Pedagogical Studies' Reading GroupLaajuus (5 cr)
Course unit code: AJ00BS39
General information
- Credits
- 5 cr
Objective
Opintokokonaisuuden avulla pohdit ja reflektoit omaa ammattipedagogista kehittymistäsi ja tutustut ja syvennyt ammattipedagogiseen tietoon. Saat opintojakson aikana perehtyä kirjallisuuden ja lukupiirityöskentelyn kautta pedagogisen kehittämisen teemoihin. Tässä opintojaksokokonaisuudessa työskentelet itsenäisesti tietoa hakien ja ryhmässä tietoa reflektoiden. Opintojakso koostuu yksilö- ja ryhmätehtävistä. Opintojaksolla luetut teokset valikoituvat oman kiinnostuksen ja kehittämiskohteiden mukaan.
Opintojakson osaamiset
Tällä opintojaksolla edistetään ja arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.
Opintojakson osaamistavoite
Ymmärrät, tunnistat ja arvioit omaa ammatilliseen kasvuun liittyviä tekijöitä, kehität omaa osaamistasi perustuen tutkittuun tietoon ja kykenet pohtimaan sitä kriittisesti. Ymmärrät oman osaamisen kehittämisen ja tietoon perustuvan ammattipedagogisen toiminnan yhteyden. Sinulla on valmiuksia hyödyntää tutkittua tietoa pedagogisessa kehittämistyössä ja soveltaa sitä omaan työhön. Pystyt perustelemaan omaa käyttöteoriaasi, arvoja, asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja tutkimuksiin perustuen.
Ammattipedagoginen osaaminen tarkoittaa opettajan tietämystä ammatillista osaamista ja oppimista koskevista teoreettisista, eettisistä ja filosofisista lähtökohdista. Ammattipedagoginen osaaminen merkitsee taitoa ohjata oppijoiden ammatillisten tietojen ja taitojen oppimista sekä itsesäätelytaitojen kehittymistä työelämän ja ammattialan vaatimusten sekä opetusta määrittävien asiakirjojen mukaisesti. Opettaja toimii kriittisesti, kehittävästi ja luovasti oman alansa pedagogisissa toimintaympäristöissä.
Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää yhdessä muiden kanssa omaa ja yhteisönsä toimintaa sekä oppimiskulttuuria sekä tahtoa ja taitoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla. Se merkitsee myös kykyä hankkia tietoa ammatillisen oppimisen ja työelämän kehittämistarpeista ja niiden perusteista, ja käyttää sitä oppimisen edistämiseksi. Hän toimii kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa innovatiivisella ja ratkaisukeskeisellä tavalla erilaisia menetelmiä hyödyntäen.
Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Hän kykenee tarvittaessa mukauttamaan omaa toimintaansa saamansa palautteen pohjalta. Hän arvioi oman ajattelunsa ja toimintansa eettisiä lähtökohtia ja pystyy kehittämään niitä sen perusteella.
Content
Tällä opintojaksolla tavoitteena olevan osaamisen hankit tekemällä opintojakson oppimistehtävät.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi on osaamistavoitteisiin perustuvaa ja laadullista. Osaamisen arviointi on kriteeriperustaista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät, lukupiirityöskentely, opintojakson kokoava itsearviointi ja palautteet.
Tällä opintojaksolla arvioidaan ammattipedagogista osaamista, kehittämisosaamista ja reflektio-osaamista.