Skip to main content

Terapeuttinen harjoittelu III (3 op)

Toteutuksen tunnus: SFTS2012-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.08.2024 - 22.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
Fysioterapeutti (AMK)
Opettajat
Pirjo Mäki-Natunen
Minna Seikkula
Vastuuopettaja
Pirjo Mäki-Natunen
Ryhmät
SFT22S1
Fysioterapeutti (AMK)
Opintojakso
SFTS2012

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit on koottu Moodlen työtilaan.

Arviointiasteikko

0-5

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä opintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajatutorin ja vastuuopettajan kanssa.

Lisätiedot

Näyttökoe
Pienryhmä- ja yksilötehtävä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on työelämävalmiuksia tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus sisältää käytännön harjoitustunteja ja ohjaustilanteita 1,5 op 40h
Itsenäinen opiskelu 1,5op 41h

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Välttävä (1) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi on epävarmuutta ja ergonomiassa puutteita, johtopäätösten teossa on vaikeuksia. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdintasi jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä

Tyydyttävä (2) Tietosi fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi koostuu irrallisista, joskin asiaan kuuluvista yksityiskohdista. Ohjauksessasi ymmärrät johtopäätösten ja ergonomian tärkeyden, kuitenkin niissä on epävarmuutta, vaikeuksia ja puutteita. Arvioit itseäsi ja opiskelijatovereitasi. Olet tehnyt sovitut tehtävät. Tehtävistäsi löytyy vähän yhteyksiä esitettyjen asioiden välille, pohdinta jää niukaksi. Kuitenkin olet referoinut alan kirjallisuutta ja käyttänyt lähdeviitteitä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3) Omaat hyvät tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Perustelet toimintaasi, pyriti yhdistelemään ja soveltamaan tietojasi ja taitojasi. Ohjauksesi on sujuvaa, johtopäätöksesi oikeita ja huomioit ergonomian toiminnoissasi. Pystyt itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Kiitettävä (4) Omaat laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi ja ratkaisujasi. Ohjauksesi on taitavaa ja johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5) Omaat erittäin laajat tiedot ja taidot fysioterapeuttisista harjoitusmenetelmistä yksilön / ryhmän toimintakyvyn; erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) edistämiseksi. Analysoit ja perustelet toimintaasi sekä luot uusia ratkaisuja. Ohjauksesi ja käyttämäsi tekniikat ovat monipuolisia ja taitavia, sekä johtopäätöksesi perusteltuja. Huomioit ergonomian, pystyt kehittävään itsearviointiin ja vertaisarviointiin. Osoitat tehtävissäsi kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdintasi kautta, hyödynnät monipuolisesti ja asianmukaisesti näyttöön perustuvia lähteitä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla on käytännön tentti ja oppimistehtävä, joiden aikataulut ovat Moodle-työtilassa.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Kontaktiopetus, käytännön harjoittelu ja oppimistehtävä

Opintopistemäärä

3

Esitietovaatimukset

Anatomian ja fysiologian hallinta, Toimintakyvyn arvioinnin osaaminen sekä lapsen kehityksen, taitojen oppimisen ja ohjaamisen osaaminen.

Sisältö

Sisältönä karkeamotoriikan (kehon hallinnan, siirtymisten ja liikkumisen) sekä hienomotoriikan harjoittaminen eri-ikäisillä ihmisillä. Päivittäisten toimintojen, keskittymiskyvyn, tarkkaavaisuuden ja havaintotoimintojen harjoittaminen, lasten leikin arviointi ja ohjaus. Erilaisten harjoitusvälineiden (mm. virtuaali- ja konsolipelit) käyttö terapeuttisessa harjoittelussa. Neuroterapeuttisten menetelmien pääperiaatteet.

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla perehdyt erilaisiin ohjaus- ja opetusmenetelmiin (manuaalinen, verbaalinen, visuaalinen, digitaalinen), joiden avullavoidaan edistää ihmisten toimintakykyä – erityisesti suoritusten ja osallistumisen (ICF) alueella. Osaat suunnitella ja toteuttaa eri ikäisten ihmisten terapeuttista harjoittelua hyödyntäen biomekaniikan neurofysiologian ja – psykologian tietoja sekä motorisen oppimisen periaatteita. Osaat myös hyödyntää virtuaalisia ympäristöjä sekä pelillisyyttä liikkumis- ja toimintakyvyn, fyysisen aktiivisuuden sekä oppimisen tukemisessa.

Opintojakson osaamiset:
Terapiaosaaminen
Ohjaus- ja neuvontaosaaminen
Teknologia- ja esteettömyys osaaminen

Go back to top of page