Siirry suoraan sisältöön

Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmätLaajuus (3 op)

Tunnus: SKOS2015

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jaana Ritsilä

Osaamistavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Esitietovaatimukset

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.

Ilmoittautumisaika

20.11.2023 - 04.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 20.05.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
Ryhmät
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 12 paikkaa
Campus Online 3 paikkaa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 24.08.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 19.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Johanna Juola
  • Lotta Lahti
Ryhmät
  • SKO21SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Aika ja paikka

Kokonaan verkossa

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin on pakollinen osallistuminen. Muihin webinaareihin on suositeltavaa osallistua myös, mutta ne voi korvata myös itsenäisillä tehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Avoin AMK 10 paikkaa
Campus Online 5 paikkaa

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

13.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 20

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Johanna Juola
Vastuuopettaja

Jaana Ritsilä

Ryhmät
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.

Ilmoittautumisaika

01.11.2022 - 05.01.2023

Ajoitus

09.01.2023 - 12.03.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Johanna Juola
Ryhmät
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

31.10.2022 - 21.12.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointiyksikkö

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
  • Toimintaterapeutti (AMK)
  • Sosionomi (AMK)
  • Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
  • Jaana Ritsilä
  • Johanna Juola
Ryhmät
  • SKO20SM
    Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)

Tavoitteet

Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.

Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.

Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Sisältö

Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.

Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.

Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.

Opetusmenetelmät

Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.


Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.



Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.

Esitietovaatimukset

-

Lisätiedot

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.