Kuntoutuksen ohjaaja (AMK)
Osaamiskuvaus
Kuntoutuksen ohjaaja osaa toimia tavoitteellisen, kuntoutujalähtöisen ja vaikuttavan monialaisen kuntoutuksen asiantuntijana, suunnittelijana, koordinoijana, toteuttajana ja kehittäjänä hyödyntämällä innovatiivisia ratkaisuja ja digitaalisia palveluja. Kuntoutuksen ohjaajan ammatin ydinosaamisia ovat kuntoutustarpeen arviointiosaaminen, kuntoutuksen palvelujärjestelmä- ja lainsäädäntöosaaminen sekä kuntoutuksen ohjaus-, suunnittelu- ja koordinointiosaaminen. Kuntoutuksen ohjaaja tuntee kuntoutuksen monitieteisen tietoperustan, näyttöön perustuvan kuntoutustoiminnan, hyvät kuntoutuskäytännöt, kuntoutus- ja palvelujärjestelmän moninaisuuden, kuntoutuksen ajankohtaisen lainsäädännön ja ohjeistuksen sekä osaa hyödyntää niitä erilaisissa kuntoutuksen toimintaympäristöissä.
Kuntoutuksen ohjaaja osaa selvittää, arvioida ja kuvata mm. ICF-viitekehystä hyödyntäen asiakkaan kokonaistilannetta, työ- ja toimintakykyä ja arjessa selviytymistä sekä tunnistaa ja arvioida yksilöllisen kuntoutustarpeen. Kuntoutuksen ohjaaja on kuntoutuksen palveluohjaaja; hän tuntee eri kuntoutuspalveluja ohjaavat lait ja asetukset sekä olemassa olevat kuntoutusmahdollisuudet ja osaa niiden perusteella koordinoida ja sovittaa yhteen asiakkaan kuntoutustarpeet ja olemassa olevat palvelut. Kuntoutuksen ohjaaja osaa laatia kuntoutujan ja muiden kuntoutus- ja hoitotahojen kanssa hyvän kuntoutuskäytännön mukaisia kuntoutussuunnitelmia. Kuntoutuksen ohjaajalla on monipuoliset ohjaus- ja neuvontataidot ja hän osaa ohjata kuntoutujaa ja tämän läheisiä vastuullisen asiakasohjauksen periaattein. Kuntoutuksen ohjaaja osaa kohdata kuntoutujia erilaisissa muutostilanteissa ja edistää kuntoutuksen aikana kuntoutujan itsenäistä toimintakykyä, muutosmotivaatiota, voimavaroja ja arjen sujumista.
Kuntoutuksen ohjaajalla on valmiudet tutkivaan, kehittävään ja näyttöön perustuvaan työotteeseen, yrittäjyyteen, monialaiseen projektihallintaan sekä tiimi- ja verkostotyöhön. Hän osaa kuvata, muotoilla, tuotteistaa ja markkinoida omaa osaamistaan työllistymisensä ja urasuunnittelunsa edistämiseksi. Työssään hän huomioi kuntoutuksen kustannus- ja vaikuttavuusnäkökulmat sekä noudattaa ammatillisia ja eettisiä periaatteita. Kuntoutuksen ohjaaja seuraa ja tunnistaa yhteiskunnassa ja sosiaali- ja terveyspalveluissa tapahtuvia muutoksia ja kehittää kuntoutuspalveluita vastaamaan eri kuntoutujaryhmien palvelutarvetta.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Kuntoutuksen ohjaajan tutkinto-ohjelmassa suoritetaan sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, jonka tutkintonimike on kuntoutuksen ohjaaja (AMK). Tutkinto-ohjelmassa opiskelija hankkii valmiudet toimia moninaisissa ohjaus-, neuvonta-, suunnittelu-, koordinointi- ja kehittämistehtävissä kuntoutuksen eri toiminta-alueilla julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla sekä yrittäjänä. Kuntoutuksen ohjaajan osaamiset kehittyvät ja syvenevät opintojen edetessä ja valmistuttuaan kuntoutuksen ohjaaja osaa toimia kuntoutuksen ja ohjaustyön asiantuntijana moniammatillisissa ja monialaisissa verkostoissa.
