Siirry suoraan sisältöön

Oppimisen pelillistäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: YKMP0300-0K0O1

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Musiikkipedagogi, ylempi AMK
Opettajat
Sami Sallinen
Ryhmät
YKM19S1
Musiikkipedagogi (ylempi AMK)
Opintojakso
YKMP0300

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana jaettava verkko-oppimateriaali sekä ajankohtainen ammattikirjallisuus.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- kontaktiopintojen aikana tehtävät oppimistehtävät ja harjoitustyöt: 25 %- itsenäisesti ja vertaisryhmissä tehtävät oppimistehtävät ja harjoitustyöt: 75 %

Lisätiedot

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- kontaktiopinnot: 25–35 t - vertaisryhmätyöskentely: 25–35 t - itsenäinen työskentely: 70–80 t Yhteensä 135 t

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osoittaa osaamisensa tekemällä hänelle osoitetut oppimistehtävät ja harjoitustyöt asiantuntevasti sekä keräämällä palautetta osaamisensa kehittymisestä itse- ja vertaisarvioinnin avulla.

Hyväksytty (S):
Opiskelija hallitsee pelillisyyden keskeisen käsitteistön sekä tuntee kattavasti musiikin eri osa-alueiden oppimispelejä. Hän löytää pedagogisesti perusteltuja pelillisiä ja/tai leikillisiä ratkaisuja oman musiikillisen erityisalansa oppimiseen ja opettamiseen.

Opiskelija osallistuu opintojaksolla yhdessä tehtäviin töihin vastuullisesti siten, että hänen panoksellaan on positiivinen vaikutus työn onnistumiseen. Opiskelija viestii selkeästi ja sujuvasti. Hän hyödyntää raportoinnissa ja viestinnässä tieto- ja viestintätekniikkaa tarkoituksenmukaisella tavalla.

Hylätty (0):
Opiskelija ei saavuta opintojakson läpäisylle asetettuja minimitavoitteita.

Opetuskieli

fi

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

AMK tutkinto

Sisältö

- musiikkipedagogin toimintaympäristön muutokset: digitalisaatio
- näkökulmia oppimiseen: mielekkään oppimisen edellytykset
- pelaamisen muodot, pelien lajityypit ja pelimekaniikat
- digitaaliset oppimispelit
- ei-digitaaliset pelit ja leikit
- pelillisyys ja leikillisyys musiikin oppimisessa ja opettamisessa
- pelilliset oppimisympäristöt

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää yhteiskunnassa tapahtuvat musiikkipedagogin toimintaympäristöön vaikuttavat muutokset erityisesti internetin, mobiiliteknologian ja digitaalisen kulttuurin näkökulmista.

Opiskelijalla on käsitys pelillisen ja leikillisen oppimisen tarjoamista mahdollisuuksista. Hän ymmärtää ja osaa käyttää pelillisyyteen liittyviä käsitteitä. Hän on perehtynyt musiikin oppimispeleihin sekä tunnistaa erilaiset pelaamisen muodot, pelien lajityypit ja pelimekaniikat. Opiskelija tuntee digitaalisten oppimispelien lisäksi muitakin pelipedagogiikan muotoja, kuten pelilliset oppimisympäristöt sekä ei-digitaaliset pelit ja leikit.

Opiskelijalla on ymmärrys mielekkään oppimisen edellytyksistä sekä työkaluja oppijan innostamiseen, motivointiin ja sitouttamiseen. Opiskelija kykenee valitsemaan tarkoituksenmukaisia pedagogisia ja teknologisia ratkaisuja oppimisen tueksi sekä hyödyntämään uuden teknologian mahdollisuuksia oppimisympäristöjen kehittämisessä.

Opiskelijalla on valmius edelleenkehittää pelillisiä ratkaisuja sekä omaa ja työyhteisönsä toimintaa muuttuvia työelämätarpeita vastaavaksi. Hän viestii sujuvasti suullisesti ja kirjallisesti sekä kehittää työelämän monialaista viestintää ja vuorovaikutusta.

Siirry alkuun