Seksuaaliterveyden edistäminen (5op)
Opintojakson tunnus: SZZZ3800
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää seksuaalisuuden merkityksen elämänkulussa, seksuaalisuuden moninaisuuden ja seksuaaliterveyden osana ihmisen ja yhteisön kokonaisvaltaista hyvinvointia. Hän osaa perustella omaan seksuaalisuuteensa liittyviä asenteitaan, arvojaan ja rajojaan ja  hänellä on valmiudet ottaa kantaa seksuaalisuuteen liittyvistä ilmiöistä yhteiskunnallisella – yhteisö – yksilötasolla.  Opiskelijalla on taito tukea yksilöiden  seksuaaliterveyttä.
                    
Sisältö
Seksuaalisuuden ulottuvuudet, seksuaali-ja lisääntymisterveys, seksuaalioikeudet. Seksuaalisuuteen liittyvät arvot,normit,tabut ja myytit, seksuaalifantasiat, erotiikka. Seksuaalinen kehitys, seksuaalinen moninaisuus. Rakkaus, parisuhde. Seksiapuvälineet. Perhesuunnittelu, ehkäisy, sukupuolitaudit. Plissit – malli.  Seksuaalisuus elämänkulussa. Vammaisuus/vammautuminen/sairastuminen ja seksuaalisuus. Seksuaalinen häirintä ja  väkivalta, seksuaalirikoslainsäädäntö.
                    
Esitietovaatimukset
-
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty (S)
 Opiskelija osallistuu aktiivisesti  pienryhmätyöskentelyyn ja ottaa vastuuta huomioiden muut toimijat toiminnassaan. Hän omaa hyvät tiedot ja taidot jakson sisältöalueisiin liittyen, perustelee toimintaansa ja pyrkii luomaan uusia ratkaisuja.  Opiskelija tietää seksuaaliterveyden edistämisen  osaamisvaatimukset ja osaa realistisesti tehdä oman kehittymissuunnitelmansa huomioiden tämän hetkisen osaamisensa ja osaamistarpeensa. Hän osoittaa kirjallisissa/virtuaalisissa tehtävissä kykyä kuvata ja perustella aihealueen ilmiöitä kriittisesti oman pohdinnan kautta ja hyödyntämällä monipuolisesti ja asianmukaisesti ajankohtaisia näyttöön perustuvia lähteitä. 
 Hylätty 
 Opiskelija ei osallistu aktiivisesti pienryhmätyöskentelyyn eikä kanna vastuuta tehtävistään.  Opiskelijan tieto jakson sisältöalueisiin liittyen on puutteellista ja toiminta epäloogista. Opiskelijalla on epärealistinen kuva osaamisestaan eikä hän osaa kuvata kehittymishaasteitaan eikä menetelmiä kehittää osaamistaan. Kirjalliset/virtuaaliset tehtävät ovat erittäin suppeita, lähdemateriaalia ei ole osattu hyödyntää eikä kirjallisen työn ohjeita hyödyntää.