Tutkinnon sisällöt rakentuvat kuntoutuksen monialaisista ja monikulttuurisista toimintaympäristöistä, erilaisten asiakkaiden kohtaamisesta, vuorovaikutuksesta ja ohjaamisesta, kuntoutuspalveluiden suunnittelusta, koordinoinnista ja palveluohjauksesta sekä verkostotyöstä. Keskeisiä sisältöjä ovat myös kuntoutuspalveluiden eettisyys sekä globaalin vastuun ja kestävän kehityksen periaatteiden huomiointi kuntoutuksen ohjauksessa, näitä teemoja käsitellään läpileikkaavasti koko opintojen ajan niin harjoitteluissa kuin eri teoriaopintojaksoilla. Sisällöissä tarkastellaan myös sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluiden talouteen, laatuun ja vaikuttavuuteen liittyviä näkökulmia.
Kuntoutuksen ohjaajan ammatillista ydinosaamista ovat kuntoutuksen palvelujärjestelmäosaaminen, kuntoutustarpeiden ja -mahdollisuuksien arviointiosaaminen sekä kuntoutuksen ohjaus- ja suunnitteluosaaminen. Kuntoutuksen ohjaajan osaaminen ja ammatti-identiteetti alkavat muodostua ensimmäisenä opiskeluvuotena sosiaali- ja terveysalan yhteisissä opinnoissa, työelämävalmiuksia edistävissä opinnoissa sekä kuntoutusalan työn perusteissa. Opintojen edetessä painottuvat kuntoutuksen ohjauksen ammattiopinnot, jolloin opiskellaan erilaisia kuntoutuksen teemoja ja menetelmiä kuten kuntoutustarpeen arviointia, kuntoutuksen palvelujärjestelmiä ja lainsäädäntöä, kuntoutusprosesseja sekä erilaisia kuntoutuksen ohjausmenetelmiä. Näitä teemoja tarkastellaan yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason näkökulmista.
Opintojen alusta lähtien hankitaan myös palvelumuotoiluun ja innovatiivisiin ratkaisuihin perustuvia toiminnan ja palveluiden kehittämisosaamista hyödyntäen digitaalisia ja teknologisia alustoja ja välineitä. Opintojen loppupuolella tehtävässä opinnäytetyössä opiskelija kehittää ja soveltaa tutkimusmenetelmäosaamistaan valitsemallaan kuntoutuksen ohjauksen alueella.
Opiskelijan hyvinvointia tuetaan opiskelijan tarpeiden mukaan. Säännöllisissä henkilökohtaisissa keskusteluissa (HOPS) opettajatutorin kanssa käsitellään opintoihin liittyvien asioiden kuten esim. opintojen etenemisen ja urasuunnitelmien lisäksi opiskelijan hyvinvointiin liittyviä asioita. Tarvittaessa opiskelijalla on mahdollisuus saada erilaisia tukipalveluita kuten opinto-ohjaajan ja opintopsykologin palveluja ja hän voi osallistua opintojen etenemistä tai omaa hyvinvointiaan tukeville opintojaksoille.
Opintojen joustava toteuttaminen
Monimuoto-opiskelu on 3,5 vuotta kestävää kokoaikaista opiskelua, joka edellyttää noin 40 tunnin työpanosta viikoittain. Opiskelun alussa laadit henkilökohtainen opiskelusuunnitelman (HOPS), jonka yhteydessä arvioidaan myös aikaisemmin hankittu osaaminen. Kuntoutuksen ohjauksen opinnot etenevät joustavasti opiskelijan HOPSin mukaisesti, esim. harjoittelua opiskelija voi suorittaa mihin aikaan vaan lukuvuodesta, myös kesällä voi suorittaa opintoja.
