Toiminnan ja osallistumisen arviointi toimintaterapiassaLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: STTS2013
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Liisa Mattila
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Tällä opintojaksolla perehdyt toimintaperustaisten luotettavien arviointimenetelmien käyttöön ihmisen toimintaa ja osallistumista arvioitaessa. Ihmisen toiminnan ja osallistumisen tukemisen tulee perustua huolelliseen lähtötilaanteen arvioimiseen sekä tavoitteiden asettamiseen. Toimintaa ja osallistumista voidaan arvioida havainnoimalla toimintaa, haastattelemalla, itsearvioinnilla sekä mittaamalla.
Opintojakson osaamiset
Toimintaterapeuttisen vuorovaikutussuhteen osaaminen
Toimintaterapian teorieettisen perustan osaaminen
Opintojakson osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat valita sekä käyttää asiakaskeskeisiä toimintaan perustuvia ja kohdentuvia arviointimenetelmiä luotettavasti toiminnan, asiakkaan kokemuksen ja osallistumisen arvioimiseksi. Osaat havainnoida sekä kuvata toiminnan laatua kirjallisesti ja sanallisesti. Ymmärrät toimintaan vaikuttavat tekijät ja toiminnan tilannesidonnaisuuden. Tiedät ei standardoidun ja standardoidun arviointimenetelmien erot, ja osaat valita tarkoituksenmukaisia arviointimenetelmiä. Ymmärrät arviointimenetelmän ja sen käytön luotettavuuden ja käytettävyyden merkityksen menetelmien valinnassa. Osaat tarkastella toteuttamaasi arviointia eettisistä näkökulmista.
Sisältö
Opintojaksolla opiskelet toimintaan perustuvia- ja kohdentuvia arviontimenetelmiä asiakkaan toiminnan, kokemuksen toiminnasta ja osallistumisen arvioimiseksi. Opettelet käyttämään arviointiamenetelmiä luotettavasti sekä eettisesti. Opiskelet miten toimintaa havainnoidaan toiminnan aikana. Paneudut arviointimenetelmällä saatujen tulosten tulkintaan sekä dokumentointiin sanallisesti ja kirjallisesti. Opettelet erottelemaan standardoidun ja ei-standardoidun arviointimenetelmän toisistaan sekä perehdyt mitä tarkoittaa arviointimenetelmien luotettavuus ja toistettavuus ja miten arviointia tarkastellaan ICF viitekehyksen valossa.
Esitietovaatimukset
Sinulla tulee olla edeltävänä osaamisena ymmärrys toimintaterapian arviointiprosessin eri vaiheista sekä toimintaterapeutin ja asiakkaan rooleista prosessissa. Lisäksi sinun tulee tietää miten asiakaskeskeisiä ja toimintaan kohdentuvia tavoitteita asetetaan ja sinulla tulee olla kokemusta haastattelu- ja itsearviointimenetelmien käytöstä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Osaat valita toimintateperustaisen arviointimentelmän asiakkaan havainnointiin ja perustella valinnan asiakkaan tarpeella sekä menetelmän luotettavuus-, toistettavuus- ja käytettävyystekijöillä. Osaat analysoida asiakkaan toimintaa valitsemaasi menetelmää käyttäen. Kuvaat toiminnan laatua sekä sanallisesti että kirjallisesti tunnistaen toimintaan, kokemukseen omasta toiminnasta ja osallistumiseen keskeisimmin vaikuttavat tekijät. Tunnistat toimintaan vaikuttavia asiakas ja ympäristötekijöitä sekä osaat harkita tarvetta tarkemmalle toimintavalmiukisen arviointia. Osaat selittää mikä ero on ei standardoidulla ja standardoidulla arviointimenetelmällä. Pohdit ja otat huomioon tekemäsi arvioinnin eettisyyden.