Toimintaa ja kohtaamisia - Ihmisoikeusperustaisuus ja osallisuuden tukeminenLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: AJ00BP91
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tarkoitus
Opintokokonaisuuden avulla pohdit omaa näkemystäsi ihmisoikeusperustaisuudesta ja tutustut osallisuuden ja syrjäytymisen ilmiöihin. Saat myös valmiuksia kehittää ja toteuttaa ihmisoikeuksia ja osallisuutta edistäviä menetelmiä ammatillisen opettajan työssä. Tässä kokonaisuudessa ihmisoikeusperustaisuutta ja osallisuuden tukemista tarkastellaan neljästä eri näkökulmasta
• Ihmisoikeuksia ja osallisuutta tukeva kohtaaminen
• Osallisuutta ja aktiivisuutta vahvistavat pedagogiset ratkaisut
• Ihmisoikeuksiin ja demokratiaan liittyvien sopimusten ja määräysten tunteminen
• Ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista, reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät mitä ihmisoikeudet ovat, mitä ihmisoikeusperustaisuus tarkoittaa opettajan työssä, mitä ihmisoikeus- ja demokratiakasvatus on sekä miten ammatillinen opettaja toteuttaa ihmisoikeus- ja demokratiakasvatusta. Sinulla on valmiuksia ottaa käyttöön olemassa olevia menetelmiä, hyödyntää olemassa olevaa aineistoa ja kehittää uusia käytäntöjä ihmisoikeuksien ja osallisuuden edistämiseksi ja toteuttamiseksi omassa työssäsi.
Kohtaamisosaaminen: Opettajalla on kyky huomioida oppijoiden henkilökohtaiset oppimisen lähtökohdat ja tavoitteet. Hän ohjaa oppijoita sensitiivisesti ymmärtäen heidän elämismaailmansa sekä oppimis- ja ohjaustilanteen kontekstin. Hänen työotteensa on oppijoiden hyvinvointia tukevalla tavalla dialoginen ja eettinen.
Toimijuusosaaminen: Opettajalla on kyky tehdä luovasti erilaisia työhönsä liittyviä ratkaisuja ammattipedagogiseen tietoon perustuen. Se merkitsee myös taitoa hallita ja johtaa omaa työtä tarkoituksenmukaisella tavalla. Hän osallistuu yhteisöllisen tiedon rakentamiseen, ja hänellä on taito toimia monimuotoisissa oppimisen ympäristöissä oman ja työyhteisönsä toiminnan kehittämiseksi.
Reflektio-osaaminen: Opettajalla on kyky tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Sisältö
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan kohtaamisosaamista, toimijuusosaamista sekä reflektio-osaamista.