Naistentautien hoitotyö ja seksuaaliterveyden edistäminen (3op)
Opintojakson tunnus: SHKL3100
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta ja osaa edistää sitä näyttöönperustuvasti.
 Opiskelija osaa naistentautipotilaan hoitoprosessin, kykenee ennakoimaan ja analysoimaan naisen voinnissa tapahtuvia muutoksia sekä osaa toimia muutosten edellyttämällä tavalla moniammatillisesti. 
 Opiskelija osaa luoda turvallisen ja luottamuksellisen yhteistyösuhteen naisen ja hänen perheensä kanssa.
                    
Sisältö
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen ilmiöt, visiot, mallit ja menetelmä eri toimintaympäristöissä
 Parisuhde ja seksologia
 Naistentautipotilaan hoitoprosessi ja  näyttöön perustuvat seuranta-, tutkimus-, ohjaus- ja hoitomenetelmät
 Nais- ja perhelähtöinen yhteistyösuhde
 Monikulttuurisuus
 Naisiin kohdistuvan väkivallan ehkäiseminen
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee hoitotyön koulutusohjelma asiakaslähtöisen- ja terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön ammattiopintojen teoreettisen ja kliinisen osaamisen.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä (1) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan erittäin pinnallisesti tai arviointi puuttuu kokonaan. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä pinnallisesti. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa mutta yhteys kätilötyön tietotarpeisiin on niukkaa. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja asioiden perustelu puuttuu.
Tyydyttävä(2) Opiskelija osoittaa tuntevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen perustiedot. Hän arvioi omaa osaamistaan pinnallisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma puuttuu. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat epäloogisia ja  asioiden  perustelu niukkaa.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3) Opiskelija osoittaa tietävansä naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuvan tietoperustan.  Hän osaa arvioida sitä toteavasti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä mutta kehittävä näkökulma jää puutteelliseksi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa kätilötyön nykyisiin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita perustellen.
Kiitettävä (4) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen  oppimistehtäviä  kehittävästi. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja perustellen.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5) Opiskelija osoittaa hallitsevansa naistentautien hoitotyön  ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen näyttöön perustuva tietoperustan. Hän osaa arvioida sitä kriittisesti ja luovaa ajattelua osoittaen. Opiskelija osaa ratkaista osoittamillaan tiedoilla  naistentautien hoitotyön ja seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen oppimistehtäviä kehittävästi luoden uusia toimintatapoja. Hän osaa jakaa hankkimaansa tietoa erinomaisesti jäsennellen ja kätilötyön tuleviin tietotarpeisiin kytkien. Kätilötyöhön liittyvät tehtävät ovat loogisia ja opiskelija osaa yhdistää asioita johdonmukaisesti ja erinomaisesti perustellen.
                    
