Tutkimus ja kehittäminen (5op)
Opintojakson tunnus: ZZPP0610
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Riikka Ahlgren
Osaamistavoitteet
Opiskelija
 - tuntee opinnäytetyötä tukevien kehittämis- ja tutkimusprosessien eri vaiheet, kehittämis-/tutkimusotteet, sekä aineistonkeruun ja analyysien eri vaihtoehdot
 - osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivan kehittämis-/tutkimusotteen ja – menetelmät (aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät), soveltaa niitä sekä perustella tekemänsä valinnat
 - osaa arvioida kriittisesti tutkimusten/opinnäytetöiden luotettavuutta, vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulosten hyödynnettävyyttä
 - tutustuu määrällisen ja laadullisen tutkimuksen sähköisiin ohjelmistoihin
                    
Sisältö
- Tutkimusprosessi (tutkimusasetelma: tutkimusongelma, tutkimuskysymys, tutkimusote, aineistonkeruu- ja analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu)
 - Opinnäytetyön rakenne
 Kvalitatiivinen tutkimus:
 - kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, aineistonkeruumenetelmät (havainnointi, haastattelu, dokumentit), aineistojen analyysimenetelmät, luotettavuustarkastelu, harjoitukset
 Kvantitatiivinen tutkimus:
 - aineistonkeruu (tutkimuslomake), mitta-asteikot, otanta, aineiston analysointimenetelmät (tunnusluvut, suora jakauma, ristiintaulukointi, tilastolliset testit,  tulosten luotettavuus ja aukikirjoitus)
 - sähköiset tiedonkeruumenetelmät ja aineistojen tilastolliset ohjelmat. 
 - harjoitukset ja sovellukset
 Kehittämis- ja toimintatutkimus:
 - menetelmien lähtökohdat ja käyttökohteet
 - opinnäytetyön geneerinen rakenne, arviointikriteerit ja valmiiden töiden arviointiharjoitukset
                    
Esitietovaatimukset
Riittävä perehtyneisyys omaan ammattialueeseen.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Opiskelija
 - tuntee tutkimus- ja kehittämisprosessin vaiheet
 - tietää, miten hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tutkimustietoa. Opiskelija tietää keskeisiä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä ja osaa kuvailla niiden eroja.
 
 Tyydyttävä (2) Opiskelija
 - osaa hankkia omaa tutkimus-tai kehittämisaluettaan koskevaa tietoa
 - tunnistaa tutkimus- ja kehittämismenetelmien soveltamismahdollisuuksia
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija - osaa itsenäisesti hankkia omaa tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa sekä arvioida sitä kriittisesti - osaa valita ja käyttää työssään siihen soveltuvaa tutkimus-/kehittämismenetelmää - tuntee tutkimuseettiset periaatteet  
Kiitettävä (4) Opiskelija - osaa valita perustellusti omaan tutkimus-/kehittämistyöhönsä soveltuvan tutkimus-/kehittämisotteen ja -menetelmän sekä käyttämään sitä - osaa tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia - osaa toimia tutkimuseettisten periaatteiden mukaisesti - pystyy viestimään analyyttisesti ja objektiivisesti tutkimus-/kehittämissuunnitelmastaan sekä kirjallisesti että suullisesti
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija  - osaa hankkia laajasti tutkimus-/kehittämisaluettaan koskevaa tietoa ja kykenee lähdekritiikkiin - osaa analysoida tutkimus-tai kehittämismenetelmien eroja ja perustellusti soveltaa menetelmiä omaan työhönsä - osaa analysoida ja arvioida työnsä tuloksia sekä kriittisesti tarkastella työnsä vahvuuksia ja heikkouksia
                    
