Siirry suoraan sisältöön

Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSAP0108-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 06.09.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.09.2020 - 11.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 15
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Annina Kangas-Niemi
Sirpa Tuomi
Vastuuopettaja
Sirpa Tuomi
Ryhmät
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSV19S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY18SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY18ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
YSY18SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YSY19SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan johtaminen
YSY19SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY19ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Terveyden edistäminen
Opintojakso
YSAP0108

Oppimateriaalit

Oppimateriaali ja kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Arviointiasteikko

0-5

Lisätiedot

Avoin amk 5 paikkaa

Opintojakson kokonaisuus arvioidaan numeerisella asteikolla hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5). Opintojakson arviointi perustuu opettajan tekemään kokonaisarviointiin.
Opintojakson arviointi koostuu seuraavista oppimistehtävistä:
A. Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) -kiitettävä (5).

B. Työhyvinvointiin liittyvä oppimistehtävä (erillinen ohje Moodlessa kohdassa oppimistehtävät ja niiden palauttaminen) Arviointi hylätty (0) /tyydyttävä (1) - kiitettävä (5).

Opintojakson kokonaisarvosanassa painottuu oppimistehtävä A.
Kokonaisarviointiin sisältyy myös se, että opiskelija on tehnyt itse- ja vertaisarvioinnit sekä osallistunut oppimistehtävässä A vertaiskeskusteluun. Lisäksi opiskelija on kertonut/antanut loppupalautteen.

Virtuaaliosuus

5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja pyrkii peilaamaan niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaan, arvoihin ja periaatteisiin
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- pyrkii arvioimaan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa
- pyrkii huomioimaan tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- pyrkii kehittämään ja johtamaan hoitohenkilöstön työhyvinvointia

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3 - Kiitettävä 4
Opiskelija
- tietää palliatiivisen hoidon järjestämisen tasot ja peilaa niitä sekä niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä osin yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa kartoittaa palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvaa henkilöstön osaamista ja laatii hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja pyrkii kehittämään sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita palvelevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia hallitusti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- osaa tarkastella palliatiivisen hoidon järjestämisen tasoja peilaten niitä ja niiden edellyttämää henkilöstön osaamisen kehittämisen tarpeita innovatiivisesti organisaation strategiaa, arvoja ja periaatteita sekä yhteiskunnallisia ja tulevaisuuden ennusteita hyödyntäen
- osaa analysoida ja perustella palliatiivisen hoidon kehittämistarpeita tulevaisuusorientoituneesti yhteistyössä organisaation toimijoiden ja alan asiantuntijoiden kanssa sekä integroi ne toimintakontekstiin, yhteiskunnalliseen kontekstiin ja koulutusalan aikaisempaan tietoperustaan
- osaa laatia palliatiivisen hoidon tarpeisiin perustuvan suunnitelmallisen, jäsennellyn ja hyödynnettävissä olevan henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelman
- osaa arvioida kriittisesti henkilöstön osaamisen kehittymissuunnitelmaa ja kehittää sitä organisaation arvoja, periaatteita ja tarpeita tukevaksi
- osaa ottaa huomioon tutkimus- ja kehittämistoiminnassa palliatiivisen hoidon kontekstin erityispiirteet
- osaa kehittää ja johtaa hoitohenkilöstön työhyvinvointia näyttöön perustuen

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 14.9.2020, jolloin aloituswebinaari klo 15.00-16.30;
Luennot ja oppimistehtävä A 30.10.mennessä, A:n vertaispalaute ja -keskustelu 13.11. mennessä ja itsearviointi 20.11. mennessä; Luennot ja oppimistehtävä B 27.11. mennessä, B:n vertaispalaute 3.12. mennessä ja itsearviointi 9.12. mennessä; Opintojakson kokonaisarviointi ja palaute 10.12.mennessä. Loppuwebinaari 11.12.2020.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Verkkoluennot ja webinaarit, oppimistehtävät, vertaiskeskustelu, itsenäinen opiskelu

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Perustason (A-taso) osaaminen palliatiivisessa hoidossa.

Sisältö

• • Palliatiivisen hoidon järjestämisen yleinen malli
• Palliatiivisen potilaan palveluketju hyvinvointialueella ja hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset
• Ihmis-/asiakaslähtöisen osaamisen ja johtamisen tietoperusta palliatiivisen hoitotyössä  
• Organisaation strategia ja sen taustalla olevat arvot ja niiden merkitys palliatiivisen hoitotyön ihmis-/asiakaslähtöisessä kehittämisessä ja johtamisessa
• Hoitohenkilöstön osaamisen kompetenssit ihmis-/asiakaslähtöisen ja eettisen palliatiivisen hoitotyön perustana
• Palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämismenetelmät
• Näyttöön perustuvan palliatiivisen hoidon tutkimus- kehittämis- ja innovaatiotoiminta, ja sitä tukevat menetelmät
• Hoitohenkilöstön työhyvinvointi, sen kehittäminen ja johtaminen

Tavoitteet

Opiskelija
• kuvaa potilaan palliatiivisen hoitotyön palveluketjun hyvinvointialueellaan ja tunnistaa hoitohenkilöstön osaamisvaatimukset palveluketjun eri tasoilla
• soveltaa palliatiivisen hoitotyön osaamisen kehittämisen ja johtamisen taustalla olevaa keskeistä tietoperustaa
• kehittää ja johtaa ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä organisaation strategiaan liittyviä arvoja ja periaatteita soveltaen.
• arvioi ja kehittää ihmis-/asiakaslähtöistä palliatiivista hoitotyötä näyttöön perustuen.
• tunnistaa palliatiivisen hoitotyön tutkimukseen ja kehittämiseen liittyviä rajoituksia ja erityskysymyksiä.
• arvioi ja kehittää analyyttisesti ja kriittisesti henkilöstön työhyvinvoinnin merkitystä palliatiivisen hoitotyön laatutekijänä.

Siirry alkuun