Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa (5 op)
Toteutuksen tunnus: YSAP0103-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.09.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Hyvinvointiyksikkö
- Toimipiste
- Lutakon kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 20
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
- Opettajat
- Annina Kangas-Niemi
- Irmeli Matilainen
- Merja Kurunsaari
- Vastuuopettaja
- Annina Kangas-Niemi
- Ryhmät
-
YSY20STSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
-
YSY20SMSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
-
YSY20SKSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
-
YSY20SJSosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
-
YSY20S1Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
- Opintojakso
- YSAP0103
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaalit on Moodle-työtilassa
Arviointiasteikko
0-5
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajan kanssa.
Lisätiedot
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksolla on asiantuntijuutta tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.
Virtuaaliosuus
3
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointimenetelmät kuvataan ammattikorkeakouluverkoston tuottamassa moodle-oppimisympäristössä
Sisällön jaksotus
3op (Savonia amk): Aloituswebinaari 7.9.2021 (16-17) Savonia - aloituksen lisäksi ei yhteisiä aikataulutettuja webinaareja
2op (JAMK): Kliinisen tutkimisen teoria - alustava aikataulu
7.9. klo 10-15 (anamneesi, sydän ja keuhkot) Dynamo
6.10. klo 13-16 (vatsa ja iho) etä, vain teoria
4.11. klo 13-17 (KNK, silmä + vatsa, harjoitukset) Dynamo
3.12 klo 12.15-16 (neuro & tules) Dynamo
OSCE Tammikuu 2022 - ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja uusimisen mahdollisuudet sovitaan opettajan kanssa erikseen.
Opetuskieli
fi
Opetusmenetelmät
Etäoppiminen/Webinaarit, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut
Kontaktiopetus + laboraatiot
OSCE
Aika ja paikka
3op (Savonia amk): Aloituswebinaari 7.9.2021 (16-17) Savonia - aloituksen lisäksi ei yhteisiä aikataulutettuja webinaareja
2op (JAMK): Kliinisen tutkimisen teoria - alustava aikataulu
7.9. klo 10-15 (anamneesi, sydän ja keuhkot) Dynamo
6.10. klo 13-16 (vatsa ja iho) etä, vain teoria
4.11. klo 13-17 (KNK, silmä + vatsa, harjoitukset) Dynamo
3.12 klo 12.15-16 (neuro & tules) Dynamo
OSCE Tammikuu 2022 - ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Opintopistemäärä
5
Esitietovaatimukset
Palliatiivisen hoidon A-tason (Bachelor's degree) osaaminen.
Sisältö
• Hoitoprosessi ja systemaattinen hoidon suunnittelu palliatiivisessa hoitotyössä
• Potilas- ja lääkitysturvallisuus ja riskien hallinta
• Kliininen päätöksenteko näyttöön perustuvassa palliatiivisessa ja saattohoidossa
• Holistinen terveydentilan kokonaisarviointi (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, spirituaalinen, kulttuurinen
Tavoitteet
Opiskelija
• hallitsee asiakkaan terveydentilan kokonaisarvioinnin, oireenmukaisen hoidon tarpeen määrittelyn, oireiden vaikeusasteen arvioimisen, kliinisen hoidon ja terveyden edistämisen menetelmät
• soveltaa erityistason osaamista potilaan ja hänen läheistensä yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteeseen perustuvan palliatiivisen ja saattohoidon asiakaslähtöisessä suunnittelussa
• arvioi kriittisesti ja hyödyntää potilas- ja lääkitysturvallisuuden edistämiseen kehitettyjä interventiota sekä osaa selittää riskien hallinnan merkityksen palliatiivisen hoidon kontekstissa.
• hallitsee potilaan vaativan kokonaisvaltaisen kliinisen tutkiminen (sisältäen terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman huomioimisen).