Siirry suoraan sisältöön

Kuoronjohto 2Laajuus (5 op)

Tunnus: KMZP0553

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa aloittaa ja lopettaa kappaleita sekä johtaa olennaiset tempolliset, dynaamiset, tulkinnalliset musiikin tapahtumat. Osaa antaa alkuäänet, osaa harjoituttaa haasteelliset paikat. Hän oppii virittämään kuoroa ja etsimään erilaisia soundisävyjä. Opiskelija oppii johtamaan 1-7 kaavat, tasajakoiset ja vaihtojakoiset tahtilajit. Opiskelija oppii hahmottamaan ja tulkitsemaan kuoropartituureja. Hän pystyy harjoituttamaan sekä yhtyeitä että kuoroja. Opiskelija hallitsee johtamistaitoa myös esiintymisissä ja konserteissa. Hän pystyy toimimaan eri-ikäisten ja eri kulttuurista tulevien laulajien kanssa. Opiskelija oppii soveltamaan osaamisensa työelämän haasteisiin.

Sisältö

Äänenannon kehittäminen
Musiikin johtamistekniikan hiominen ergonomian ehdoilla
Partituurianalyysi ja soitto
Puheviestinnän kehittäminen
Esiintymistaitojen kehittäminen
Tiimityöskentely
Perehtyminen 1600-2013 aikana sävellettyyn keskeiseen kuoro-ohjelmistoon
Harjoituskuorojen johtaminen.

Esitietovaatimukset

Hyvät säveltapailun ja musiikin teorian taidot sekä kuoronjohto 1

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1 välttävä:
Opiskelija ei osaa kunnolla aloittaa ja lopettaa kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät jatkuvasti. Hänen äänenantotaidossa on kovasti parantamisen varaa. Hän ei osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kunnolla ja sekoittaa jatkuvasti johtaessaan 1-7 kaavat. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan suhteellisen heikosti, hänellä on heikot valmiudet. Hän on saavuttanut heikosti oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vain harvoin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

2 Tyydyttävä:
Opiskelija osaa vain osittain tulkita kappaleita Tempo ja pulssiongelmia esiintyvät useasti. Hänen äänenantotaidossa on kovasti parantamisen varaa. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa tyydyttävästi mutta välillä sotkee johtaessaan 1-7 kaavat. Opiskelija ei tunnista puutteitaan. Hän on saavuttanut joitakin oppimistulosten tavoitteista. Opiskelija ottaa vain ajoittain vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Hyvä:
Opiskelija osaa tulkita kappaleita mutta tempo- ja pulssiongelmia saattaa esiintyä. Hän osaa antaa alkuäänet suhteellisen hyvin, joskin puhtaudessa on parantamisen varaa. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa kohtuullisesti. Opiskelija osaa 1,2,3,4 kaavat keskivertotasolla. Opiskelija osaa tunnistaa puutteita osaamisessaan. Hän on saavuttanut osittain oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa vaihtelevasti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä opintojaksolla.

4 Kiitettävä:
Opiskelija osaa tulkita kappaleita kohtuullisen hyvin. Hän osaa antaa alkuäänet, joskin puhtaudessa vielä parantamisen varaa. Opiskelija osaa 1-7 kaavat kiitettävällä tasolla. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan melko hyvin. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa suhteellisen hyvin. Hän on saavuttanut melkein kaikki oppimistulosten tavoitteet. Opiskelija ottaa suhteellisen hyvin vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen:
Opiskelija osaa tulkita kappaleita erittäin hyvin. Hän osaa antaa alkuäänet moitteettomasti. Opiskelija osaa johtaa 1-7 kaavat. Hän osaa harjoituttaa ja johtaa kuoroa erinomaisesti. Opiskelija osaa arvioida osaamistaan hyvin.Hän on saavuttanut oppimistuloksissa vaaditut tavoitteet. Opiskelija ottaa esimerkillisesti vastuuta oppimisestaan sekä itsensä kehittämisestä.