Toimintaterapeutti (AMK)
Osaamiskuvaus
Toimintaterapeutti on kuntoutusalan asiantuntija, jonka tavoitteena on yhdessä asiakkaan kanssa työskennellen mahdollistaa tälle merkityksellinen ja toimiva arki. Koulutuksessa opitaan tarkastelemaan asiakkaan toimintaa mahdollistavia tekijöitä sekä keinoja tukea tämän selviytymistä omassa arjessaan merkityksellisen toiminnan avulla.
Toimintaterapeutti perustaa asiakastyönsä toimintaterapian toimintakeskeiseen ja monitieteelliseen teoriataustaan ja toimii henkilölähtöisesti erilaisten asiakasryhmien kanssa, joko yksilö-, ryhmä- tai yhteisökuntoutuksessa. Toimintaterapeutti osaa käyttää tutkittuja toimintakeskeisiä menetelmiä toimintakyvyn ja toimintaympäristön arvioinnissa ja sen pohjalta tehdä yhdessä asiakkaan kanssa yksilölliset tavoitteet ja suunnitelman kuntoutumisen edistämiseksi. Osallistumisen mahdollistamiseksi toimintaterapeutti osaa muokata tai hyödyntää fyysistä, sosiaalista, teknologista ja luontoympäristöä niin, että asiakkaan toimintamahdollisuudet paranevat ja tämän on mahdollista toimia omassa arjessaan mielekkäällä tavalla.
Opinnoissa omaksutaan tutkimusnäyttöön perustuva työskentelytapa. Toimintaterapeutin asiantuntijuus perustuu toiminnantieteeseen (occupational science), joka tutkii kaikenikäisten ihmisten ja ihmisryhmien toimintaa arjessa. Toimintaterapia ja toiminnantiede ovat kiinnostuneita toimintoihin liittyvistä yksilöllisistä valinnoista ja toiminnan merkityksestä tasapainoiselle elämälle sekä terveydelle ja hyvinvoinnille.
Koulutuksen sisältö ja osaamisen rakentuminen
Toimintaterapeutin tutkinto-ohjelmassa suoritetaan Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, tutkintonimikkeenä Toimintaterapeutti (AMK).
Opinnoissa keskitytään eri-ikäisten asiakkaiden ja perheiden toiminnan ja osallistumisen mahdollistamiseen ja itsenäisen selviytymisen tukemiseen. Opinnoissa perehdytään mm. terapeuttisen vuorovaikutuksen rakentamiseen, toimintakyvyn arviointiin ja toiminnan tavoitteelliseen käyttöön, ympäristöjen arviointiin, asiakaslähtöiseen prosessiin, neuvontaan ja ohjaukseen. Opintojen läpileikkaavana teemana kulkee monialainen kuntoutumisen osaaminen, joka perehdyttää opiskelijan asiakaslähtöisiin ja innovatiivisiin kuntoutusalan tulevaisuuden ratkaisuihin, kuten esim. digitalisaation ja etäkuntoutuksen mahdollisuuksiin monikulttuurisessa sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristössä.
Ensimmäisenä opiskeluvuonna painopiste on sosiaali- ja terveysalan yhteisissä opinnoissa, joissa tarkastellaan sosiaali- ja terveysalan asiakkuuksia muuttuvassa toimintaympäristössä. Lisäksi ensimmäisenä vuona opiskellaan työelämävalmiuksia ja toimintaterapian teoreettisia perusteita. Toimintaterapian ammatillinen ydinosaaminen kehittyy siten, että ensimmäisenä vuonna tarkastellaan toimintakeskeistä lähestymistapaa sekä toiminnan ja osallistumisen merkitystä yksilön elämässä.
Seuraavina opiskeluvuosina tutustuaan tarkemmin toiminnan ja osallistumisen arviointiin ja edistämiseen toimintaterapian keinoin. Opinnoissa tarkastellaan myös toimintaterapian mahdollisuuksia eri ympäristöissä, verkostoissa ja yhteisöissä. Toimintaterapiaprosessin vaiheiden tunteminen sekä tutkimusnäyttöön perustuvan toimintaterapian ymmärtäminen ovat läpileikkaavana teemana opintojen eri vaiheissa.
Opintojen joustava toteuttaminen
Päiväopiskelu ja monimuoto-opiskelu edellyttävät molemmat aktiivista opiskeluotetta noin 40h viikossa sekä motivaatiota ottaa vastuuta omasta oppimisesta. Molemmissa opiskelumuodoissa hyödynnetään moniammatillista yhteistyötä sekä lisääntyvässä määrin digitaalisia oppimismahdollisuuksia, esim. e-aineistoja ja verkossa tapahtuvaa vuorovaikutusta.
