Siirry suoraan sisältöön

Tunne- ja turvataidot perheessä ja kasvuympäristöissä (5op)

Opintojakson tunnus: SZZZ3991

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija
• tunnistaa turvallisuuden kokemiseen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää niiden merkityksen hyvinvointiin ja terveyteen lapsen ja nuoren kasvussa
• osaa edistää perheiden hyvinvointia sekä tunne- ja turvataitoja vahvistaen asiakkaiden osallisuutta ja omaa vastuuta
• osaa ohjata ja valmentaa perheenjäseniä tunne- ja turvataitojen lisäämiseksi
• osaa suunnitella ja toteuttaa tunne- ja turvataitojen edistämiseen liittyviä interventioita yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasoilla
• osaa arvioida ja huomioida tunne- ja turvataitoihin liittyviä tekijöitä päätöksenteossa ja toiminnassa
• osaa hyödyntää moniasiantuntijaverkostoja perheen tunne- ja turvataitojen tukemisessa

Sisältö

Lapsen oikeudet.
Lapsen osallisuus.
Turvallisuuden kokemuksen syntyminen perheessä.
Tunne- ja turvataito –käsitteet, sisällöt ja merkitykset.
Turvataitokasvatuksen tavoitteet, periaatteet ja käytänteet.
Turvan ja turvataitojen puheeksi ottaminen.
Kaltoinkohtelun eri muodot, tunnistaminen ja ennaltaehkäisy.
Huolen puheeksi ottaminen ja huoleen tarttuminen.
Yksilön seksuaalikehityksen tukeminen ja suojeleminen.
Perheiden moniammatillinen tukeminen tunne- ja turvataitojen edistämiseksi. Tutustuminen käytännön työvälineisiin tunne- ja turvataitojen tukemiseksi.
Tunne- ja turvataitoja edistävät toimintamallit ja tulevaisuuden toimenpiteet yhteiskunnassa.

Esitietovaatimukset

Sosiaali- ja terveysalan ensimmäisen vuoden perusopinnot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Suorittaakseen opintojakson hyväksytysti, opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa opintojakson oppimistehtävissä ja osallistua tunne- ja turvataitoja edistävien työvälineiden käytön harjoitteluun.

Opiskelija
• Tunnistaa turvallisuuden kokemiseen vaikuttavia tekijöitä ja ymmärtää niiden merkityksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä.
• Osaa ohjata ja valmentaa perheenjäseniä tunne- ja turvataitojen lisäämiseksi. Osaa suunnitella ja toteuttaa tunne- ja turvataitojen edistämiseen liittyviä interventioita. Hän on harjoitellut eri työvälineiden käyttämistä monialaisessa tiimissä ja/tai hankkeeseen liittyvässä oppimistehtävässä.
• Osaa hyödyntää moniasiantuntijaverkostoja sekä monipuolisia tieto- ja tutkimuslähteitä perheen tunne- ja turvataitojen tukemisessa.

Siirry alkuun