Monimuoto-opiskelussa yhdistyvät itsenäinen opiskelu, verkko-opiskelu, ryhmätyöskentely, kontaktiopiskelun päivät Jyväskylässä, työn opinnollistaminen sekä käytännön harjoittelu työelämässä. Opiskelu edellyttää aktiivista opiskeluotetta, halua ottaa vastuuta omasta oppimisesta, tietotekniikan perustaitoja, halua kehittyä verkko-oppijana ja mahdollisuutta osallistua verkko-opetukseen eli webinaareihin arkipäivisin sekä kontaktipäiviin Jyväskylässä.
Ensimmäisen vuoden opinnot aloitetaan orientaatiopäivillä, jonka jälkeen opiskelijat kokoontuvat kampukselle opiskelemaan kontaktitunneille vaihtelevan määrän, yleensä muutamana päivänä kuukaudessa. Tarkemmat tiedot kontaktipäivien ajankohdista opiskelija saa tietoonsa orientaatiopäivissä kun hän on ilmoittautunut valitsemilleen opintojaksoille. Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen kampuksella tapahtuvan opiskelun määrä vaihtelee riippuen opiskelijan valitsemista opintojaksoista. Kontaktituntien ajankohdat selviävät vuosittain opintojaksoille ilmoittautumisten yhteydessä. Kampuksella tapahtuvien kontaktituntien lisäksi opinnoissa on arkipäiviin klo 8-18 välille ajoittuvia webinaareja sekä itsenäisiä ja ryhmämuotoisia etänä toteutuvia oppimistehtäviä.
Opintoihin sisältyy täydentävinä opintoina vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja. Näitä opintoja opiskelija voi valita soveltuvin osin muista Jamkin tutkinto-ohjelmista ja Jamkin täydentävien opintojen tarjonnasta. Opintoja on tarjolla myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Opiskelija, jolla on aiempaa sosiaali- tai terveysalan osaamista esim. työkokemuksen kautta, voi tunnistaa omaa osaamistaan ja hakea hyväksilukua eli hankitun osaamisen tunnistamista esimerkiksi ensimmäisen vuoden sosiaali- ja terveysalan yhteisiin opintoihin. Osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta lisätietoa Opiskelijalle-sivuilta.
Täydentävien opintojen, harjoittelupaikkojen sekä opinnäytetyön myötä opiskelija voi syventää omaa osaamistaan omien kiinnostuksen kohteidensa ja urasuunnitelmansa mukaisesti. Opinnot tukevat opiskelijan sisäistä yrittäjyyttä ja mahdollistavat oman urapolun rakentamisen esim. yrittäjyysvalmiuksiin panostamalla vaikkapa Yritystehtaan opinnoilla tai StartUp toiminnalla. Opiskelija voi panostaa myös monikulttuurisuusosaamiseensa ja kansainvälisyysvalmiuksiinsa esim. suorittamalla osan opinnoista kv-vaihdossa ulkomailla.
Opiskelijan itseohjautuvuutta ja oppimaan oppimista tuetaan esimerkiksi vertaistutorin ja opettajatutorin ohjauksella. Monimuoto-opiskelussa hyödynnetään moniammatillista ja monialaista yhteistyötä sekä lisääntyvässä määrin digitaalisia oppimismahdollisuuksia, esim. e-aineistoja, verkostoissa tapahtuvaa vuorovaikutusta, videomateriaalien tuottamista ja etäosallistumista. Opiskelijan etä- ja virtuaalipalvelujen sekä mobiilisovellusten hallintaosaamisen kehittyminen lisää kuntoutuksen ohjaajan työssä tarvittavaa digitaalista ja teknologista osaamista. Osa opinnoista toteutetaan englannin kielellä.
