Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen ohjaaminenLaajuus (14 op)

Opintojakson tunnus: AJ00BO23

Opintojakson perustiedot


Laajuus
14 op
Opetuskieli
suomi
englanti

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Oppimisen ohjaamisen opintojaksolla kehität oppimisprosessien ohjausosaamista suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla opetuskokonaisuuden, joka parhaiten edistää pedagogista osaamistasi. Tunnistat omaa oppimisen ohjaamisen käyttöteoriaasi ja sovellat sitä toiminnassasi. Opit oppimisen ohjaamista erilaisissa ammatillisen oppimisen ympäristöissä moninaisten oppijoiden kanssa.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität erityisesti ammattipedagogista osaamistasi, kohtaamisosaamistasi sekä oppimisprosessien ohjausosaamistasi.

Ammattipedagogisen osaamisen tavoitteena on, että tunnet ammatillista oppimista koskevia teoreettisia, eettisiä ja filosofisia lähtökohtia. Osaat toimia erilaissa ammatillisen oppimisen ohjaustilanteissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Osaat myös analysoida ja perustella omaa oppimisen ohjaamistoimintaasi.

Kohtaamisosaamisen tavoitteena on, että osaat huomioida moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa oppimistilanteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä oppimisen ohjaamisessa ja arvioinnissa. Osaati toimia rakentavasti ja kohdata oppijoita eettisesti perustelulla ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla.

Oppimisprosessien ohjausosaamisen tavoitteena on, että osaat suunnitella ja toteuttaa mielekkäitä, kulloinkin tavoitteena olevaa osaamista kehittäviä oppimisprosesseja. Ymmärrät ryhmässä tapahtuvia ilmiöitä ja osaat tukea ryhmien rakentumista. Osaat ohjata ja arvioida opiskelijoiden oppimista kulloisissakin tilanteissa tarkoituksenmukaisilla tavoilla digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla hyödyntäen.

Osaamistavoitteet

Osaat suunnitella ja toteuttaa mielekkäitä oppimisprosesseja oppimiselle asetettujen tavoitteiden ja opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti.  Osaat ohjata ja arvioida opiskelijoiden oppimista erilaisissa tilanteissa myös digitaalisuutta pedagogisesti perustellulla tavalla hyödyntäen. Osaat antaa ohjaavaa palautetta sekä ohjattavillesi että vertaisillesi. Osaat huomioida moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa, toimia rakentavasti sekä eettisesti perustellulla ja yhdenvertaisuutta edistävällä tavalla.  Osaat myös analysoida ja perustella ohjaamistoimintaasi sekä arvioida realistisesti omaa oppimistasi ja osaamistasi.

Sisältö

Opetuskokonaisuuden ja oppimisprosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi. Erilaiset ammatillisen oppimisen ympäristöt (fyysinen, psyykkissosiaalinen, pedagoginen, teknologinen). Oppijoiden moninaisuus. Verkko-ohjaus. Opiskelijakollegoiden vertaisarviointi ja oman osaamisen arviointi. Oman oppimisen reflektointi ja itsearviointien kirjaaminen Opettajuuden rakentaminen -opintojakson oppimispäiväkirjaan ja portfolioon.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat:

Ammattipedagoginen osaaminen
- toimintasi perustuu ammattipedagogiseen tietoon
- ohjaat oppijoiden oppimista työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti
- tunnet erilaisia ammatillisen oppimisen ympäristöjä ja osaat toimia niissä pedagogisesti perustellulla tavalla

Kohtaamisosaaminen
- kohtaat oppijat yksilöllisesti vahvistaen heidän toimijuuttaan
- huomioit moninaiset oppijat ja heidän henkilökohtaiset tavoitteensa
- toimit rakentavasti, eettisesti perustellulla ja yhdenvertaisuutta tukevalla tavalla erilaisissa vuorovaikutustilanteissa

Oppimisprosessien ohjausosaaminen
- perustelet omaa oppimisen ohjaamisen käyttöteoriaasi ja toimit sen mukaisesti
- suunnittelet ja toteutat pedagogisesti mielekkäitä oppimisprosesseja
- ymmärrät arvioinnin merkityksen oppimisprosessissa ja osaat soveltaa erilaisia arvioinnin menetelmiä
- hyödynnät digitaalisuutta opetuksessa ja ohjauksessa tarkoituksenmukaisella tavalla

Siirry alkuun