Kätilötyön asiantuntijuus ja kehittäminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: SHKL1500-9S0H5
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2019 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Koulutus
- Kätilö (AMK)
Oppimateriaalit
Raussi-Lehto E & Ryttyläinen-Korhonen, K (toim.)2016.Koulutettu kätilö kanssasi 200 vuotta. Laiho, A. (toim).1991. Viisaista vaimoista nykyajan kätilöiksi. Kätilökoulutus Suomessa 170 vuotta. Helsinki. Kätilöopisto. Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE. 2010. Synnytyksessä toteutettavan hyvän hoidon eettiset periaatteet. STM. Keskeinen seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö. Paul Silfverberg. 2007. Ideasta projektiksi. Projektinvetäjän käsikirja. Konsulttitoimisto Planpoint Oy. Työministeriö
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Arviointi toteutuu jatkuvan palautteen periaatteella. Keskeisessä roolissa on myös itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin..
Virtuaaliosuus
3
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
189 t
Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi ammattikohtaisissa tiimeissä- yhteensä 96 t Kätilötyön historian verkkotehtävä 19 t
Ammatillisen kasvun verkkotehtävät 19 t
Aktiivinen osallistuminen oman alan ammattikohtaisten tiimien ja ammatillisen kasvun vertaisryhmätiimien dialogitreeneihin 18 t
Aktiivinen yhteistyö yhteistyökumppaneiden kanssa 25 t
Aktiivinen osallistuminen projektitapaamisiin 12 t.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi.
Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa.
Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa.
Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija pystyy hankkimaan ja arvioimaan tietoa sekä jakamaan sitä muille tutkimus- ja kehittämistehtävän toteuttamiseksi. Opiskelija hallitsee projektisyklin vaiheet ja osaa soveltaa niitä tutkimus-/ kehittämistehtävien suunnittelussa ja projektisuunnitelman laadinnassa. Hän pystyy toteuttamaan sovitun tutkimus- tai kehittämistehtävän yhdessä työryhmän kanssa hyödyntäen tutkimus- ja kehittämismenetelmiä. Hän toimii aloitteellisesti ja pystyy ratkaisemaan tehtävään liittyviä ongelmia työryhmän kanssa. Pystyy viestimään kirjallisesti ja suullisesti tutkimus- /kehittämistehtävänsä tuotoksesta.
Sisällön jaksotus
Ammatillinen kasvu syksy 2019-kevät 2021
Kätilötyön historia syksy 2019
Kätiötyön kehittäminen Syksy 2019-20120
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Projektioppiminen: Kehittämisprojektin suunnittelu, toteutus, arviointi ja raportointi alakohatisissa tiimeissä.tai Future Factoryssa.
Jätilötyön historian verkko-oppiminen ja dialogitereenit.
Ammatillisen kasvun verkkooppiminen, vertaisryhmätoiminta ja dialogitreenirt
Opintopistemäärä
7
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee sosiaali- ja terveysalan asiakkuuden ja toimintaympäristön perustiedot, keskeiset käsitteet ja menetelmät. Opiskelija hallitsee terveyttä ja toimintakykyä edistävän hoitotyön sekä asiakaslähtöisen hoitotyön tavoitteet, perusteet ja menetelmät. Opiskelija käyttää näyttöön perustuvaa tietoa hoitotyön päätöksenteossa.
Sisältö
- Kätilötyön historia
- Kätilötyön arvoperusta
- Seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvä lainsäädäntö ja eettiset sekä ammatilliset ohjeet ja suositukset
- Palvelujärjestelmät
- Tutkiva ja kehittävä työote
- Näyttönperustuva päätöksenteko monikulttuurisessa kätilötyössä
- Kehittämistoiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
- Projektityöskentelyn perusteet
- Monialaiset yhteistyötaidot, sidosryhmätoiminta ja verkostotyöskentely
- sisäinen yrittäjyys
Tavoitteet
Opiskelija tuntee kätilötyön historian ja keskeiset kätilötyöhön ohjaavat normit. Opiskelija tuntee seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen palvelujärjestelmän sekä oman vastuualueensa kätilönä. Hän kykenee itsenäiseen päätöksentekoon ja jakamaan omaa asiantuntijuuttaan monialaisessa yhteistyössä.
Opiskelija osaa soveltaa kehittämis-, innovaatio-, tutkimus-, projekti- ja yrittäjyysosaamisen taitoja kätilötyön kehittämiseen.
Hän kehittää muiden toimijoiden kanssa uusia innovatiivisia toimintatapoja ja palveluja vastaamaan yhteistyökumppaneiden tarpeisiin. Opiskelija on tietoinen kansainvälisestä ja monikulttuurisesta kätilötyöstä ja sen kehittämisestä.