Päiväopiskelu edellyttää osallistumista opintoihin arkipäivisin. JAMKin kampuksella tapahtuvan tiimityöskentelyn lisäksi opiskeluun kuuluu luentoja, oppimistehtäviä, tenttejä, verkko-opintoja, ammattitaitoa edistävää harjoittelua alan työpaikoissa sekä osallistumista työelämän hankkeisiin.
Monimuoto-opiskelussa verkkotyöskentelyn lisäksi opiskeluun kuuluu oppimistehtäviä, tenttejä, kontaktipäiviä JAMKin kampuksella, ammattitaitoa edistävää harjoittelua alan työpaikoissa sekä osallistumista työelämän hankkeisiin. Monimuoto-opiskelu edellyttää erityisesti tietoteknisiä taitoja, halua kehittyä verkko-oppijana, mahdollisuutta osallistua webinaareihin arkipäivisin sekä kontaktipäiviin Jyväskylässä noin 2-5 päivänä kuukausittain.
Toimintaterapian opinnot etenevät joustavasti opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaisesti. Esimerkiksi harjoittelua opiskelija voi suorittaa yksilöllisen suunnitelman mukaisesti eri puolilla Suomea tai ulkomailla joustavasti opintojen eri vaiheissa. Opiskelija, jolla on aiempaa sosiaali- tai terveysalan osaamista voi selvittää hyväksiluvun mahdollisuuksiaan esim. ensimmäisen vuoden opintoihin. Joustavuutta opintoihin tai mahdollisuutta nopeuttaa valmistumista tarjoaa esim. opiskelu kesäaikaan. Kesäopintoina voi tehdä harjoittelua, opinnäytetyötä tai valtakunnallisen CampusOnlinen tai alueellisen EduFuturan opintojaksoja täydentävinä opintoina. Opiskelija voi syventää omaa osaamistaan omien kiinnostuksenkohteidensa mukaisesti täydentävien opintojen, harjoittelupaikkojen sekä opinnäytetyön valintojen kautta.
Opiskelija voi kehittää sisäistä yrittäjyyttään tai yrittäjyysosaamistaan esim yrittäjyysopintojaksoihin osallistumalla, yritystehtaan opinnoilla tai StartUp toiminnalla. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua myös työelämästä nouseviin tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin sekä palvleutuotteiden nopeisiin testauksiin ja kokeiluihin. Opiskelijan kansainvälisyysosaaminen kehittyy opintojen aikana, sillä osa opinnoista toteutetaan englannin kielellä ja suurin osa opiskelumateriaalista on englanninkielistä. Lisäksi kansainvälistä osaamista on mahdollista lisätä suorittamalla opintoja tai harjoittelua ulkomailla.
Opiskelijalle on tarjolla vaihtoehtoisia tai vapaasti valittavia opintoja myös suomalaisissa ja ulkomaisissa kumppanikorkeakouluissa, esimerkiksi muissa ammattikorkeakouluissa (CampusOnline-tarjonta), yliopistoissa ja EduFutura-yhteistyöoppilaitoksissa (Jyväskylän yliopisto ja Gradia). Muualla suoritettuja korkeakouluopintoja voi hyväksilukea tutkintoon. Opiskelijalla tulee olla todistus tai muu dokumentti, jolla hän osoittaa suorittaneensa opinnot. Muualla hankittua osaamista voi kuvata ja näyttää toteen, jolloin osaaminen voidaan hyväksyä osaksi opintoja. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Työelämäläheinen oppiminen
Opiskelussa painottuu työelämäläheinen oppiminen. Noin kolmasosa opinnoista on harjoittelua tai kehittämistehtäviä alan työpaikoissa, kuten julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin sosiaali- ja terveysalan yksiköissä ja yhteisöissä sekä myös projekteissa ja kehittämishankkeissa. Harjoittelut ja kehittämistehtävät toteutuvat opiskelijan henkilökohtaisen ura- ja opiskelusuunnitelman mukaisesti opintojen eri vaiheissa ja niiden tarkoituksena on kehittää tulevaisuuden työelämässä tarvittavaa ammatillista osaamista sekä monialaista tiimityöosaamista. Opiskelija voi myös suorittaa harjoittelua ulkomailla. Mikäli opiskelijalla tekee opintojen aikana töitä sosiaali- ja terveysalan työtehtävissä, hän voi tutustua opinnollistamisen mahdollisuuksiin. Opinnäytetyö on työelämän kehittämistarpeiden pohjalta toteutuva pitkäkestoinen tutkimus- kehittämis- tai innovaatiotyö.
