Monialaisen kuntoutuksen kehittäjä (5op)
Toteutuksen tunnus: YSMA0300-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.01.2021 - 10.01.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.03.2021 - 04.06.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Asta Suomi
- Sanna Sihvonen
- Ryhmät
- 
                        YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
- 
                        ZJA20SSYMAvoin AMK, sote, Monialainen kuntoutus, YAMK-polku
- Opintojakso
- YSMA0300
Oppimateriaalit
Konsultointi keskusteluna - vuorovaikutuksen vivahteita ja tilanneherkkää tasapainoilua. 2015. Toim. R. Puutio & V.-L. Kykyri. Oulu: Metanoia insituutti. ISBN:78-952-67406-7-6	
Sabatino, C., H 2014. Consultation Theory and Practice: A Handbook for School Social Workers. USA: Oxford University Press. ISBN:9780-19-993462-1	
Muu materiaali sovitaan opintojakson alussa
                    
Arviointiasteikko
0-5
                    
Virtuaaliosuus
3
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus, 20 h Itsenäiset tehtävät, 90 h, webinaarit 3 h, verkkokeskustelu 12, materiaaliin perehtyminen 10 
Yhteensä 135 h
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Välttävä 1:Opiskelija tietää konsultaation/valmennuksen mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet omassa työssään
Tyydyttävä 2: 
 Opiskelija osaa konsultaation/valmennuksen  mahdollisuudet osana monialaista kuntouksen kehittämistyötä ja hän hallitsee prosessi- ja konsultaatiotyön alkeet.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3 
Opiskelija  ymmärtää  ja pystyy perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin 
Kiitettävä 4
Opiskelija  ymmärtää  ja pystyy monipuolisesti/ teoreettisesti perustelemaan työotteessaan konsultatiivisen/valmentavan työtavan. Opiskelija osaa prosessi-ja substanssikonsultaation sekä käytäntöpainotteisen kehittämistyön sekä innovoinnin
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen 5 
Opiskelija on osoittanut vertaisparrauksen ja kirjallisuutehtävänäytön kautta, että hallitsee sekä prosessikonsultaation että substanssikonsultaation sekä innovaatiotoiminnan perusteet ja pystyy soveltamaan joustavasti osaamistaan erilaissa moniammatillisen kuntoutustoiminnan tilanteissa
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
0 (hylätty). Opiskelija pysty suoriutumaan opintojakson tehtävistä, eikä ole osallistunut riittävästi kontaktiopetukseen.
                    
Opetuskieli
fi
                    
Opetusmenetelmät
Kontakti- ja etäopetus, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut.
Case-esimerkit, ongelma-/projektiperusteinen oppiminen
Webinaarit
Positiivinen pedagogiikka, ratkaisukeskeisyys
                    
Opintopistemäärä
5
                    
Esitietovaatimukset
AMK tutkinto
                    
Sisältö
Couching/valmentaja, kehittäjä- osaaminen 
 Verkostokonsultaatio, prosessikonsultaatio: periaatteita, työtapoja
 Verkostoituminen ja kumppanuus, laajojen toimijaverkostojen rakentaminen ja monitoimijuus
 Innovointi, toimijatahojen osallistaminen
                    
Tavoitteet
Opintojakson tarkoituksena on, että hallitset monialaisen kuntoutumisen osallistavia kehittämistapoja ja osaat hyödyntää tätä osaamista omassa työssäsi 
Opintojakson osaamiset 
Monialaisen kuntoutuksen asiantuntijaosaaminen
Opintotavoitteet:
 -  Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaisen     
     kuntoutuksen asiakaskonsultaatioita ja valmennusprosesseja
 -Hallitset  verkostokonsultaation sekä verkostotyön perusperiaatteet ja osaat soveltaa niitä asiakaskonsultaatioissa
 - Osaat kumppanuustyön perusperiaatteet ja osaat rakentaa työelämälähtöisiä kehittämisprosesseja
                    
