävän. Se tarkoittaa kehittämistehtävää, jonka avulla kehität oppimista, opiskelua ja/tai niiden mahdollistamista. Toteutat tehtävän pienryhmänä.
Aika ja paikka
Opintojakso on mahdollista aloittaa ja toteuttaa kehittämistiimin sopiman aikataulun mukaisesti.
Opintopistemäärä
8
Sisältö
Tämän opintojakson sisältönä on kehittämistehtävä, jonka olet määrittänyt yhdessä muiden opintojakson opiskelijoiden kanssa (kehittämistiimi). Reflektoit omaa oppimistasi opintojakson oppimistehtävissä suhteessa henkilökohtaisessa opiskelusuunnitelmassa (HOPS) asettamiisi tavoitteisiin. Hyödynnät vertaisohjaajilta saamaasi palautetta.
Tavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla edistät tutkivaa ja kehittävää työotetta osana opettajuuttasi. Suunnittelet, toteutat ja arvioit yhteistyössä muiden kanssa pedagogisen kehittämistehtävän. Yhteistyökumppaneitasi voivat olla opiskelutoverisi, kollegasi työpaikalla tai joku muu taho, jonka kanssa kehittätte pedagogista toimintaa.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistät kehittämisosaamistasi, reflektio-osaamistasi ja toimijuusosaamistasi.
Kehittämisosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että osaat toimia yhteistyössä muiden kanssa oman ja yhteistyökumppaniesi pedagogisen toiminnan, työelämän ja yrittäjyyden kehittämiseksi. Osaat myös hankkia tutkittua ja asianmukaista tietoa sekä käyttää sitä pedagogisen kehittämistyösi tueksi.
Reflektio-osaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet arvioimaan pedagogisia lähtökohtiasi ja toimintamallejasi oppimisen ohjaajana. Osaat arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi, ja kykenet asettamaan itsellesi uusia tavoitteita oppimisen ohjaajana.
Toimijuusosaamisen tavoitteena opettajankoulutuksessa on, että kykenet suunnitelmallisesti kehittämään ammatillista osaamistasi oppimisen ohjaajana. Osallistut aktiivisesti erilaisten oppimisympäristöjen kehittämiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen yhdessä muiden kanssa.
Osaamistavoitteet
Osaat kehittää suunnitelmallisesti oman ja/tai pedagogisen yhteisösi toimintaa yhteistyössä muiden kanssa asianmukaiseen ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Osaat myös arvioida kehittämistyösi tuloksia ja asettaa kehittämistoiminnalle uusia tavoitteita.