Siirry suoraan sisältöön

Verkko osaksi opetusta (5 op)

Toteutuksen tunnus: AJ00BA20-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.08.2020 - 30.08.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.11.2020 - 28.02.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajakorkeakoulu
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
Logistiikka, ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, sosiaali- ja terveysala
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Verkostojohtaminen, ylempi AMK, teknologia
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Insinööri
Kestävä energia, ylempi AMK
Projektijohtamisen tutkinto-ohjelma, ylempi AMK, Sosiaali- ja terveysala
Robotiikka, ylempi AMK
Elinkaaren hallinta, ylempi AMK
Teknologialiiketoiminnan johtaminen, ylempi AMK
Digitaalinen toimitusketju, ylempi AMK
Opettajat
Heli Kinnunen
Ryhmät
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YTK20S1
Kestävä energia (YAMK)
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
YSV20S1
Verkostojohtamisen tutkinto-ohjelma, YAMK
YSB20S1
Projektijohtaminen YAMK
YLO20S1
Logistiikka
YTV20S1
Verkostojohtaminen, teknologia
ZJA20SA
Avoin AMK, AOKK
YTG20S1
Robotiikka YAMK
YTH20S1
Elinkaaren hallinta (YAMK)
YTM20S1
Master’s Degree Programme in Digital Supply Chain Management
YTO20S1
Teknologialiiketoiminnan johtaminen (YAMK)
YTB20S1
Projektijohtaminen YAMK (teknologia)
Opintojakso
AJ00BA20

Oppimateriaalit

- Kalliala, E. 2002. Verkko-opettamisen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Koli, H. 2008. Verkko-ohjauksen käsikirja. Helsinki. Finnlectura.
- Nevgi, A. & Tirri, K. 2003. Hyvää verkko-opetusta etsimässä. Oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristössä - opiskelijoiden kokemukset ja opettajien arviot. Turku. Suomen Kasvatustieteellinen Seura.
- Tella, S. ym. 2001. Verkko opetuksessa - opettaja verkossa. Helsinki. Edita.

Lisäksi oppimistehtävien yhteydessä oleva muu materiaali.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Arviointi on osaamistavoitteisiin pohjautuvaa ja laadullista. Oppimisprosessin arvioinnin välineitä ovat palautteet ja itsearviointi. Osaamisen arviointi on kriteeriperusteista ja arviointipäätöksen tekee opettajakorkeakoulun kouluttaja, kun kaikki oppimistehtävät on tehty. Arviointiaineiston muodostavat opintojakson oppimistehtävät ja itsearviointitehtävä.

Avoin AMK 5

Virtuaaliosuus

5

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on yhteensä 135 h (5 x 27 h) opiskelijan työtä, joka muodostuu lähityöskentelystä, itsenäisestä työskentelystä ja oppimispiirityöskentelystä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksyttävän tason arviointikriteerit ovat

Oppimisen ohjaamisen osaaminen:
olet tietoinen oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykenet suunnittelemaan, toteuttamaan ja arviomaan mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Oppimisympäristöosaaminen:
kykenet kehittämään ja uudistamaan erilaisia ammatilliseen oppimiseen soveltuvia, turvallisia ja esteettömiä oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden kanssa. Sinulla on taito hyödyntää erilaisia digitaalisia resursseja oppimista tukevalla tavalla.

Vuorovaikutusosaaminen:
sinulla on kyky toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Reflektio-osaaminen:
sinulla on kyky tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteesi liittyviä peruskäsityksiä, arvoja ja asenteita sekä omia ajattelu- ja toimintamalleja. Osaat arvioida omaa oppimistasi ja osaamistasi relevantilla tasolla.

Kehittämisosaaminen:
sinulla on kysy kehittää omaa toimintaasi yhdessä muiden kanssa.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Se sisältää itsenäisestä opiskelua, tekemällä oppimista ja yhteisöllistä tiedonrakentamista. Opintojakson oppimistehtävät ovat verkkokeskustelu, harjoitustehtävä, vertaisarviointi sekä itsereflektointi.

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Teet parhaillaan opettajaopintoja, toimit opettajan työssä tai olet toiminut

Sisältö

Oppimis- ja ohjausprosessin suunnittelu verkkoympäristöön tai verkkovälineiden käyttäminen osana kontaktiopetuksen oppimis- ja ohjausprosessia. Osallistuminen sekä verkkokeskusteluihin että vertaisarvioiden yhteiseen tiedonrakenteluun (valinnaisesti myös pari- tai ryhmätyöskentelyyn).

