Vaihtoehtoiset kommunikaatiomenetelmätLaajuus (3 op)
Tunnus: SKOS2015
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Jaana Ritsilä
Osaamistavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 04.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 20.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 12 paikkaa
Campus Online 3 paikkaa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.08.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 19.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
- Lotta Lahti
Ryhmät
-
SKO21SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Aika ja paikka
Kokonaan verkossa
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson aloituswebinaariin ja päätöswebinaariin on pakollinen osallistuminen. Muihin webinaareihin on suositeltavaa osallistua myös, mutta ne voi korvata myös itsenäisillä tehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Webinaareihin osallistuminen ja itsenäisten tehtävien suorittaminen = noin 1op
Verkkotentti = noin 1op
Ryhmätehtävä = noin 1op
Lisätietoja opiskelijoille
Avoin AMK 10 paikkaa
Campus Online 5 paikkaa
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
13.03.2023 - 19.05.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Johanna Juola
Vastuuopettaja
Jaana Ritsilä
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.
Ilmoittautumisaika
01.08.2022 - 25.08.2022
Ajoitus
31.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
- Toimintaterapeutti (AMK)
- Sosionomi (AMK)
- Fysioterapeutti (AMK)
Opettaja
- Jaana Ritsilä
- Johanna Juola
Ryhmät
-
SKO20SMKuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Tavoitteet
Opintojakso antaa perusvalmiudet ymmärtää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia (nepsy) vaikeuksia omaavien henkilöiden vuorovaikutukseen liittyviä tarpeita sekä vuorovaikutusvälineitä heidän kanssa kommunikointiin.
Opintojakson suoritettuasi osaat siis tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin haasteita sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Tiedät puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaat soveltaa niiden sisältöjä asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamiseen kommunikoinnin näkökulmasta.
Käytyäsi opintojakson tiedät yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja olet kokeillut niitä myös käytännössä. Osaamisesi vaihtoehtoisten kommunikointimenetelmien käyttäjänä kasvaa tai monipuolistuu ja tiedät konkreettisia keinoja käydä dialogia puhevammaisten tai neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien asiakkaiden kanssa. Tiedät myös millaisia palveluja ja apuvälineitä puhevammaisille henkilöille on tarjolla sekä osaat ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Sisältö
Opintojakson sisältöinä ovat puhevammaisen ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavan henkilön tuen tarpeet ja kommunikoinnin kuntoutuksen perusteet sekä aiheeseen liittyvät teorianäkökulmat ja käsitteet.
Vaihtoehtoisista kommunikointimenetelmistä opintojaksolla tarkastellaan ele- ja esinekommunikaatiota, kuva- ja symbolikommunikaatiota, piirroskommunikaatiota ja selkokieltä. Lisäksi perehdytään sosiaalisten tarinoiden ja sarjakuvitetun keskustelun periaatteisiin sekä strukturoituun pedaogiikkaan toiminnanohjauksen tukemisessa.
Opintojakson aikana tutustutaan myös puhevammaisille henkilöille tarjolla oleviin palveluihin sekä neuropsykiatriseen valmennukseen vuorovaikutuksen näkökulmasta.
Oppimateriaalit
Ajankohtaiset oppaat ja nettilähteet puhevammaisen palveluista ja vaihtoehtoisista kommunikaatiomenetelmistä.
Opetusmenetelmät
Webinaarit ja webinaareihin liittyvät tehtävät
Tentti puhevammaisten palveluista
Ryhmätehtävä ja tehtävän esittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Vättävä 1
Opintojakson jälkeen opiskelija tietää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja tunnistaa niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvauksessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Tyydyttävä 2
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa nimetä puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen näkökulmasta. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa liittää opintojakson harjoitusten sisällöt asiakkaan näkökulman ymmärtämiseen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjaukseen. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3
Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja niiden hyödyllisyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Kiitettävä 4
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa ja jäsentää puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa pohtia eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija ymmärtää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa kertoa asiakkaalle hakemisessa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa tunnistaa, jäsentää ja analysoida puhevammaisten ja neuropsykiatrisia vaikeuksia omaavien henkilöiden kommunikoinnin erityispiirteitä sekä tuen tarpeita arjessa toimimisen ja osallisuuden näkökulmista. Hän tietää puheen ja kielen kehitykseen sekä kommunikoinnin häiriöihin liittyviä teoreettisia näkökulmia sekä käsitteitä ja osaa käyttää niitä monipuolisesti sekä ammatillisessa vuorovaikutuksessa että asiakkaiden toimintakyvyn kuvaamisessa.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa kuvata havainnollisesti ja jäsentyneesti yleisimpiä vaihtoehtoisia kommunikointimenetelmiä ja arvioida niiden soveltuvuutta asiakaslähtöisesti. Opiskelija osaa vertailla eri kommuntikointimenetelmien hyödyllisyyttä ja käytettävyyttä asiakkaan tuen tarpeen näkökulmasta. Opiskelija osaa hyödyntää opintojakson harjoituksia asiakkaan näkökulman ymmärtämisen sekä puhevammaisten asiakkaiden ohjauksen lähtökohtana. Opintojakson jälkeen opiskelija tunnistaa sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen roolin puhevammaisten asiakkaiden palveluohjauksessa ja apuvälineiden hankintaprosessissa sekä osaa ohjata asiakasta niiden hakemisessa.
Esitietovaatimukset
-
Lisätiedot
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää että sinulla on käytettävissä sujuva internet-yhteys sekä mikrofoni- ja videokuvayhteys verkko-opetukseen osallistumista varten.