Kuluttajan globaali toimintaympäristö (5op)
Opintojakson tunnus: MMPC2100
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija
•tuntee kaupan rakenteen ja viime vuosina tapahtuneet muutokset ja osaa tunnistaa kehityksen suuntaa
•ymmärtää kansainvälisyyden vaikutuksia markkinoihin sekä kuluttajan toimitaan
•tuntee Suomen ja EU:n kuluttajapolitiikan tavoitteet ja keinot
•tietää kuluttaja-asioita hoitavat viranomais- ja vapaaehtoistahot sekä niiden tehtävät sekä Suomessa että kansainvälisesti
•tunnistaa kuluttajanäkökulman näkymisen yritysten ja organisaatioiden toiminnassa
•tietää kansainvälisen kuluttajaliikkeen taustan ja kehityksen
•tuntee keskeisiä sosiaaliturvajärjestelmän piirteitä Suomessa
Sisältö
•kansainvälistymisen vaikutukset palvelujärjestelmiin
•kaupan rakenne ja sen muutokset
•Suomessa toteutettava kuluttajapolitiikka
•Euroopan unionin kuluttajapolitiikka
•kuluttajapolitiikassa toimivat organisaatiot
•yritysten kuluttajapoliittiset näkemykset sekä yhteiskuntavastuu
•kansainvälisen kuluttajaliike sekä kansainväliset organisaatiot
•suomalainen kulutus kansainvälisessä vertailussa
•sosiaaliturvajärjestelmä Suomessa
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee suomalaisen kulutusyhteiskunnan keskeiset käsitteet ja toimintatavat. Opiskelija kuvaa oman lähtötasonsa opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osoittaa osaamistavoitteiden mukaisen osaamisen monipuolisissa oppimistehtävissä/tentissä.