Työelämäläheinen oppiminen
Työelämäläheistä oppimista sisältyy AMK-opintoihin koko opiskelun ajan, kuten ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja erilaiset TKI-hankkeet ja työelämäprojektit. JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan. JAMK Future Factory® -toiminnan lisäksi opiskelijat voivat suorittaa opintojaan kansallisissa ja kansainvälisissä TKI-projekteissa.
Noin kolmasosa opinnoista on harjoittelua tai kehittämistehtäviä alan työpaikoissa julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla esim. sosiaali- ja terveydenhuollossa, Kansaneläkelaitoksessa, vakuutuskuntoutuksessa, TE-palveluissa, järjestöissä tai yrityksissä. Opiskelija voi suorittaa harjoittelua myös ulkomailla.
Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluiden kehittäminen on yksi osa työelämälähtöistä oppimista. Palveluiden muotoiluosaamistaan opiskelijat kehittävät esimerkiksi JAMK InnoFlash -opintojaksolla, jossa sovelletaan Design thinking -palvelumuotoilun periaatteita työelämästä tuleviin tehtäviin. Harjoittelut ja erilaiset kehittämistehtävät toteutuvat opiskelijan henkilökohtaisen ura- ja opiskelusuunnitelman mukaisesti opintojen eri
vaiheissa.
Opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, JAMK Future Factory® tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta tehdään suunnitelma ja sopimus työnantajan kanssa, osaaminen hankitaan työtä tekemällä ja se näytetään esim. erilaisilla kirjallisilla dokumenteilla tai suullisilla esityksillä. Opettaja tekee arviointipäätöksen moduulin osaamistavoitteiden tai opintojakson arviointikriteereiden mukaisesti. Opinnollistamisesta lisätietoa opinto-oppaasta.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Valmistuneet kuntoutuksen ohjaajat (AMK) työskentelevät monilla eri tehtävänimikkeillä kuten kuntoutuksen ohjaaja, ammatillinen kuntoutusohjaaja, kuntoutussuunnittelija, etsivän nuorisotyön ohjaaja, työhönvalmentaja, uraohjaaja ja kuntoutusasiantuntija.
Kuntoutuksen ohjaajia työskentelee sekä terveydenhuollossa että sosiaalihuollossa. Tyypillisiä työpaikkoja ja työtehtäviä ovat keskus- ja yliopistosairaaloiden kuntoutuohjauksen sekä kuntien palvelu- ja sosiaaliohjauksen tehtävät, vakuutuskuntoutus, Kela, TE-palvelut, järjestöt, kuntoutuslaitokset sekä eri asiakasryhmille suunnatut ohjaustehtävät asumispalveluyksiköissä. Tulevaisuudessa kuntoutuksen ohjaajia tarvitaan Sote-keskuksiin kuntoutuspalveluiden koordinointi- ja ohjaustehtäviin ja työterveyshuoltoihin osatyökykyisten työntekijöiden kuntoutuksen suunnitteluun ja ohjaukseen.
Kelpoisuudet
Kuntoutuksen ohjaaja on laillistettu sosiaalihuollon ammattihenkilö.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija voi valmistuttuaan ja vähintään kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen hakeutua ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on luonnollisesti mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Koulutuksen suunnittelu
Koulutuksen sisältöjen suunnittelutyöhön on osallistunut opettajien ohella opiskelijoiden edustajia, alumneja sekä sosiaali- ja terveys- ja kuntoutusalan edustajia julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin organisaatioista. Järjestetyissä tilaisuuksissa on keskusteltu sosiaali- ja terveysalan yhteisistä sekä ammattikohtaisista tulevaisuuden osaamistarpeista. Yhdessä työelämän kanssa on suunniteltu myös työelämäläheisen opiskelun ja työn opinnollistamisen mahdollisuuksia ja toimintamalleja.
Vastuuhenkilö
Anne Koivisto
Lehtori, Hyvinvointi, Kuntoutus- ja sosiaaliala
+358504426258
etunimi.sukunimi@jamk.fi