Palveluliiketoiminnan perusteet (10op)
Toteutuksen tunnus: MP00BA24-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.08.2020 - 30.08.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 31.08.2020 - 31.12.2020
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminta (AMK)
- Opettajat
- Elisa Närhi
- Janne-Valtteri Nisula
- Ryhmät
- 
                        ZJA20SMPAvoin AMK, marata, AMK-polut
- 
                        MPT20SMPalveluliiketoiminta- tutkinto-ohjelma (AMK)
- Opintojakso
- MP00BA24
Oppimateriaalit
Viita E. Jylhä R. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita Publishing Oy.
Kursilla jaettu materiaali
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
                    
Lisätiedot
Avoin AMK 5
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailijoita työelämästä
                    
Virtuaaliosuus
2
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
270 tuntia yhteensä. 
Luennot 75t, ryhmätyö 75t, itsenäinen opiskelu 120t
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
1 Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Tiedät palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä.  Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
2 Sovellat ymmärrystäsi palveluyrityksen toimintaympäristöstä sekä liiketoimintamalleista käytäntöön. Osaat kuvata palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Osaat selittää käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat selittää asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä.  Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi ja pystyt sen perusteella vaikuttamaan omaan toimintaasi mainituissa tehtävissä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 Pystyt analysoimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Hallitset palvelun käsitteenä sekä sen käytännön merkityksen. Hallitset käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Osaat analysoida asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä.  Hallitset sekä omaa rooliasi  palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi. 
4 Edellisten lisäksi pystyt analysoimaan tietojasi ja luomaan itsellesi konaisvaltaisen käsityksen kurssin teemoista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5  Pystyt arvioimaan palveluyrityksen toimintaympäristöä sekä liiketoimintamalleja. Pystyt arvioimaan palvelun käsitteistöä ja niiden käytännön merkityksiä. 
Osaat perustella asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkitystä käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä.  Pystyt kriittisesti arvioimaan sekä omaa rooliasi  palveluntuottajana että omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien järjestelyä etänä selvitetään vielä, ajat saattavat muuttua
Opintojaksotentti 9.12 (2,5t) kello 17-19.30
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyö, tentti
                    
Aika ja paikka
Verkossa keskiviikkoisin alkaen 23.9 kello 17.00-18.15. Poislukien poikkeukset 30.9 lopetamme kello 18.00 ja 7.10 aloitamme vasta 17.30 toisten kurssien päällekäisyyksien vuoksi.
                    
Opintopistemäärä
10
                    
Sisältö
Palveluyrityksen toimintaympäristö
Alan palveluyrityksen liiketoimintamallit ja yritysmuodot
Hospitality
Palvelun ominaispiirteet
Asiakaspalvelija ja palveluntuottaja 
Asiakkaan kohtaaminen ja haasteelliset asiakaspalvelutilanteet
Asiakas-, kuluttaja-, käyttäjä- ja asiakkuus-käsitteet
                    
Tavoitteet
Tunnistat palveluyrityksen toimintaympäristön, liiketoimintamallit ja alan yritysmuodot. Tiedät palvelun ja hospitalityn käsitteenä sekä niiden käytännön merkityksen. Tunnet käsitteet asiakas, kuluttaja, käyttäjä ja asiakkuus. Tunnistat asiakkaan tarpeiden ja erilaisuuden merkityksen käyttäytymistä säätelevinä tekijöinä. Tunnistat oman roolisi palveluntuottajana sekä omia asiakaspalveluvalmiuksiasi.
                    
