Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen, toimintakyvyn arviointi ja ohjaaminen (5op)

Opintojakson tunnus: SZ00BT51

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opintojakson käytyäsi tunnet terveyden edistämisen viitekehyksen, periaatteet ja keskeisimmät käsitteet. Tiedät terveyden edistämisen ohjauksen keskeisiä menetelmiä hoitotyössä. Tiedät ajankohtaisia terveyden edistämisen suosituksia ja ymmärrät niiden merkityksen asiakaslähtöisessä ohjauksessa.Lisäksi opintojakson osaamistavoitteena on se, että opiskelija osaa kartoittaa, miten elintavat vaikuttavat hyvinvointiin ja toimintakykyyn.

Sisältö

Terveyden edistämisen kansalliset ja kansainväliset strategiat
Terveyden edistämisen viitekehys ja keskeiset käsitteet
Terveyden edistämisen etiikka ja periaatteet
Terveyden edistämisen tasot (yksilö, yhteisö ja yhteiskunta) ja toimintamuodot
Väestön terveyden ja hyvinvoinnin tilanne
Muutosvaihemalli
Ohjauksen työmenetelmät: puheeksi ottaminen, motivoiva keskustelu, voimavaralähtöinen ohjaus, digitaaliset menetelmät
Toimintakyvyn käsite
Elintapojen ja toimintakyvyn kartoittaminen

Tämä opintojakso sisältää osia sairaanhoitajan ja fysioterapeutin tutkinto-ohjelmien opetussuunnitelmien opintojaksoista:
SZYY2014 Terveyden edistäminen ja ohjaaminen, 3 op
SFTS2015 Toimintakyvyn arviointi, 10 op

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

*Hyväksytty (S) Opiskelija osallistuu webinaareihin. Hän suorittaa opintojakson tehtävät hyväksytysti aikataulun mukaisesti. Tehtävissä opiskelija osoittaa kykyä tarkastella kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen, hyvinvoinnin ja toimintakyvyn sisältöjä. Opiskelija noudattaa Jamkin kirjallisen työn ohjeita.

* Hylätty (0) Opiskelija ei osallistu webinaareihin. Kirjallisissa tehtävissä opiskelija ei ole perehtynyt tehtävissä esiintyvään aihealueesiin (terveyden edistäminen, toimintakyky) ja esitetyt asiat ovat luentomateriaalia toistavaa tai suoraa lähteiden kopiointia (plagiointia), irrallisia tai asiaankuulumattomia. Lähteiden käyttö jää irralliseksi. Mikä tahansa edellä mainituista kriteereistä voi johtaa hylkäykseen.

Oppimateriaalit

Opiskelu tapahtuu Moodle oppimisympäristöön, jonne kirjataan keskeisiä opiskeluun sisältyviä materiaaleja. Alla esimerkkejä opintojakson keskeisistä materiaaleista:

- THL.fi, Toimintakyvyn arviointi, https://thl.fi/fi/web/toimintakyky/toimintakyvyn-arviointi

- Pietilä, A-M& Terkamo-Moisio, A (toim). 2019. Näkökulmia terveyteen ja sen edistämiseen. Publication of the University of Eastern Finland. Https://epublications.uef.fi/pub/urn_isbn_978-952-61-3108-5/urn_isbn_978-952-61-3108-5.pdf

-Motivoivan keskustelun verkkokurssi Duodecim Oppiportti (0,5 op )

Toteutustavat

Opintojakso sisältää sekä itsenäistä opiskelua, että kontakti webinaareissa tapahtuvaa opiskelua.

Opiskelu tapahtuu Moodle oppimisympäristöön, jonne kirjataan keskeisiä opiskeluun sisältyviä materiaaleja sekä opintojakson tehtävät.

Siirry alkuun