Jakelutiemarkkinointi (5op)
Opintojakson tunnus: HBM21000
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa valita jakelutiet yrityksen tarpeiden mukaan. Hän osaa suunnitella ja toteuttaa yrityksen jakelutiemarkkinoinnissa käytettäviä menekinedistämistoimia. Opiskelija osaa toteuttaa messuprojektin. Opiskelija osallistuu Liiketalouden yksikön osaamiskeskittymän t&k-toimintaan opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesti.
Sisältö
Jakelutievaihtoehdot, jakeluteiden valinta ja johtaminen, jakelutien jäsenten valinta, motivointi ja arvioiminen. Jakelutiemarkkinoinnissa käytettävän menekinedistämisen (Sales Promotion) perustermit: Consumer promotion, Trade promotion ja Sales-force promotion. Näytteet, lisäedut, palkinnot, takuut, tuote-esittelyt. Markkinointikampanjoiden ja ¿ohjelmien integrointi tuottajan, tukkukaupan ja vähittäiskaupan välillä. Menekinedistämismateriaalin tuottaminen ja käyttäminen yhdessä jakeluketjun kanssa. Tuotekoulutussuunnitelma jakeluketjulle. Messuprojektin suunnittelu, toteutus ja valvonta.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin kilpailukeino- ja markkinointisuunnitelmapäätökset.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Osallistumisaktiivisuus, yksilö- ja ryhmäraportointitaidot, yksilö- ja ryhmäesitystaidot, tiimityötaidot. Kirjallisessa kokeessa, harjoitustehtävissä, raporteissa aihealueen ja kurssikäsitteiden hallinta.