Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveysalalla (3op)
Toteutuksen tunnus: SZXX1510-0K0T2
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
 - 01.01.2020 - 31.07.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 3 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Toteutustapa
 - Lähiopetus
 
- Yksikkö
 - Hyvinvointiyksikkö
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Opettajat
 - Pirkko Ratinen
 - Leena Suonpää-Lehtonen
 
- Ryhmät
 - 
                        VAm20K1Sosiaali- ja terveysalan tiimioppiminen,kevät 2020, päiväopetus
 
- Opintojakso
 - SZXX1510
 
Oppimateriaalit
Sosiaali- ja terveysalan eettinen perusta. 2011. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. http://www.etene.fi  http://yhdenvertaisuus-fi-bin.directo.fiVirtanen,  P. ym. 2011. Matkaopas asiakaslähtöisten sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen. Saatavana sähköisenä. Finlex, ajantasainen lainsäädäntö. Nurmi, J.-E. ym. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. 5. uudistettu painos. Jyväskylä: PS-kustannus.
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
• Päiväopiskelu: Aktiivinen osallistuminen tiimin dialogitreeneihin, oppimistehtävät sekä treeni-/oppimispäiväkirjan kirjoittaminen.• Monimuoto-opiskelu: Aktiivinen osallistuminen verkko-opintoihin ja kontaktipäiviin, oppimistehtävät.
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
• Päiväopiskelu: Dialogitreenit, työpajatja oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu ja dialogitreeneihin valmistautuminen sekä treeni- (oppimis-) päiväkirjan kirjoittaminen. Yhteensä 81 tuntia. • Monimuoto-opiskelu: Verkko-opiskelu ja oppimistehtävät, itsenäinen opiskelu ja kontaktipäiviin valmistautuminen sekä kontaktipäivät. Yhteensä 81 tuntia.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
• Arvioinnin kohteet on kuvattu kohdassa Suoritukset.
 • Osaamisen arviointi tapahtuu itsearviointina sekä tiimin/ryhmän ja valmentajien/opettajien yhteistyönä.
 
 Hyväksytty (S) 
 Opiskelija
 • reflektoi erilaisia ihmiskäsityksiä (esim. oppimistehtävissä ja/tai –päiväkirjassa)
 •soveltaa sosiaali- ja terveysalan arvoja ja ammattieettisiä periaatteita (tiimi)toiminnassaan ja oppimistehtävissään
 • hallitsee ihmisen kasvun ja kehityksen (fyysisen, psykososiaalisen ja kognitiivisen) keskeiset vaiheet  ja osoittaa ymmärtävänsä mitä ne merkitsevät erilaisten asiakkaiden kohtaamisessa (esim. oppimistehtävissä)
 •tietää asiakkaan/potilaan asemaa ja oikeuksia säätävien lakien keskeisen sisällön merkityksen ja ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen sekä asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet  erilaisten asiakkaiden ja perheiden  kohtaamisessa (esim. oppimistehtävissä sekä tiimidialogissa/kontaktipäivillä)
 • osaa tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen luomisen periaatteet ja osaa soveltaa näitä periaatteita (esim. tiimissä ja kontaktipäivien pienryhmissä).
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opintopistemäärä
3
                    
Sisältö
- Ihmiskäsitykset, sosiaali- ja terveysalan asiakastyön arvot ja eettiset periaatteet 
 - Ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet elämänkulussa
 - Asiakkaan (potilaan) asemaa ja oikeuksia säätelevä lainsäädäntö
 - Asiakaslähtöisyys ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet, asiakkuuksien moninaisuus
                    
Tavoitteet
Opiskelija
 - Tietää erilaisia ihmiskäsityksiä sekä ymmärtää sosiaali- ja terveysalan arvot ja ammattieettiset periaatteet toimintansa lähtökohtana
 - Tuntee  ihmisen kasvun ja kehityksen vaiheet (fyysisen, psykososiaalisen ja kognitiivisen) elämänkulun näkökulmasta ja ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan kohtaamisessa
 - Ymmärtää asiakaslähtöisyyden käsitteen ja asiakaslähtöisen toiminnan periaatteet sekä tuntee asiakkaan asemaa ja oikeuksia määrittävän lainsäädännön. 
 - Osaa tavoitteellisen, dialogisen, asiakkaan osallisuutta ja voimavaroja vahvistavan yhteistyösuhteen luomisen periaatteet ja osaa soveltaa näitä periaatteita