Siirry suoraan sisältöön

Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa (5 op)

Toteutuksen tunnus: YSAP0103-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2021 - 05.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2021 - 17.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Hyvinvointiyksikkö
Toimipiste
Lutakon kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 20
Koulutus
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK
Opettajat
Annina Kangas-Niemi
Irmeli Matilainen
Merja Kurunsaari
Vastuuopettaja
Annina Kangas-Niemi
Ryhmät
YSY20ST
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Terveyden edistäminen
YSY20SM
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Monialainen kuntoutus
YSY20SK
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Kliininen asiantuntija
YSY20SJ
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma, Sosiaali- ja terveysalan
YSY20S1
Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK tutkinto-ohjelma,Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, ylempi AMK
Opintojakso
YSAP0103

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaalit on Moodle-työtilassa

Arviointiasteikko

0-5

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksoa ei voi hyväksilukea kokonaisuudessaan. Mikäli opiskelijalla on aiempia aiheeseen liittyviä korkeakouluopintoja, voi osasuorituksien hyväksilukemisesta keskustella opettajan kanssa.

Lisätiedot

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla on asiantuntijuutta tukevia sisältöjä ja omaan ammattialaan tutustumista.

Virtuaaliosuus

3

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

-

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointimenetelmät kuvataan ammattikorkeakouluverkoston tuottamassa moodle-oppimisympäristössä

Sisällön jaksotus

3op (Savonia amk): Aloituswebinaari 7.9.2021 (16-17) Savonia - aloituksen lisäksi ei yhteisiä aikataulutettuja webinaareja
2op (JAMK): Kliinisen tutkimisen teoria - alustava aikataulu
7.9. klo 10-15 (anamneesi, sydän ja keuhkot) Dynamo
6.10. klo 13-16 (vatsa ja iho) etä, vain teoria
4.11. klo 13-17 (KNK, silmä + vatsa, harjoitukset) Dynamo
3.12 klo 12.15-16 (neuro & tules) Dynamo
OSCE Tammikuu 2022 - ajankohta ilmoitetaan myöhemmin

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tenttien ajankohdat ja uusimisen mahdollisuudet sovitaan opettajan kanssa erikseen.

Opetuskieli

fi

Opetusmenetelmät

Etäoppiminen/Webinaarit, oppimistehtävät ja ohjauskeskustelut
Kontaktiopetus + laboraatiot
OSCE

Aika ja paikka

3op (Savonia amk): Aloituswebinaari 7.9.2021 (16-17) Savonia - aloituksen lisäksi ei yhteisiä aikataulutettuja webinaareja
2op (JAMK): Kliinisen tutkimisen teoria - alustava aikataulu
7.9. klo 10-15 (anamneesi, sydän ja keuhkot) Dynamo
6.10. klo 13-16 (vatsa ja iho) etä, vain teoria
4.11. klo 13-17 (KNK, silmä + vatsa, harjoitukset) Dynamo
3.12 klo 12.15-16 (neuro & tules) Dynamo
OSCE Tammikuu 2022 - ajankohta ilmoitetaan myöhemmin

Opintopistemäärä

5

Esitietovaatimukset

Palliatiivisen hoidon A-tason (Bachelor's degree) osaaminen.

Sisältö

• Hoitoprosessi ja systemaattinen hoidon suunnittelu palliatiivisessa hoitotyössä
• Potilas- ja lääkitysturvallisuus ja riskien hallinta
• Kliininen päätöksenteko näyttöön perustuvassa palliatiivisessa ja saattohoidossa
• Holistinen terveydentilan kokonaisarviointi (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, spirituaalinen, kulttuurinen

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee asiakkaan terveydentilan kokonaisarvioinnin, oireenmukaisen hoidon tarpeen määrittelyn, oireiden vaikeusasteen arvioimisen, kliinisen hoidon ja terveyden edistämisen menetelmät
• soveltaa erityistason osaamista potilaan ja hänen läheistensä yksilöllisiin tarpeisiin ja tilanteeseen perustuvan palliatiivisen ja saattohoidon asiakaslähtöisessä suunnittelussa
• arvioi kriittisesti ja hyödyntää potilas- ja lääkitysturvallisuuden edistämiseen kehitettyjä interventiota sekä osaa selittää riskien hallinnan merkityksen palliatiivisen hoidon kontekstissa.
• hallitsee potilaan vaativan kokonaisvaltaisen kliinisen tutkiminen (sisältäen terveyteen liittyvän fyysisen, psyykkisen, etnisen ja kulttuurisen näkökulman huomioimisen).

Siirry alkuun