Palvelumuotoiluprosessi (10op)
Toteutuksen tunnus: MZMI2000-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.11.2020 - 30.11.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.01.2021 - 17.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Liiketoimintayksikkö
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Matkailu- ja palveluliiketoiminta (AMK)
- Opettajat
- Anne-Maria Raitio
- Tarja Viitanen
- Ryhmät
- 
                        MPT19S1MPalveluliiketoiminta
- 
                        ZJA21KMAvoin AMK, marata
- Opintojakso
- MZMI2000
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum
Koivisto, M., Säynäkangas, J., Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Kalliomäki, A. 2014. Tarinallistaminen: Palvelukokemuksen punainen lanka. Talentum.
https://issuu.com/st_moritz/docs/pa2servicedesign/4 
https://janet.finna.fi/Record/jamk.992445554806251 
https://janet.finna.fi/Record/jamk.993471004806251 
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukeminen (korvaaminen ja sisällyttäminen)
Muulla tavoin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
Opinnollistaminen
Tarkemmat ohjeet löytyvät tutkintosäännöstä ja opinto-oppaasta.
                    
Lisätiedot
Ohjaava palaute, kehittävä arviointi
Vertaispalaute, vertaisarviointi
Itsearviointi
Avoin AMK 5
                    
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vierailevat luennoitsijat
                    
Virtuaaliosuus
10
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektityöskentely (150 h) luennot( 60 h) Itsenäinen opiskelu (60 h)
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointiasteikko 0-5 
 1 (Välttävä) 
 Hän tunnistaa palvelumuotoiluprosessin ja käyttää työkaluja ohjatusti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteiden asiakaskeskeisyyttä ja innovatiivisuutta. Opiskelija työskentelee projektissa mutta ei saavuta tavoitteita.
 2 (Tyydyttävä) 
 Opiskelija ymmärtää palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää perustyökaluja. Hän arvioi palvelutuotteiden menestystekijöitä. Hän osaa työskennellä projektissa, on yhteistyökykyinen ja hoitaa roolinsa mukaiset tehtävänsä. Hän tunnistaa luovan toimintansa esteitä. 
 3 (hyvä) 
 Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan. 
 4 (kiitettävä) 
 Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti.  Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan. 
 5 (Erinomainen) 
 Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti. 
 
 Hyväksilukeminen Hyväksilukemisen menettelytavat kuvataan tutkintosäännössä ja opinto-oppaassa. Opintojakson opettaja antaa lisätietoa mahdollisista opintojakson erityiskäytänteistä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3 (hyvä) 
Opiskelija on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin ja osaa käyttää työkaluja monipuolisesti. Opiskelija pyrkii arvioimaan palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovaation mahdollisuuksia. Hän hallitsee projektityöskentelyn ja työskentelee tehokkaasti projektin tavoitteiden saavuttamiseksi. Hän osaa kehittää luovuuttaan. 
4 (kiitettävä) 
Hän on sisäistänyt palvelumuotoiluprosessin, hallitsee työkaluja luovasti ja monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteisiin liittyviä menestystekijöitä ja innovatiivisuutta. Hän ratkaisee ongelmia luovasti ja vastuullisesti. Hän osaa toimia projektissa vastuullisesti. Hän osaa kehittää luovuuttaan.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 (Erinomainen) 
Hän osaa muokata palvelumuotoiluprosessia ja käyttää palvelumuotoilutyökaluja perustellusti ja luovasti. Opiskelija osaa arvioida palvelutuotteen menestystekijöitä kriittisesti. Hän toimii vastuullisesti ja osaa ennakoida projektiin ja sen tulokseen liittyviä ongelmia. Hän osaa johtaa projekteja tehokkaasti ja innostavasti, hyödyntää ryhmän osaamista optimaalisesti ja ratkaisee ongelmia luovasti.
                    
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti vk 5-8 aikana.
Opiskelijalla on mahdollisuus uusia tentti kaksi kertaa. Uusintakerrat sovitaan ryhmän kanssa
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Oppimistehtävät
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely
Workshopit
                    
Aika ja paikka
21.1.2021 - 31.5.21
Optima -oppimisympäristö
                    
Opintopistemäärä
10
                    
Esitietovaatimukset
Opiskelija hallitsee liiketoiminta-, palvelu- ja tuotantoprosessien johtamisen perusteet sekä osaa arvioida toimintaympäristön tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita. Hän osaa arvioida matkailu-, ravitsemis- ja toimitilapalvelujen kannattavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
                    
Sisältö
Palvelumuotoiluprosessi
 Palvelumuotoilun ja innovaatiotoiminnan työkalut  
 Projektityöskentely 
 Elämyksellisyys ja tarinallistaminen
 Luovat menetelmät
                    
Tavoitteet
Opiskelija hallitsee palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet ja niissä käytettävät palvelumuotoilun tutkimus- ja kehittämistyökalut. Hän arvioi palvelutuotteiden käytettävyyttä, arvontuottoa, elämyksellisyyttä sekä yhteyttä yrityksen brändiin. Hän osaa edistää omaa luovuuttaan ja innovoida asiakaskeskeisiä palvelukokonaisuuksia. Hän hallitsee projektissa toimimisen.
                    
