Siirry suoraan sisältöön

Hinnoittelu markkinointityössä (4op)

Opintojakson tunnus: HBM30300

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa tehdä markkinoinnin hintapäätökset. Opiskelija osaa käyttää työkaluja markkinoinnin hintapäätösten analyysi-, suunnittelu-, toteutus- ja seurantaosaamiseen. Opiskelija osallistuu Liiketalouden yksikön osaamiskeskittymän t&k-toimintaan opintojakson osaamistavoitteiden mukaisesti.

Sisältö

Perehdytään yrityksen hintajohtamisen periaatteisiin. Hintajoustot. Psykologinen hinnoittelu, markkina- ja kilpailutilanteeseen perustuva hinnoittelu, kustannuksiin perustuva hinnoittelu, kiertonopeushinnoittelu, käyttöarvolähtöinen hinnoittelu, hintadifferointi ja paketointihinnoittelu. Hintapäätöksenteon kohteena ovat kulutustavarat, asiantuntijapalvelut ja tuotantohyödykkeet. Kaupan hinnoittelu sekä alennus- ja erikoistarjousjärjestelmät.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla osaa tehdä markkinoinnin kilpailukeino- ja markkinointisuunnitelmapäätökset.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa opintojakson suorituksillaan osaamistavoitteiden saavuttamisen
o 100-90% :erinomainen (5)
o 89-80%: kiitettävä (4)
o 79-70%: hyvä (3)
o 69-60%: tyydyttävä (2)
o 59-50%: välttävä (1)

Siirry alkuun