Sosionomi (AMK)
Osaamiskuvaus
Jyväskylän ammattikorkeakoulusta valmistunut sosionomi (AMK) sitoutuu sosiaalialan ammattieettisiin periaatteisiin, kansalaisten yhdenvertaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja sosiaalisen turvallisuuden edistämiseen. Hän ymmärtää yhteiskunnallisia ja ekososiaalisia ilmiöitä ja niiden vaikutuksia yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen hyvinvointiin. Hän tuntee sosiaali- ja terveyspalvelut, varhaiskasvatuspalvelut, sosiaaliturvan ja niitä määrittävän lainsäädännön sekä opetussuunnitelmat. Asiakas- ja palveluohjauksessaan sosionomi osaa käyttää, soveltaa, arvioida ja dokumentoida tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuvia työtapoja, digitaalisen vuorovaikutuksen välineitä sekä hyvinvointia ja oppimista edistäviä menetelmiä. Hän tukee, ohjaa ja vahvistaa erilaisten asiakkaiden, perheiden ja yhteisöjen osallisuutta ja toimijuutta heidän arjessaan, sosiaalisissa suhteissaan ja muuttuvissa elämäntilanteissaan. Hyvät vuorovaikutus- ja dialogitaidot, asiakkaan kuuleminen ja kunnioitus ovat sosionomin vahvuuksia asiakkaan kohtaamisessa.
Aikuissosiaalityön kentillä sosionomi on sosiaali- ja palveluohjauksen sekä sosiaalisen kuntouksen osaaja. Varhaiskasvatuksen sosionomina hän toimii lasten kasvun, kehityksen ja oppimisen ohjaajana sekä perheiden hyvinvoinnin ja vanhemmuuden tukijana. Sosionomi osaa kehittää ja tutkia sosiaalialan työtä, palveluita ja käytäntöjä sekä huomioida niissä tapahtuvia muutoksia. Sosionomin tutkinto-ohjelmassa hän saa valmiudet yrittäjyyteen, lähi- ja tiimijohtamiseen.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Sosionomin tutkinnon sisällöt rakentuvat ihmisoikeuksista, sosiaalisesta kestävyydestä, yhteisöjen ja yksittäisen ihmisen ja perheen arjen tuesta, sosiaaliturvasta ja -palveluista sekä asiakkaan kohtaamisesta, verkostoista, vuorovaikutuksesta ja ohjauksesta. Näillä sisällöillä ja opiskelijan omilla valinnoilla hänen osaamisensa painottuu sosiaaliohjaukseen tai varhaiskasvatuksen sosionomin työhön.
Sosionomin osaaminen ja ammatti-identiteetti alkaa muotoutua ensimmäisenä opiskeluvuonna sosiaali- ja terveysalan yhteisissä opinnoissa, työelämävalmiuksia edistävissä opinnoissa sekä sosiaalialan työn perusteissa. Sosionomin ammatillisen ydinosaamisen perusta on eettisyys, ihmisoikeudet ja yhdenvertaisuus, sosiaalialan palveluiden ja lainsäädännön tuntemus sekä asiakastyön osaaminen. Opinnoissa tarkastellaan laaja-alaisesti sosiaaliohjausta ja varhaiskasvatuksen sosionomin työtä, toimintaympäristöjä ja verkostoja yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatason näkökulmista.
Kansalaisten osallisuuden ja osallistumisen mahdollisuuksien edistäminen, asiakkaan edun perustelu sekä yhteiskunnalliset kehittämis- ja vaikuttamistaidot kehittyvät opintojen edetessä. Valmistuttuaan sosionomi osaa toimia sosiaalialan asiantuntijana sekä moniammatillisessa että monialaisessa yhteistyössä.
Opintojen joustava toteuttaminen
Sosionomin tutkinto-ohjelman opinnot toteutetaan monimuoto-opintoina, joissa käytetään joustavia pedagogisia ratkaisuja oppimisen ja osaamisen mahdollistamiseksi.
Opetusmuotoja ovat muun muassa kontaktiopiskeluna toteutettavat luennot, keskustelut ja ohjaukset, verkko-ohjaus, ryhmä- ja tiimityöt sekä teemaviikot, verkkotyöskentely, itsenäinen tiedonhankinta ja reflektointi sekä ammattitaitoa edistävä harjoittelu työelämässä. Opiskelija voi nopeuttaa opintojaan osoittamalla moduulin tavoitteiden tai opintojakson tavoitteet ja arviointikriteerit täyttävän osaamisen hyväksilukukäytäntöjen mukaisesti. Täydentävää osaamista opiskelijan on mahdollista hankkia oman opiskelusuunnitelmansa mukaisesti EduFutura yhteistyöoppilaitoksista ja CampusOnlinen verkko-opintojen tarjonnasta.
Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Työelämäläheinen oppiminen
Sosionomin tutkinto-ohjelmassa opiskelija oppii tutkitun tiedon soveltamista ja sosiaalialla työskentelyä ammattitaitoa edistävissä harjoitteluissa ja työelämäprojekteissa sekä kehittämistehtävissä. Sosiaalialan toimintaympäristöissä toteutuvaa harjoittelua tutkinnossa on yhteensä 45 opintopistettä.
Työelämäläheistä oppimista sisältyy AMK-opintoihin koko opiskelun ajan, kuten ammattitaitoa edistävä harjoittelu, opinnäytetyö ja erilaiset työelämäprojektit. JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan.
Myös opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, Future Factory tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja dokumentoidaan se opettajan kanssa sovitulla tavalla. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Sosionomi (AMK) työllistyy pääosin kuntien ja sosiaalialan yksityisen sektorin sekä järjestöjen asiantuntijatehtäviin, eniten erilaisiin ohjaus- ja kasvatustehtäviin sekä palveluyksiköiden johto- ja esimiestehtäviin. Valmistuneet sosionomit toimivat muun muassa varhaiskasvatuksen sosionomeina, sosiaaliohjaajina, ohjaajina ja vastaavina ohjaajina, palveluohjaajina, koulukuraattoreina ja toiminnan johtajina.
Kelpoisuudet
Sosionomin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut laillistettu sosionomi (AMK). Sosionomin ammattipätevyydestä säädetään laissa sosiaalialan ammattihenkilöistä (817/2015) ja toimintaa valvovat aluehallintovirastot sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira.
Varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin, sosionomilta vaaditaan varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet, vähintään 60 op laajuiset, opinnot.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija voi valmistuttuaan ja vähintään kahden vuoden työkokemuksen jälkeen hakeutua ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on luonnollisesti mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Jos opiskelija suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hän voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisiin jatko-opintoihin (37 §/558/2009).
Koulutuksen suunnittelu
Sosionomin tutkinnon opetussuunnitelman laadinnassa on hyödynnetty tulevaisuuden työelämän ja koulutuksen kartoituksia, muun muassa Valtioneuvoston (2018) ja Opetus- ja kulttuuriministeriön (2019) uudistamistarveselvityksiä. Myös tutkinto-ohjelman määräaikaisarvoinnin (2018) tulokset ja siihen osallistuneiden sidosryhmien (yliopisto, työelämän edustaja, opiskelijat) näkemykset on huomioitu.
Vastuuhenkilö
Merja Nybacka
Lehtori, HYVI Kuntoutus- ja sosiaaliala
+358401841498
etunimi.sukunimi@jamk.fi