Tavoitteet

Opintojakson tarkoitus

Tällä opintojaksolla kehität verkossa tapahtuvan työskentelyn valmiuksiasi ja verkkopedagogiikan osaamistasi suunnittelemalla joko yksin, pari- tai ryhmätyöskentelynä verkossa toteutettavan oppimis- ja ohjausprosessin tai sovellat verkkovälineitä kontaktiopetuksesi oppimis- ja ohjausprosessin eri vaiheisiin.

Sinulle muodostuu käsitys ja käytäntö verkossa tapahtuvan oppimis- ja ohjausprosessin suunnittelun, tuottamisen ja toteuttamisen vaiheista. Saat valmiudet valita soveltuvat verkkotyöskentelyvälineet ja menetelmät soveltamaasi pedagogiseen malliin. Osaat analysoida ja arvioida verkkototeutuksia. Harjaannut palautteenantajana ja kehität reflektiotaitojasi.

Kehität osaamistasi suunnittelemalla verkossa tapahtuvan oppimis- ja ohjausprosessin tai hyödyntämällä verkkovälineitä omassa opetuksessasi mielekkäällä tavalla. Reflektio-osaamistasi kehität osallistumalla yhteisiin keskusteluihin, vertaisarvioimalla vahvistat palautteenantotaitoasi.

Opintojakson osaamiset

Tällä opintojaksolla kehität oppimisen ohjaamista koskevaa osaamistasi, oppimisympäristö-, vuorovaikutus-, reflektio- sekä kehittämisosaamistasi.

Oppimisen ohjaamisen osaaminen tarkoittaa opettajan tietoisuutta oppimista koskevista teoreettisista ja filosofisista lähtökohdista sekä kykyä suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielekkäitä oppimisprosesseja monenlaiset oppijat huomioon ottaen.

Oppimisympäristöosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää ja uudistaa erilaisia ammatilliseen oppimiseen soveltuvia, turvallisia ja esteettömiä oppimisympäristöjä yhteistyössä muiden asianosaisten kanssa sekä kykyä toimia niissä oppimista edistäen. Se tarkoittaa myös opettajan taitoa hyödyntää erilaisia digitaalisia resursseja oppimista tukevalla tavalla.

Vuorovaikutusosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä toimia erilaissa vuorovaikutussuhteissa ja kumppanuusverkostoissa oppimiselle asetettujen tavoitteiden kannalta mielekkäällä ja eettisesti perustellulla tavalla.

Reflektio-osaaminen tarkoittaa opettajan kykyä tunnistaa ja kriittisesti arvioida omaan opettajuuteensa liittyviä peruskäsityksiään, arvojaan ja asenteitaan sekä omia ajattelu- ja toimintamallejaan. Se tarkoittaa myös kykyä arvioida oman toiminnan ja ajattelun eettisiä lähtökohtia.

Kehittämisosaaminen tarkoittaa opettajan kykyä kehittää omaa ja yhteisönsä toimintaa ammatillisessa oppimisessa ennakoitavien muutosten edellyttämällä tavalla yhdessä muiden kanssa. Se merkitsee myös taitoa ja tahtoa kehittää ammatillista oppimista, työelämää ja yrittäjyyttä alueellisella, valtakunnallisella ja kansainvälisellä tasolla kulloinkin tarkoituksenmukaisten kumppanuussuhteiden verkostoissa aktiivisesti toimien.

Opintojakson osaamistavoite

Osaat suunnitella ja kehittää sisältöjen ja menettelyjen suhteen mielekkäitä oppimis- ja ohjausprosesseja verkko-opiskeluympäristöön tai verkkoa ja verkkovälineitä hyödyntäen kontaktiopetuksen tarpeisiin. Olet perehtynyt oman alasi opetussuunnitelmiin, ja osaat ohjata ja arvioida oppimista siten, että se mahdollistaa oppimistavoitteiden suuntaisen, oppijalähtöisen työskentelyn verkkoa ja verkkovälineitä hyödyntäen. Kykenet oppimistavoitteiden saavuttamisen kannalta myönteiseen vuorovaikutukseen oppijoiden ja muiden asianosaisten kanssa verkkoympäristöissä ja verkkovälineillä.

Siirry alkuun