JAMKissa työelämäläheisen ja opiskelijalähtöisen oppimisen toimintamallina on JAMK Future Factory®. Se yhdistää työelämän toimijat, opiskelijat, JAMKin asiantuntijat sekä työelämäläheiset LAB- ja muut oppimisympäristöt. Opiskelijoille se tarjoaa monialaisen ja työelämäläheisen projektiopiskelun lisäksi mahdollisuuden kehittää tulevaisuuden työelämätaitojaan, urapolkuja ja työelämäverkostojaan.
Myös opinnollistaminen on työelämäläheisen oppimisen mahdollisuus, jolla tarkoitetaan työn, projektiopintojen, Future Factory tms. toiminnan ja opintojen yhdistämistä. Opinnollistamisesta laaditaan suunnitelma ja dokumentoidaan se opettajan kanssa sovitulla tavalla. Lisätietoja opinto-oppaassa.
Uramahdollisuudet ja työllistyminen
Toimintaterapeutti voi työskennellä julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla. Hän voi työskennellä esim. sairaalassa, terveyskeskuksessa, kuntoutuskeskuksessa, koulussa ja päiväkodissa. Toimintaterapeuteilla on lisääntyvässä määrin mahdollisuuksia työskentelyyn myös hyvinvointialan järjestöissä, hankkeissa ja kolmannen sektorin työpaikoissa.
Toimintaterapeuttiopiskelija, joka on opiskelujen aikana perehtynyt yrittäjyyteen esim. yrittäjyysopintojen, yrityksessä suoritetun harjoittelun tai yritystehdastoiminnan kautta, saattaa valmistuttuaan perustaa oman yirtyksen.
Opiskelijan työllistymistä voi tukea myös hänen opinnoissaan tekemänsä valinnat, jotka vastaavat haettavan työn vaatimuksiin. Esimerkkeinä harjoittelu tai opinnäytetyössä tehty kehittämistehtävä, tiettyyn toimintakeskeiseen arviointimenetelmään tai työtapaan perehtyminen, kansainvälinen toiminta tai digitaalisiin sosiaali- ja terveysalan ratkaisuihin perehtyminen opintojen aikana.
Kelpoisuudet
Toimintaterapeutin ammattinimikettä saa käyttää ja ammattia harjoittaa vain tutkinnon suorittanut lallistettu toimintaterapeutti. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira myöntää hakemuksen perusteella oikeuden harjoittaa ammattia koulutetulle toimintaterapeutille.
Jatko-opinnot
Ammattikorkeakoulututkinnon opiskelija voi valmistuttuaan ja vähintään kolmen vuoden työkokemuksen jälkeen hakeutua ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaan koulutukseen. Opintoja voi jatkaa myös hakeutumalla esimerkiksi yliopistojen maisterikoulutuksiin tai vastaaviin tai ammatilliseen opettajankoulutukseen. Ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen on luonnollisesti mahdollista jatkaa myös ulkomaisissa korkeakouluissa Master-tason koulutusohjelmissa. Ammattikorkeakoulu tarjoaa myös täydennyskoulutusmahdollisuuksia erikoistumiskoulutuksissa, avoimessa ammattikorkeakoulussa, verkko-opintoportaalissa (CampusOnline) ja työelämäperusteisessa täydennyskoulutuksessa.
Jos opiskelija suorittaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon, hän voi hakeutua yliopistojen tieteellisiin tai taiteellisiin jatko-opintoihin (37 §/558/2009).
Koulutuksen suunnittelu
Koulutuksen suunnitteluun on osallistunut opettajien ohella opiskelijoiden edustajia sekä sosiaali- ja terveysalan edustajia tilaisuuksissa, joissa on tarkasteltu sekä sosiaali- ja terveysalan yhteistä osaamista että ammattikohtaista osaamista erityisesti tulevaisuuden osaamistarpeiden näkökulmasta. Opiskelijoita on kuultu sekä opintojen sisällön että oppimisen tapojen tarkentamiseksi.
Koulutus täyttää Toimintaterapian maailmanliiton (WFOT World Federation of Occupational Therapists) toimintaterapeuttikoulutukselle asetetut minimistandardit ja tämä vastaavuus tarkistetaan kansainvälisessä auditoinnissa viiden vuoden välein. JAMKin toimintaterapeuttikoulutuksen opetussuunnitelma perustuu Toimintaterapiakoulutuksen Euroopanjärjestön (ENOTHE European Network of Occupational Therapy in Higher Education) määrittelemiin toimintaterapeutin osaamiskuvauksiin.
Vastuuhenkilö
Emmi Ritvos
Lehtori, HYVI Kuntoutus- ja sosiaaliala
+358504098259
etunimi.sukunimi@jamk.fi